Zoals al eerder te zien is geweest op deze website is Dylan fan van de Bandit, een vrije klasse trekker uit Putten. De contacten waren gelegd en we moesten maar eens afreizen naar de Veluwe om deze jongens en de tractor nader te bekijken. Het Bandit team heeft een rijke historie en waar vader Bram Koopman met Wijnand Koopman, Rik Timmer en Henk Grift in 1984 begonnen heeft de nieuwe generatie Koopman, in de persoon van Henk en Mark, het overgenomen. Het vorige seizoen hadden ze veel pech met de motoren, maar vorige maand in Zwolle gaven ze toch een visitekaartje af door met veel overmacht te winnen in de 3,5 ton vrije klasse. Ook in de 4,5 ton vrije klasse, waar zij toch 1000 kilogram te licht voor zijn, eindigden zij in de top. Tijd om Henk aan het woord te laten en eens te kijken wat hij te melden heeft.....

 
 
van links naar rechts: Glenn interviewt Henk Koopman

Hoe gaat het?
Prima. Gisteren hebben wij een dag met SBS6 doorgebracht. Wij hebben hier een interview gehad en zijn daarna naar de fabriek van onze sponsor Eurol geweest, heel interessant. Toen jullie gisteren belden, was ik juist op de terugweg.

Wat is je woonplaats?
Mijn woonplaats is Putten, ik woon hier nog geen kilometer vandaan met Jantine. Mijn vader woont hier, ook mijn opa woont hier.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 6 april 1982.

 

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Ik was 2 toen het hier begon, ik ben ik mee opgegroeid. Dus dat voordeel had ik dan, tenminste als je er van houdt. Mijn vader was natuurlijk zeer actief en langzamerhand mocht ik meehelpen. Dat begon met schoonmaken en ik ging steeds meer doen, tot ik op een gegeven moment ook aan de motor bezig was.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Mijn eerste wedstrijd was toen ik 16 werd, in 1998, in Meerkerk. Toen werd ik 3e, dus dat begon goed. Dat was op de grote tractor. Op de Bandit minipuller heb ik nooit gereden.

 
Glenn en Dylan mochten weer plaatsnemen in de tractor.

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Alleen bij de Bandit, oh trouwens, op de Heartbeat heb ik ook wel eens gereden. Toen was Johnny Kraaij op vakantie en toen mocht ik rijden.Dat was trouwens ook in Meerkerk. Maar het was wel heel anders...

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Helemaal niets. Ik ben gaan werken, bij mijn oom op de boerderij en dat ging wel lekker. En in combinatie met dit heb je ook geen tijd meer over voor wat anders.

Heb je nog andere hobby's?
Ook niet, dat is heel makkelijk. Ik spaar geen miniaturen of zo. Ik heb wel die miniatuur van Lambada gekregen voor de bruiloft, van die jongens van Lambada. Daar hadden ze de trouwdatum in laten graveren en dan een krukas als steun, die vind ik wel heel erg mooi, die heeft een mooi plekje gekregen bij ons thuis.

 

Hebben jullie sponsors?
Ja heel veel. Ik denk in totaal wel zo'n 12 sponsors. Onze grootste sponsor is al sinds jaar en dag Eurolģ Lubricants, een internationale vooraanstaande producent en leverancier van oliŽn, vetten, reinigingsmiddelen, remvloeistoffen en koelvloeistoffen.
Verkeersschool van Buuren,de verkeersschool voor alle categorieŽn rijbewijzen, chauffeursdiplomaís en vakopleidingen.
Tankstation Pieper bestaat al zoín 35 jaar aan de Broekenmolenweg in Putten.
Pol occasions is gespecialiseerd in de in- en verkoop van occasions.
Autospuiterij van Winkoop te Ermelo behoort tot de grote autoschadenspecialisten in Midden-Nederland. Het bedrijf bestaat al ruim 30 jaar.
Keuringsbedrijf van Winkoop is een jong en dynamisch bedrijf dat gespecialiseerd is in zowel het opbouwen als het keuren van hijsmiddelen.
Ultra-Lite in Putten houdt zich bezig met de bouw van Aluminium aanhangwagens en BE-opleggers.
Daarnaast hebben wij Trans-com uit Harderwijk, Bobcat, De Kruif machines, installatiebedrijf van Dasselaar en autoschadebedrijf Pasman. En natuurlijk de club van 99.

