Al in Bettborn vorig jaar maakten wij de afspraak om te gaan kijken naar de nieuwe tractor van het sympathieke brabantse team d'n Aerdvruter. De oude superstock is immers verkocht aan Bram Kools. Eigenaar Gert-Jan Pauly is met zijn team bezig met de nieuwbouw. Het wordt weer een International 1066. "Sinds ik als kleine jongen de Red Baron, een superstock uit Amerika zag, was het mijn droom om een Cormick te hebben. Daarom houdt ik vast aan dit type en zal het voor mij niets anders zijn."

Gisteren was het dan zo ver. Wij togen naar Casteren in Brabant en hadden daar een leuke middag met de familie Pauly. De werkplaats is bij de schoonvader van Gert-Jan. Gert-Jan en teamlid Frans ontvingen ons.




Glenn en Gert-Jan

Gert-Jan, wat is je woonplaats?
Ik woon in Casteren met mijn vrouw en twee kinderen.

Wanneer ben je geboren?
Ik ben geboren op 14 december 1972.

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
In de Beekse Bergen, toen Red Baron hier was. Toen was ik 6 jaar. Het is altijd mijn droom geweest om ook een superstock te kunnen rijden als de Red Baron, een superstock uit Amerika. Daarom is ons model ook een International en zal ik niet gauw een ander merk, ja zelfs een ander type rijden. Er rijden er ook rond met modern kapwerk maar wij gaan hier voor. Onder de motorkap wil ik dan weer wel het nieuwste van het nieuwste.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Met gewone trekkertrek was ik 16, in 1988, met een Fiat 640, gewoon standaard. Met de naam Aerdvruter reden wij voor het eerst in 1994. Dat wordt nu al het 14e seizoen. We reden eerst met DAF motors. Dat was een special n we haakten aan evoor de Powerbreaker van Piet Reijnders. Die hebben we toen 3 verschillende gebouwd, voor de 3,5 en 4,5 ton. In 2000 zijn wij begonnen te bouwen aan de eerste superstock. In 2002 kwam we voor het eerst op de baan in Hoeven. De trekker had nog geen lak maar eerst maar eens proberen. Dat zal met de nieuwe in het begin ook wel zijn. Eerst maar eens proberen. Als alles klopt gaan we de trekker van de nodige lak voorzien. Anders is alles al beschadigd. In de eerste superstock lag trouwens de kampioensmotor van Rob van der Waal in waar hij in 1998 kampioen mee geworden was. Met de superstock reden we mee voor de NTTO. En dat doen we nu nog.


Een van de eerste Aerdvruters, een special met een DAF motor

Op welke trekkers of bij welke teams heb je allemaal gereden?
Ik heb het geleerd bij Rob van der Waal. De DAF's waren van ons zelf, daarnaast hebben we een Ford Major, een Fiat, Belarus, Een Cormick, Someca en een Volvo gehad. Maar altijd wel voor ons zelf, ons eigen team.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Ik ben begonnen met voetbal, zo tot mijn 14e. Ik vond het niet fijn dat dat mijn agenda steeds bepaalde. Ik wil mijn eigen ding kunnen doen. Daarnaast heb ik autocross en autotrek gedaan. Dat was allemaal voor dat ik mij stortte op tractorpulling.

Heb je nog andere hobby's?
Momenteel doe ik alleen trekkertrek. Daar gaat al mijn tijd aan op.


De eerste run van de superstock, nog zonder lak.

Hebben jullie sponsors?
Bakermans Hydrotechniek
De Beijer Bladel
Beukers Autoschade
Veehandel P. Hoeks
Interieurbouw Bone
J. van Kesteren
Oliehandel Kolen direct
Techwinkel.nl
K.Kuus.nl
Kuijpers Son
Reny kachelshop
Theo Smits Revisie
Vreven Tegelwerken Casteren
Wegenbouwbedrijf Webo B.V.
van den Borne
Coppens constructie
Doormaster
van Eekert Bladel
Van Gompel Toeringcarbedrijf Bergeijk
Johan van Erp

Wat voor werk doe je?
Ik werk bij een cultuurtechnisch loonbedrijf, de Beijer Bladel, die zitten in Hapert. Ik zit op een houtshredder.


