Na al die NTTO tractoren weer eens tijd voor een ITTC tractor. We zijn vandaag uitgenodigd bij de gebroeders van Eijck uit Alphen in Noord Brabant. Zij zijn eigenaar van een John Deere 4230 die de naam Mud Patrol draagt. Daarnaast hebben zij een groot transport- en loonbedrijf en hebben veel machines. Dat vinden Glenn en Dylan erg interessant.
Wij spreken vandaag met Ton van Eijck. Chauffeur en monteur Guus Coeckelbergs kon niet aanwezig zijn vanwege de bruiloft van een kameraad van hem. Ton was een waardig vervanger. Lees hieronder gauw verder!




van links naar rechts: Glenn, Dylan en Ton

Wat is je woonplaats?
Ik woon in Alphen, hier in het huis voor het bedrijf.

Wat is je geboortedatum?
Mijn geboortedatum is 19 januari 1970.

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Dat is al lang geleden, in 1990, toen zijn wij ongeveer begonnen, met een Ford Major. Die hadden wij hier zelf in het loonbedrijf, geŽrft van opa, en daarna zelf uiteindelijk in de vernieling gereden.

Sinds wanneer rijden jullie al trekkertrek?
Ik heb wel eens gereden, maar Guus is eigenlijk de man achter Mud Patrol. Hij sleutelt daar dag en nacht aan.


Het naambord van de voormalige Ford Major, die ook al Mud Patrol heette

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Wij hebben eigenlijk alleen maar zelf trekkertrek gedaan. Toen wij begonnen zijn, zaten wij nog bij Basrijs. Daarna zijn wij bij de ITTC gaan rijden.

Heb je nog andere hobby's?
Naast het bedrijf en de tractor hebben wij weinig tijd voor iets anders. Mountainbiken, dat is het enige wat wij nog doen, om het vetgehalte enigzins op peil te houden.

Hebben jullie sponsors?
Ja, wij hebben sponsors. Wij hebben een paar sponsors, de STTA uit Alphen, gebroeders van Eijck is eigenaar en hoofdsponsor. Wij halen nog wel eens wat onderdelen bij een dealer en dan wordt er ook wel wat geregeld, maar het is voornamelijk de firma zelf die de sponsoring doet.




De tractor wordt grondig aangepakt deze winter

Wat voor werk doe je?
Ja dat is wel duidelijk denk ik he? Wij hebben een loonbedrijf en transportbedrijf, Gebroeders van Eijck. Dit bedrijf is van ons drieŽn, van Simon (mijn neef), mijn broer Ronald en mijzelf dan. Mud Patrol is eigendom van de gebroeders van Eijck, Guus is een kameraad van ons en hier in dienst als chauffeur. Omdat wij een loonbedrijf hebben vonden wij dat wel leuk. Simon deed er eerst ook nog wel veel aan, maar door gebrek aan tijd is hij wat meer naar de achtergrond gegaan. Wij zijn altijd nog op zoek naar vrijwilligers. Als er geinteresseerden zijn, kunnen zij de contactgegevens vinden op onze website.
Zoals ik al zei is dit bedrijf van ons drieŽn. Ik zit hier meer op kantoor en regel de dingen, de algemene zaken en planning. Er werken hier zo'n 50 mensen, 10 binnen transport en de rest zit op kantoor (5 mensen) en dan nog zo'n 35 mensen in het loonbedrijf. Wij rijden op Nederland, Belgie, Engeland, Frankrijk, Duitsland. Wij hebben 25 tractoren, 9 vrachtwagens en dan vele oogstmachines voor aardappelen, graan, mais, gras, suikerbieten, wortelen, bonen, schorseneren enzovoort. Ik denk dat wij ongeveer 150 machines hebben.


Verder naar onder op deze pagina vind je nog meer foto's van de machines...

Waaruit is de trekker opgebouwd?
De tractor is een originele John Deere 4230, die hebben we gekocht bij een John Deere dealer. Momenteel ligt er een motor in van een John Deere 8710. De achterbrug en de versnellingsbak zijn nog origineel. Omdat wij bij de superstandaard rijden bij de ITTC hebben wij 2 turbo's van Holset (HX80). De brandstofpomp is gebouwd door Arjan van de Kolk van Red Nex. De koppeling komt van Rob van der Waal, de meeste motoronderdelen komen uit Amerika, Riverside en Columbus. De waterinjectie komt ook uit Amerika. Wij hebben geen intercooler. Vanwege de problemen die wij afgelopen seizoen hebben gehad gaan wij nu meer Nederlandse onderdelen gebruiken zoals zuigers en zuigerbussen.