Wat voor werk doe je?
Ik ben, nu nog, monteur van GWW machines als kranen en sjovels en zo. Over een tijdje wordt ik uitvoerder. Ik werk bij Vink, ook wel bekend van de Parijs-Dakar race, waar zij ook sponsorden. John Kraaij van Heart2Beat en Jaap van Diest van Beverol Eager Beaver zijn mijn collega's. Als ik straks uitvoerder ben heb ik ook meer met John Kraaij te maken, dat lijkt mij erg leuk. Nu sleutel ik ook voor mijn beroep en ga daar 'savonds mee door voor mijn hobby. In mijn nieuwe functie wordt sleutelen straks weer mijn hobby, dat lijkt mij erg leuk.

 
Foto's aan de muur in de kantine laten de historie van de Bandit zien...

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Wij hebben een vrije klasse tractor met 3 motoren, V8 Keith Black Hemy motoren. Dan hebben we de aandrijflijn, dan krijg je de reverser en dan de achteras. Dat is een Rockwell as, ik denk van een Amerikaanse vrachtwagen. Het binnenwerk is echter niet meer origineel. Het is een hele flexibele tractor waarmee we op veel banen uit de voeten kunnen. De spatborden zijn geen eigen ontwerp meer, maar hebben wij wel zelf gemaakt. Het spuitwerk laten wij doen, maar het is niet zo dat wij de trekker wegbrengen en zeggen, hier is 'ie, veel succes. Wij helpen daar ook zo veel mogelijk mee. Zuigers en drijfstangen komen uit Amerika. De derde motor hebben wij van het Lambada-team kunnen kopen afgelopen seizoen. We hebben nu ook nog een extra nieuw motorblok aangeschaft.

     

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Ik denk zo tussen de 5500 en 6000 pk.

Wie zijn de berijders?
Hoofdzakelijk Couzijn en ik. Mark heeft er vorig jaar ook eens aangeproeft. Het is de bedoeling dat Couzijn en ik om en om gaan rijden, hij rijd in Ahoy en dan ik weer.

Wie zitten er nog meer in het team?
Mijn broer Mark Koopman en Couzijn van Heuvelen. Dan hebben we Aart van de Ruitenbeek, Willebrand Heimensen en Wijnand Koopman. Hij is nog de enige van het oude team die er nog bij betrokken is. Hij besteld ook de onderdelen in Amerika. Deze tractor is van ons allemaal, wij hebben hier een stichting voor opgericht.


Van links naar rechts: Couzijn, Willebrand, Mark, Henk en Glenn

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Nee, wij zelf nooit. Een keer 2e op een Europees kampioenschap in Finland. De minipuller is wel eens Europees kampioen geweest, in 1988.

Hoe lang bestaat het team al?
Vanaf 1984. Er werd gestart door een vriendengroep die bestond uit vier vrienden namelijk Bram Koopman, Wijnand Koopman, Rik Timmer en Henk Grift. Datzelfde jaar werd nog begonnen met de bouw van een mini puller die de naam Little Bandit kreeg. De trekker had maar liefst 250 pk, de motor was een Chevy 350 cid en de achteras was afkomstig van bagagetractor C uit Schiphol. Het jaar erop, in 1986, werden er al weer heel wat dingen veranderd. Er werd een andere motor ingebouwd, een Chevy 402, en ook werd er een andere achterbrug ingebouwd, afkomstig uit de pickup die later weer gebruikt is voor de two wheel drive Heart Beat. In 1987 werd de trekker omgebouwd naar alcohol-injectie. Ook werd in 1987 de naam Little Bandit veranderd in gewoon Bandit. In 1988 kwam de bekende en vertrouwde gele kleur op de trekker. Voor het seizoen 1990 werd een hele nieuwe mini gebouwd. Er werd een Chevy 462 aangeschaft en er werd een nieuwe achteras ingebouwd, een Dana 60 en er werd een reverser ingebouwd met een heuse blower op de motor, een 871 roots blower. Dat jaar werd eigenlijk vrij eenvoudig het Nederlands Kampioenschap behaald en op het Europees Kampioenschap werd, door een gebroken remschijf, net de eerste plaats niet gehaald. Ook in 1991 werden we Nederlands kampioen. In 1995 werd een mooie tweede plaats gehaald op het EK in Zweden en toen waren de jongens de mini zat... Het toenmalige team wilde iets anders en heel even werd er nog getwijfeld tussen een super stock of een vrije klasse trekker. De keuze was vrij snel gemaakt. Het moest een vrije klasse trekker worden. In 1996 werd de vrije klasse tractor gebouwd. Het was de bedoeling dat wij de Hemy motor van de mini gingen gebruiken, maar na een grondige inspectie bleek dat de motor eigenlijk alleen nog maar als bloembak dienst kon doen, omdat het blok flink beschadigd was van zijn laatste paar ritjes op mini.

