Het is alweer een tijdje geleden dat wij bij een tractorpulling team op bezoek zijn geweest. Met Asterix was er al geruime tijd contact, vandaag moest het er dan van komen. Asterix is natuurlijk een naam die al een hele tijd meegaat in de tractorpulling wereld. Ook de familie Endepoel is bekend in de tractorpulling. De broers bij Asterix en zus Nel (van de Klundert) kennen velen van de meetwagen. Tegenwoordig uitkomend in de NTTO B-divisie kan dit team al menig kampioenschap op zijn naam schrijven. Deze winter is men de tractor flink gaan verbouwen, zo heeft het oude frame plaats gemaakt voor een nieuw frame en hebben de oude carburateurs definitief plaatsgemaakt voor een methanol injectiesysteem. Vandaag ontmoeten wij Edwin de Rooij en Henk Endepoel bij de familie Endepoel in Oudemolen, Fijnaart.
 
 
De werkplaats van het Asterix team

 
van links naar rechts: Glenn, Edwin en Henk

Wat is je woonplaats?
Fijnaart, eigenlijk Oudemolen, maar daar zijn er wel 3 van in Nederland, iedereen kent Fijnaart dus zeggen wij altijd maar "dat valt onder Fijnaart". Edwin woont ook in Fijnaart. Ook John en Dennis wonen in Fijnaart.

Wat is je geboortedatum?
Henk: 28 januari 1955. Edwin: 29 maart 1973.

 

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Henk: Ik denk dat wij de eerste wedstrijden in Ahoy hebben gezien, niet die in de Flevohof. Dat was in 1979. Tholen was toen ook een A wedstrijd, dat was dan waarschijnlijk de eerste buitenwedstrijd. Wij zijn in elk geval al vroeg besmet met het tractorpulling virus. Edwin: Bij mij was het volgens mij in 1981, in de Flevohof.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Henk: Wij rijden al vanaf 1984. In de winter 83-84 hebben wij de trekker gebouwd en in 1984 al gereden. Vroeger ging dat wel zo, bijna iedereen reed met een achterbrug van een Ford Major en daar hing men dan een motor in. Wij vonden Chevy benzinemotoren. Als banden gebruikte wij banden van een combine die we zelf gesloopt hadden. Maar na 1 wedstrijd hebben we die alweer vervangen door andere banden, die eerste wedstrijd werden we laatste. In dat seizoen is de B divisie ook bij de NTTO gekomen. Ik ben in elk geval bij de oprichtingsvergadering geweest. Toen waren er ook veel trekkers in Zeeuws Vlaanderen, daar hebben wij ook jaren mee gereden. Wedstrijden in Waterlandkerkje en dergelijke, daar hebben wij bijvoorbeeld ook Bram Kools ontmoet die tegenwoordig met de Interaction rijd. Edwin: Ik heb eerst een tijdje bij Peter Moerman gelopen (Peter is de oude eigenaar van de Jolly Jumper en was teamlid van Asterix), een jaar of 5 geleden is Peter gestopt en geemigreerd naar Australie en ben ik bij het team gekomen. Ik heb de vorige versie van Asterix met die vijf motoren, met Peter meegebouwd. De motoren zijn toen hier gebouwd.

 
De verschillende motorblokken staan in de werkplaats, netjes afgedekt

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Wij hebben deze zelf gebouwd en nooit bij een ander team gezeten. Edwin heeft eerst bij de Jolly Jumper gezeten.

     
Aan de muur vind je de vele troffeŽn die het team heeft verworven in 26 jaar tractorpulling

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Henk: Ik helemaal niets. Ik ben van school af gaan werken, ben altijd trekkerchauffeur geweest. Wel eens met eigengemaakte motoren wat motorcross gedaan, maar meer niet. Edwin: In het verleden heb ik wel gezwommen, dat waren wedstrijden van de reddingsbrigade. Dat heb ik toen mijn dertiende gedaan. Ook wel eens op een crossmotor gesprongen, maar dat was het wel...!

Heb je nog andere hobby's?
Henk: wat is echt een hobby? Ik heb een stukje grond en mijn dochter heeft een paardje en dat moet allemaal bijgehouden worden, maar echte hobby's, nee dat niet. Edwin: Ik speel een schuiftrombone, in de harmonie en in een dweilband en soms ook in een coverband. Afgelopen nacht van Oranje in de tent hier in Fijnaart, heb ik ook weer meegespeeld, we stonden in het voorprogramma, dat is toch wel leuk...

 

Heb je sponsors?
Wel een paar, Autobedrijf van Dueren Den Hollander B.V., www.dueren.nl
Brabant AG Industrie www.brabantagindustrie.nl
Loonbedrijf Fijnaart B.V.
Rademakers Grondwerken B.V. www.veegservice.com
Sakko Commercial www.sakkocommercial.nl
Schreuders Metaal www.schreuders-metaal.nl