Hoeveel pk's heeft de tractor?
Er zit geen aftakas meer aan, dus we kunnen het niet meer meten. Als 'ie heel blijft hebben wij genoeg pk's, we schatten in elk geval meer dan 1000 pk.

Wie zijn de berijders?
Guus Coeckelbergs berijd de Mud Patrol. Sinds afgelopen jaar ook Frank Michielse, assistent monteur.

Wie zitten er nog meer in het team?
Guus, Frank en ik. Daarnaast hebben we nog een paar hooligans, supporters, Ronald van Eijck, Ivo Janssens en Simon, die helpen ook af en toe mee.


Dylan heeft wťťr een heftruck gevonden!

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Ja, verschillende keren, de laatste jaren niet meer, maar daarvoor wel.

Hoe lang bestaat het team al?
Deze John Deere hebben wij al sinds 1996. Daarvoor was het een Ford Major. Wij zijn rond 1990 begonnen, dus nu al zo'n 17 jaar.

Wat is het bouwjaar van de tractor?
Deze John Deere is van rond 1970. Deze hebben wij helemaal origineel gekocht, compleet met cabine en al. Die is daarna helemaal gesloopt, op een gegeven moment stond er alleen nog de achterbrug en de versnellingsbak.

Wie heeft de naam van de tractor verzonnen?
Die hebben wij samen (het team) verzonnen. Ik heb die naam ooit in Amerika gezien, daar crossen zij door het slijk met buggy's. Een van die buggy's heette Mud Patrol, vandaar de link met het slijk, de modder.

Wat voor banden heeft de trekker?
Firestone 48 kams, 30.5x32 puller banden.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Ja, die kan ik nog wel laten zien, helaas wel. Zuigers, verstuivers, lagerschalen hebben wij ook heel veel problemen mee gehad. Turbo's valt wel mee, daarom rijden wij ook met twee turbo's, omdat dat niet zo gevoelig is. Doe deze schade maar maal 3, dan hebben we het wel gehad denk ik....

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
We proberen de meeste ITTC wedstrijden te rijden, dat zijn er wel genoeg ook. Dat blijft voor ons het moeilijkste, om het bedrijf en het werk te combineren met tractorpulling. Als we dan stukken rijden is het steeds weer moeilijk om de volgende wedstrijd weer aan de start te staan.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Met het zelfde vermogen proberen de boel heel te houden.

Wie zijn jullie concurrenten?
Wij hebben geen concurrenten, alleen maar collega's. Eigenlijk dan iedereen binnen de ITTC super standaard klasse. Hopen dat er meer zijn dan afgelopen seizoen, want dat waren er soms maar 3. Maar er gaan er nu meer rijden.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Diesel.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Dat ligt aan de drukte op ons bedrijf, gemiddeld besteed Guus er wel 15 uur per week, hij werkt hier al 60 tot 80 uur per week, dus dat is nog al wat. In de winter zal het wat meer zijn, omdat het dan wat rustiger is op het bedrijf.




Dylan zit op een bomenrooi-machine

Wat vond jij de leukste wedstrijd afgelopen seizoen?
Wij vinden Alphen natuurlijk de leukste wedstrijd, jammer genoeg reed hij toen op 5 cilinders. Ik ga ook altijd graag naar Lengerich, dat is altijd heel gezellig. Daar hadden wij ook van Appy Power gewonnen.


van Eijck heeft ook 9 vrachtwagens voor internationaal transport rijden


Tot zover ons bezoekverslag met een kijkje achter de schermen bij Mud Patrol en het bedrijf van de gebroeders van Eijck. Hieronder vind je nog enige foto's van ons bezoek. Zoals je kunt zien waren Glenn en Dylan niet te houden, ze wilden toch even in elke machine plaatsnemen......
Tot slot zagen ze binnen in een vitrinekast nog de miniaturen, die natuurlijk aan een nader onderzoek onderworpen moesten worden...

Het was weer een hele leuke middag waarin we weer eens de man, of in dit geval het bedrijf, achter de tractor te zien hebben gekregen.
Ton, bedankt voor de koffie (en de cola en sinas voor Glenn en Dylan), en de heerlijke appelflappen, de gastvrijheid en je tijd!

Wij hopen jullie dit jaar weer veel op de baan te zien. Tot dan!