Op Zaterdag d'n 11e van de 11e (11 november) zijn we afgereisd naar de familie van Merrienboer in Stampersgat. Vader en zoon van Merrienboer zijn al jaren actief in de trekkertrek. Met de tractor Green Sensation haalden zij in 2003 al successen. Daarna is de tractor uit elkaar gehaald en willen zij volgend seizoen weer aan de start komen met een nieuwe tractor. Vrouw Monique is bezig met de nieuwe website. Jack heeft nog wat foto's gestuurd, die we er ook bij gezet hebben.


Glenn, Dylan en Jack

Wat is je woonplaats?
Ik woon in Stampersgat. Wij hebben een huis gekocht in Kruisland dus daar gaan we snel naar toe. Het is de bedoeling dat als het huis is opgeknapt er ook een schuur komt zodat ik dan thuis kan sleutelen aan de tractor.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 3 februari 1978.


Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Heel lang geleden, ik weet niet precies wanneer. Ik was denk ik tien jaar toen er een trekkertrek wedstrijd was in de Beekse Bergen. Daarna gingen we hier in de buurt kijken om er later zelf ook in te gaan rijden.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Sinds 2002, de eerste wedstrijd was in Hoeven. Menig een weet dat nog wel, het was een hele wilde rit. Ik stuiterde van de ene naar de andere kant van de baan.


Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Niet veel. Ik heb trouwens wel gezwommen, dat was bij de Vuurtoren, een zwemvereniging in Oud Gastel. Omdat er geen binnenbad was gingen we naar Hoeven waar we de wedstrijden zwommen.

Heb je nog andere hobby's?
Naast de tractor niet veel, ja, vrouw Monique. Nu we een huis gekocht hebben in Kruisland zullen we daar veel tijd gaan spenderen, dus da's ook wel een soort hobby.


Hebben jullie sponsors?
We bekostigen het vooral zelf. We knappen zelf motoren op, die verkopen we dan weer. Daarmee kunnen we weer dingen kopen voor de tractor. Hier hebben we nu bijvoorbeeld een zelfgebouwde generator staan. Ook staat er een John Deere motor die we weer gaan verkopen. Daarnaast hebben we Woongoed hypotheken uit Dinteloord die ons sponsort. Nieuwe sponsors zijn natuurlijk altijd welkom.

Wat voor werk doe je?
Ik werk bij Pon Power, voorheen Geveke, in Papendrecht. Wij doen in Caterpillar en passen dit verder toe binnen de scheepvaart en industrie. Bij Pon ben ik testmonteur. We gaan tot zeker 10.000 pk. We hebben bijvoorbeeld een kleine proefstand met 900 kW bij 2000 toeren en een grote proefstand met 3300 kW bij 1000 toeren.


Waaruit is de trekker opgebouwd?
De basis is een John Deere type 6920, de achterbrug is van een John Deere 4440. De versnellingsbak is van Ron Perry uit Amerika. Het differentieel is op naaldlagers gezet. De remklauwen zijn van AMD racing parts. De remcilinders zijn van Wilwood. De oude motor is een John Deere 7,6 liter, de nieuwe motor is een 8,1 liter motor, die moet er nu in komen. De nokkenas, zuigers, bussen en tuimelaars komen van Riverside engines. De brandstofpomp wordt een Bosch pomp van Columbus Diesel uit Amerika. Dat is de oude pomp van de Mannheim Magic, die nu tegenwoordig Back to Europe heet. De eigenaar had de tractor meegenomen naar Canada. Toen kwam er een Duitser die de tractor kocht, daarom heet deze nu Back to Europe. De turbo is een Holset HX 82. Er komt geen intercooler op, we koelen met de waterinjectie. De Runaway Deere rijd bijvoorbeeld ook zo. De koppeling komt van Rob van der Waal.

Wie zijn de berijders en wie zitten er in het team?
Dat ben ik en mij vader. Wij bouwen de tractor ook samen. Mijn vrouw Monique houdt zich bezig met de website en mijn zus Angela doet het papierwerk.


Heeft de tractor al een naam?
Nee, nog niet. De vorige tractor heette Green Sensation, misschien dat we die naam wel gaan gebruiken.


Hoe lang ben je al bezig met deze tractor?
We zijn in 2004 begonnen, maar in 2005 heb ik een heel jaar gewerkt in het Rocky team. Het afgelopen jaar maar half omdat we hier een groot stuk tuin bijgekocht hadden en dat moest ook ingericht worden. Het komend seizoen moet de tractor toch weer op de baan komen.

Wat voor soort banden heeft de tractor?
Firestone Pullerbanden, 24,5 bij 32.


Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Deze tractor nog niet natuurlijk, maar de vorige heeft wel stukken gekend. Door steeds wijzigingen op de motor aan te brengen kregen we steeds meer vermogen. Daardoor kregen we stukken, het begon met de tweeplaats koppeling die stuk ging, daarna de price-as. De turbo ging kapot, die draaide te hard en ging gewoon uit elkaar. Hij was eigenlijk te klein voor dat vermogen. De laatste schade was dat de tanden van de tandwielen kwamen. Dat was aan het eind van het seizoen in 2003, we hebben ons toen afgevraagd, gaan we door met deze tractor of beginnen we opnieuw. We hebben voor het laatste gekozen.

Wat is jullie doel voor het komende seizoen?
Wij willen gaan rijden en uitkomen in de ITTC, superstandaard klasse, naast Albert Oomen, Willie Monden, gebroeders van Eijck met Mud Patrol enzovoort. Dat is een doel op zich, we willen zo goed mogelijk meedraaien en de boel heel houden natuurlijk.


Wie zijn jullie concurrenten?
Willie Monden, Jurian Dekkers, Albert Oomen met Appy Power, Mud Patrol, zowat de Super Standard tractoren van de ITTC. In 2003 reden we ook in de Gigasport klasse van de Basrijs competitie, toen waren Evert van Oers (nu Mr. Bean) en John Bogers de concurrenten.

Op wat voor brandstof rijd de trekker?
Op pure diesel.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tactor?
Eigenlijk wanneer er tijd is, dat is de ene week meer als de andere week. In elk geval op zaterdag en dan een avond of drie door de week.


Daarna zijn we naar binnen gegaan, hebben lekker wat koffie gedronken en toen liet Jack zijn miniatuur verzameling zien. We zagen onder andere miniaturen van Silver Bullet, Mannheim Magic en vele John Deere miniaturen. Familie van Merrienboer, bedankt voor deze leuke middag en we gaan zeker in op jullie uitnodiging om dit voorjaar als de trekker ver klaar is, nog een kijkje te komen nemen! Wij wensen jullie veel succes en hopen jullie komend seizoen op de baan te zien.