Wat voor werk doe je?
Henk: Ik ben laadschapmachinist bij Rademakers in Roosendaal, dat is een verhuurbedrijf in grondverzetmachines en veegauto's. Ed: Ik ben servicemonteur buitendienst bij Kuiken in Numansdorp.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
6 Chrevrolet motoren, Small blocks, ze varieren van 355 tot 417 cubic inch. Daar komen nu 5 aluminium racemotoren op, er blijft nog 1 stalen motor over. Deze zijn via Post en Dros gekomen. Er zit methanol injectie op. Vorig jaar hadden we al 2 motoren om methanol en vanaf dit seizoen allemaal. Verder hebben wij geen drukvulling. Dat mag ook niet vanwege het puntensysteem. Het zijn 2 setjes van 3 motoren. Die komen via een zelfgemaakte crossbox op een Crower koppeling en via nog een verzamelbak gaat het door een zelfgemaakte reverser naar een zelfgemaakte achteras. Die is wel op Rockwell basis (het kroon- en pioenwiel). Er zit een DAF differentieel in van een vrachtwagen. Het nieuwe chassis is gemaakt van 13CRMO44. Het nieuwe chassis moet gewicht besparen en we verwachten dat het ook soepeler wordt. De aandrijflijn hebben we nu ook aan kunnen passen. De motoren worden nu verder naar voren geplaatst. Het oude frame is verkocht aan het team Woody Woodpecker, we hebben het nog even hier gehouden omdat het makkelijk is om nog even te meten als het nodig is. Deze week worden de laatste stukken aan het frame gelast waarna het frame gespoten kan worden. Daarna kunnen we de tractor verder gaan opbouwen. Dat zal naar verwachting snel gaan, al vinden wij het om deze reden niet erg dat de wedstrijd in Kruisland niet doorgaat.

         

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Dat is een goeie, dat weten we niet.

Wie zijn de berijders?
Henk is de rijder. We hebben tot 3 jaar terug ook met Peter Moerman gereden. Nu hij geemigreerd is naar Australie heb ik zelf gereden. Het is de bedoeling dat Edwin ook gaat rijden, maar omdat de trekker de afgelopen tijd zo aan het bokken was is het er nog niet van gekomen.

Wie zitten er nog meer in het team?
Buiten Henk en Edwin hebben wij Jan Endepoel, een broer van Henk, John van Est, zwager van Henk en Dennes Janssens. Dennes besteld de verschillende onderdelen, ook voor andere teams. Hij maakt ook motoren voor andere teams.

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Ja, we zijn al 15 keer Nederlands kampioen geweest. We hebben circa 6 jaar A divisie gereden en hebben daar zij aan zij gevochten met Seaside Affair en Eager Beaver. Toen reden we vaak ook nog B divisie er bij. In de A zijn we 2 keer Nederlands kampioen geweest. En 13 keer in de B divisie. Vroeger toen wij begonnen reden wij in de 2,5 ton en 3,5 ton vrije klasse. Daarna zijn wij naar 3,5 en 4,5 ton vrije klasse gegaan en nu rijden we weer 3 seizoenen in de 2,5 en 3,5 ton.

Hoe lang bestaat Asterix al?
Vanaf 1984, we hebben nooit de trekker verkocht, wel steeds aangepast.

Wie heeft de naam van de tractor verzonnen?
Dat hebben we ooit onder elkaar zo bedacht. Asterix had natuurlijk een wonderdrankje en wij reden op vliegtuigbenzine en dat vonden wij ook een wonderdrankje. Je had toen al wel in Frankrijk ook een tractor die Asterix heette, maar die was na een paar jaar ook weg.

Wat voor soort banden liggen op de tractor?
Firestone 30,5x32 8 ply, dubbel gesneden, 48 kams.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Ja. Eigenlijk van voor tot achter, maar wel in 26 jaar tijd. Motor kapot, koppeling geexplodeerd. Over het algemeen valt het wel mee. Vorig jaar in Hoeven hadden we nog een gesmolten zuiger. Er zat een vuiltje in de injector waardoor de motor te arm liep en toen hadden we een gesmolten zuiger. We hebben ooit een vastgelopen planetair in Kapelle (Zeeland). Peter Moerman was thuis en maakte een nieuwe klaar. Wij gingen die vanuit Kapelle even ophalen en voor de 4,5 tons klasse waren wij er weer klaar voor. Wij maken veel zelf. We hebben een eigen draai- en freesbank en elk teamlid heeft zo zijn eigen taken. De motoren worden in een apart deel van de werkplaats onderhouden. De bok waar deze motoren in hangen heeft een eigen brandstoftank en een startmotor. Zo hebben wij gisteren deze motor naar buiten gereden en deze laten lopen.

 

Welke wedstrijden hebben jullie niet gereden?
Normaal rijden wij ze allemaal. Wij hebben in al die jaren weinig wedstrijden gemist.

Wat is jullie doel voor het komende seizoen?
Het doel is altijd om zo goed mogelijk te rijden, dat is logisch. Wij willen wel proberen dit jaar op het Europees Kampioenschap in Nederland te rijden maar altijd als het EK in Nederland was hadden wij geen punten genoeg. Als het in het buitenland was dan konden we wel en hadden we punten genoeg, maar Nederland wou toch niet lukken. Dus het doel is dan toch om deel te nemen op het EK.

 

Wie zijn jullie concurrenten?
Het zijn allemaal concurrenten, wij gaan voor de 2,5 tons klasse, de 3,5 ton is meegenomen. Dat komt omdat de trekker voor de 2,5 ton is gebouwd. Wij hebben geen versnellingsbak dus kunnen in de 3,5 ton niet een versnelling lager gaan rijden. We hangen er dan een motor bij en daar zullen we het mee moeten doen. En dan is iedereen een concurrent.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Methanol.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Dat is gewoon verschillend. Normaal, als er geen stukken zijn, dan lossen we zondags na de wedstrijd en sleutelen we 2 avonden per week en dan 'szaterdags klaarzetten. Als er stukken zijn, of nu met de nieuwbouw, dan gaan er wel meer uren inzitten.

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd het afgelopen seizoen?
In Kruisland hebben we een paar mooie runs weggezet. Daarna ging het steeds minder. Dat we toch uiteindelijk tweede zijn geworden hebben we ook aan de pech van anderen te danken, zo eerlijk zijn wij ook.

Henk en Edwin, bedankt voor gastvrijheid. Wij komen graag nog eens terug om de video's te bekijken :-). Wij wensen jullie veel succes toe het komende seizoen! Tot gauw!