De nieuwe Aerdvruter in aanbouw

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Het wordt een componententrekker, een International motor 466, die krijgt 10,3 liter. De 2e motor die we maken gaat dan naar 10,65 liter, dat is de uiterste limiet. De cilinderkop komt van Rob van der Waal. We hebben een Profab versnellingsbak, die komt uit Amerika. Een Rockwell achteras. Er komen 4 turbo's van Holset op. En een intercooler. Verder wordt het gewoon een 1066. De naam blijft hetzelfde. MSD8 ontsteking, wel de nieuwste versie. Een Waterman alcoholpomp. Drietraps inspuiting met 4 norzels per cilinder. Het wordt opgebouwd op een eigengebouwd frame van chroommoledeen 25cr04. Het metaal is gesneden bij Reny, vervolgens gebogen bij onze sponsor Coppens in Westerhoven. We hebben het zelf daarna in elkaar gelast. Het is eigenlijk helemaal eigenbouw.

 
Uniek in Europa, een superstock met 4 turbo's en een intercooler

 
De nieuwe krukas en de nieuwe kop

Hoeveel pk heeft de trekker?
Als het goed is moet het rond de 4000 pk uitkomen.

Wie zijn de berijders?
Ik zelf ben de hoofdrijder. Arjan Geerts is de 2e rijder. Ik rij hoofdzakelijk de puntenwedstrijden, de anderen rijden de demowedstrijden. Marc Tops is de derde rijder.

Wie zitten er nog meer in het team?
Gert-jan, Arjan is monteur en tweede rijder, Marc Tops is monteur en derde rijder, Frans van Dingenen is technisch tekenaar, die heeft heel de nieuwe trekker in 3D getekend. Martien Intven is onze PR man, die gaat voor de sponsoring op pad. Joost Geerts is zeg maar hoofd oplegger, hij moet zorgen dat de oplegger klaar is voor de wedstrijd. Totaal is ons team zo'n 35 man groot. En natuurlijk mogen we de dames niet vergeten. Karlijn, de vrouw van Arjan, is onze webmaster. MariŽt Pauly, die zorgt voor het eten en drinken, dat we alles bij hebben, dat de oplegger zuiver is van binnen. Dat doet ze samen met Bianca Tops, de vrouw van Marc.


v.l.n.r. Gert-Jan en Frans

Ben je wel eens kampioen geweest?
In 1998 werden wij nederlands kampioen in de vrije klasse 3,5 ton met die DAF diesel. Met de superstocks in 2006 werden we Europees kampioen. Dat was in Lubersac in Frankrijk.

Hoe lang bestaat de trekker al?
Deze is helemaal nieuw. Als het goed is komt deze dit jaar op de baan.

Wie heeft de naam Aerdvruter verzonnen?
Dat is toen met het touwtrekken begonnen. Een kameradengroep van vroeger had die naam voor het touwtrekken en die hebben wij overgenomen.


En Dommelsch is er weer bij....

Wat voor banden heeft de trekker?
Firestone Puller 2000 banden 30,5x32, die hebben wij overgenomen van Peter Clarke, die had er maar 3 wedstrijden mee gereden.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Ja, in 2003, toen klapte heel de motor uit elkaar in Wierden. Dat was de eerste wedstrijd van het seizoen. Een splinternieuwe motor, net 40 meter gelopen... Toen kwam de 3e zuiger naar buiten zetten.

 
Foto's van de website van d'n Aerdvruter

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Vorig jaar hebben we ze allemaal gereden. Dit jaar hebben wij de indoors gemist. We willen proberen dit jaar op de baan te komen en wat wedstrijden mee te nemen.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Dan bedoel je dit lopende seizoen. De nieuwe trekker op de baan krijgen, zorgen dat 'ie er is en afgesteld wordt, zodat we in 2009 aan de bak kunnen.


De tekening van het nieuwe frame

Wie zijn jullie concurrenten?
Dat zijn er veel, zeg maar alle superstocks. Als ze op de baan staan. Daarbuiten gaan wij allemaal leuk met elkaar om.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
100% Methanol.

 
Details van het nieuwe frame

 
De kinderen van Gert-Jan en MariŽt, Imke en Marijn

 
Glenn en Dylan wilden ook wel even in de trekker zitten

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld aan de trekker?
Een 20 uur per week en dan zijn wij met 3, dus een uur of 60.

Wat vond je de leukste wedstrijd dit seizoen?
Dat is wel Made en Bettborn. We hadden in Made eerst een proeftrek gedaan en daarna overgedaan. Toen werden we tweede, 23 cm van de 100 meter werden we 2e. In Bettborn was de laatste wedstrijd voor ons met de trekker. Toen werden we derde.

Het was weer een leuke middag en we hebben lekker gekletst over van alles en nog wat.
Gert-Jan en MariŽt, bedankt voor de koffie, de gastvrijheid en je tijd!