Op deze warme zaterdagmiddag zijn wij uitgenodigd door het team The Challenger uit Goudswaard. Dit plaatsje ligt in de Hoekse waard, onder de rook van Rotterdam, een regio waar door vele teams hartstochtelijk aan Tractorpulling wordt gedaan. Deze uitnodiging kwam mooi uit, wij waren nog niet op bezoek geweest bij een 'minipuller'-team. Deze klasse heet tegenwoordig de '950 kg vrije klasse'. The Challenger is deelnemer aan de NTTO-A divisie, al waar deze 950 kg vrije klasse trekkers met elkaar strijden om de titel. De broers Arwin en Richard de Klerk en teamgenoot GabriŽl Sintmaartensdijk waren aanwezig om ons te ontvangen en te woord te staan. Dennie Huijzers is niet aanwezig. Wij kregen de primeur om als eerste te zien hoe de nieuw opgebouwde motor met nieuw toegevoegde blower er uit ziet. Lees hieronder gauw verder!


van links naar rechts: Glenn, Dylan, Arwin, Richard en GabriŽl

Wat is je woonplaats?
Wij wonen in Goudswaard en Piershil. De trekker staat in Goudswaard, bij een vriend van ons.

Wat is je geboortedatum?
Arwin: 29 maart 1970, Gabriel: 16 oktober 1987, Richard: 18 augustus 1972.


Op de kalender staat dat wij langs komen....

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Richard: In Strijen denk ik. Arwin: Ik denk in Ahoy, bij het trekkertrek evenement. Toen reed Dombo nog. Ik was zo'n jaar of 15, nu 22 jaar geleden.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
In 1992 zijn wij met autotrek mee gaan doen met een gele eend. Die rijden hier wel meer rond. In 2004 hebben wij de overstap gemaakt naar de NTTO naar de minipullers, de klasse die nu de 950 kg. vrije klasse heet.


Dylan stuurt de Challenger naar buiten

Bij wat voor teams heb je allemaal gezeten?
Wij hebben altijd met het eigen team gereden. De trekker heeft eerst Magic Double Six geheten, omdat er twee 6 cilinders in zaten. Daarna double eight en toen de Challenger.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Arwin: ik heb ook gevoetbald net als jij Glenn, bij v.v. Piershil. Richard heeft ook gevoetbald. Gabriel heeft niet gesport.

Heb je nog andere hobby's?
Arwin: Nee, daar hebben wij geen tijd voor. Richard: Alle tijd gaat in de tractor. Arwin: Af en toe een biertje drinken in de kroeg is het enige wat er over blijft.

Hebben jullie sponsors?
Ja, wij hebben sponsors. Kleinjan's Aardappelhandel, TRS Tank en Reparatieservice, Bosman Watermanagement B.V., Garage en Autoschade Burik, Van Rooijen plaatwerken, Machinehandel van Gilst, van Vliet Engineering B.V., NAP aandrijftechniek, CFS-Holding/Firepro, ECU Lens, Loonbedrijf Kooij, van Gilst Corrosietechniek, Jans B.V. speciaal transport, P. Holster Paarden- en schapenzaken, Oogheelkunde J. de Graauw, Reedijk Hydroliek en watersnijservice, Lasspecialist P. Koppelaar, Supportersclub the Callenger.

Wat voor werk doe je?
Arwin: ik ben projectleider bij Bosman Watermanagement B.V., Richard werkt daar als monteur in de werkplaats. Wij fabriceren poldergemalen en waterzuiveringsinstallaties. Gabriel: ik ben vrachtwagenchauffeur, sinds een week, bij Hovetra Transport. Die transporteren rijst en meel en andere bulktransporten.


De jongens nemen al snel plaats achter het stuur

Waaruit is de trekker opgebouwd?
De tractor is gebouwd rond een Rover Meteor motor MK4B2, die komt uit een Centurion tank, het is een V12 motor. Vanaf dit seizoen gaan wij rijden met een Littlefield 14-71 Hi-Helix blower, die zit er nu voor het eerst op. We hopen in Stroe daar voor het eerst mee te gaan rijden. De achterbrug is op basis van een Iveco, Vreeman heeft het huis gemaakt, er zit een speciale tandwielset in die wij samen met van Vliet engineering hebben ontwikkeld. De carrier is een aluminium exemplaar, eigen bouw, met behulp van Reedijk Hydroliek uit Klaaswaal. De brandstofpomp is een Enderle. De rest is voornamelijk eigenbouw, titanium bellhousing en een magnesium scoop. Wij gebruiken een apart brandblusmiddel, FirePro. Deze blussers zijn gericht op de motor en ze zijn heel speciaal, het brandblusmiddel geeft geen nevenschade. Een poederblusser doet dat wel, dat vreet alles op waar het op gespoten wordt. En water geeft natuurlijk waterschade. Het spul komt eigenlijk uit de russische ruimtevaart. Voor de bediening van de kleppen maken wij gebruik van een snelle nokkenas. En wij hebben natuurlijk een datalogger. De spatborden zijn overigens van Kevlar Carbon en zijn erg licht.