We reden mee in de middenmoot. In 1998 kwam de derde motor erop. Voor het seizoen 2003 is de tractor voor het laatst verbouwd en is hij geworden zoals wij hem allemaal kennen.


De Bandit wordt naar buiten gereden om gestart te worden

Wie heeft de naam van de tractoren verzonnen?
Henk weet het niet. De naam bestaat al zo lang hij zich kan herinneren en het is gewoon een leuke pakkende naam. Zodra vader Bram verschijnt leggen wij de vraag aan hem voor. Bram herinnert zich een rit met de tractor naar een wedstrijd in het westen van het land. Langs de weg zagen zij zo'n grote Amerikaanse vrachtwagen met oplegger waarop de naam "White Bandit" prijkte. Die naam leek ons wel wat. Omdat wij een minipuller hadden, noemden wij hem Little Bandit. Die naam werd later ingekort tot Bandit.

Waar staat 99 dan voor?
99 is ons startnummer, en wij hadden 99 omdat wij vinden dat iets nooit 100 kan zijn, 100% bestaat volgens ons niet. Dat 99 vind je in de naam van onze website (www.bandit99.com) en prijkt ook op de tractor.

Wat voor banden heeft de trekker?
Wij hebben nu de puller 2000 banden, gelukkig zeg ik nu. Met de oude banden waren we flexibeler op verschillende banen. Dat moeten deze banden nog maar bewijzen. Deze banden zijn al 2 jaar gebruikt onder een supersport tractor, ze komen uit Amerika en zijn daarna in Denemarken besneden. De eerste runs in de IJsselhallen in Zwolle waren in elk geval goed.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Veel te vaak. Tot 2 jaar terug hadden wij nog geen motor kapot. Toen gingen in een keer 3 stangen in eens. Afgelopen jaar 3 motoren kapot, in Emmeloord, in Oudehoorn en toen in Lochem nog. De drijfstang was gewoon naar buiten gekomen.

       

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Welke wedstrijden? Volgens mij allemaal, behalve Ahoy. Wij proberen normaal gesproken alle wedstrijden te rijden, maar het kan soms niet anders. Als wij grote stukken hebben bijvoorbeeld. Gelredome gaan wij niet halen, wij moeten nog zoveel doen voor het buitenseizoen, we moeten nog 2 motoren reviseren en dan staat de tractor niet op tijd in elkaar....

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Ons doel is, net zoals het vorige seizoen, proberen de top 3 te halen van de 3,5 ton vrije klasse. En dan met minder schade natuurlijk....

Wie zijn jullie concurrenten?
Ja, Lambada toch wel. De Simply Irresistible, Whispering Giant en de Seaside Affair. De Eager Beaver is ook zo'n trekker waar je altijd rekening mee moet houden.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Methanol.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Ik denk toch wel gemiddeld een uur of 12, zeker in het seizoen, dan wel meer. Couzijn gaat wel over de 20 uur in de week. Die zit er elke dag, vanaf half 5, en dan gaan wij door tot 11 uur, half 12. Ik ben altijd wat later klaar met mijn werk, maar na het eten ben ik ook hier te vinden.

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd?
Dit seizoen is dat natuurlijk Zwolle, al was dat nog de enigste wedstrijd dit jaar, maar wat een wedstrijd! Qua resultaat afgelopen seizoen toch wel Bakel. Daar stonden wij op het podium. Dat was een hele mooie wedstrijd.

Na dit interview gingen wij naar beneden waar de tractor naar buiten gereden werd en de motoren werden gestart. Couzijn controleerde de ontstekingen en daar moest nog wat afstelling aan gebeuren.

           

Nou, dit was weer een geslaagde middag. Ook Jaap van Diest van Eager Beaver kwam langs, later op de dag kwamen wij hem weer tegen op het feestje van Cloud Nine, klein wereldje.... Ennuh, Bram, de uitnodiging voor deze zomer staat he? Wij komen de zaterdag voor de Beach Pull in Putten een kijkje nemen op het wedstrijdterrein en hier een verslag van doen op onze website, wellicht helpen wij ook nog een handje mee....
Henk, bedankt voor de hartelijke ontvangst en de lollies voor Glenn en Dylan. Ook voor de Bandit mutsen, ze waren lekker warm! Wij hopen jullie volgende week weer in actie te zien en wensen jullie veel succes!