De nieuwe blower staat op de motor, ook de brandblussers zijn zichtbaar.

Hoeveel PK's heeft de motor?
Wij denken straks rond de 1500 pk, tenminste als hij het goed gaat doen, met de nieuwe blower.

Wie zijn de berijders?
Richard en Arwin rijden om en om, om de beurt.

Wie zitten er nog meer in het team?
Arwin de Klerk, GabriŽl Sintmaartensdijk, Richard de Klerk en Dennie Huijzers.


Van links naar rechts: Arwin, Richard, Glenn, Dylan en GabriŽl

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Ja, in autotrek zijn wij 7 keer kampioen geweest van de 12 jaar dat we dat gedaan hebben. Met deze hebben wij wel twee keer het podium gehaald, een keer in het Gelredome, daar waren wij tweede en in Zwolle waren wij derde.

Hoe lang bestaat het team al?
In 1992 zijn wij begonnen met de autotrek. We begonnen met de Ford Granada, daar zat de vliegtuigvariant van de Rover Meteor in, een Rolls Royce Merlin. Daarna hebben wij gereden met diverse Eenden, met verschillende motoren, zoals wij eerder al gemeld hebben. In 2004 zijn wij begonnen met deze tractor, 2004 is ons eerste seizoen geweest. Twee keer 7e geweest en het laatste seizoen 8e. En nu dit seizoen komen wij met de compressor en de blower om aansluiting te gaan vinden met de subtop.


De vorige uitvoeringen va de Challenger

Wie heeft de naam van de tractoren verzonnen?
Arwin en Richard: Die hebben wij samen verzonnen, in een helder moment.


In de schuur ligt nog een originele Rover Meteor motor, zoals die in de tank zat

Wat voor banden heeft de trekker?
Op de trekker liggen Firestone banden, 18.4x16.1, echte minipuller banden. Gompie, Lambada en Mission Impossible gaan nu met Cepex banden rijden, net als in de two wheel drive klasse, dus dat wordt spannend.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
In de autotrek zijn er wel eens drijfstangen naar buiten gekomen, bij de Ford V8. Diverse achterassen ook in de autotrek. Met de mini is een keer een steekas afgebroken, verder nog niks.


Aan het dak hangen het inlaatspruitstuk en de uitlaten van het vorige seizoen

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Wij hebben het hele buitenseizoen gereden, behalve de indoors. Toen zijn wij gaan sleutelen, om de trekker te verbouwen en de blower er op te bouwen.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Ons doel is vooral heel houden en proberen aansluiting te vinden met de subtop.


Nog meer motors in de schuur, ook verschillende prijzen staan op de kast.

Wie zijn jullie concurrenten?
Allemaal, alle andere deelnemers aan de 950 kg. vrije klasse, het zijn eigenlijk allemaal concullega's, zo zien wij iedereen in elk geval. De sfeer is prima.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Methanol.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Toch wel elke avond een paar uur en elke zaterdag, bij elkaar zo'n 20 uur per week gemiddeld denk ik.

Wat is de eerste wedstrijd die jullie gaan rijden?
Wij hopen in Stroe, maar dan moet de trekker wel klaar zijn. Hij is al ver af, maar er zijn nog een heleboel kleine dingen te doen. Dus we moeten nog even flink aanpoten.

Hebben jullie eigenlijk een website?
Arwin: Nee, ik heb er zelf niet zo veel verstand van, en ik wil ook graag dat als wij een website hebben, diegene die de website onderhoud er ook regelmatig nieuws op zet, anders heeft het niet veel zin. Maar als iemand interesse heeft, dan graag...



Tot zover ons bezoekverslag met een kijkje achter de schermen bij The Challenger.

Het was weer een hele leuke middag waarin we weer eens een leerzaam kijkje achter de schermen hebben gekregen.
Wij hebben de primeur gehad de Challenger in de nieuwe opzet te zien. Arwin, Richard en GabriŽl, dank voor de kalenders, het drinken en de ijsjes!!! Wij wensen jullie veel succes en komen jullie bij de wedstrijden zeker even opzoeken!