Na al het Prostock geweld reisden wij zaterdag 2 december af naar Nieuwenhoorn (bij Hellevoetsluis), de 'woonplaats' van de Cloud Nine, een two wheel drive van de NTTO A-divisie. Dit Zuid Hollandse eiland is ook de thuisbasis voor andere two wheel drives zoals de Sledge Hammer, No Limit, No Illusion en Thunderstruck.

Eenmaal aangekomen ontmoetten wij teamleden Ed van der Hoek, Ruud van Oers en Sander Dijkhuizen op de Slikkerenburg boerderij van eigenaar Hans van Strien, die ook de eigenaar is van Cloud Nine. Ed komt uit een echte tractorpulling familie, vader Wim van der Hoek en broer Jan Willem zijn ook actief in de tractorpulling. Jan Willem kennen we nog van de Maximum Risk waar hij ook werkzaam is bij Rob van der Waal.

De trekker is compleet gestript. De body is bij de polyester-specialist en krijgt een nieuwe look. De motor is compleet uit elkaar gehaald en wordt weer opnieuw opgebouwd. Lees hier onder het verslag van deze (wederom) super-gezellige middag.




van links naar rechts: (achter) Ed en Ruud (voor) Dylan, Sander en Glenn

Wat is je woonplaats?
De trekker staat op Nieuwenhoorn. Ruud woont in Zwartewaal, Ed woont in Spijkenisse en Sander woont in Hellevoetsluis.

Wat is je geboortedatum?
Ruud: 15-7-1980, Ed: 28-1-1975, Sander: 12-11-1967


Dylan helpt Ed met het aanbrengen van de sticker

Zo, die zit.

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Ruud: In 1984, toen ging ik voor het eerst naar Ahoy, ik was toen 4 jaar. Actief in de tractorpulling sinds 1999.
Ed: De eerste wedstrijd in Ahoy (volgens de groep is dit in 1978 geweest), ik lag praktisch nog in de wieg. Actief in de tractorpulling ben ik sinds 1993.
Sander: De eerste wedstrijd was in Brielle, volgens mij in 1978 of 1979. Actief in de tractopulling ben ik vanaf 1989.


De Cloud Nine is gestript tot op het frame.

Bij welke teams heb je gezeten (of gereden)?
Sander: Voor mij alleen Cloud Nine, ik ben al jaren trouw lid, sinds 1989. Ik doe het nog steeds met veel plezier.
Ruud: Ik heb hiervoor bij het No Limit en No Illusion team gezeten.
Ed: Ik bij No Limit, de eerste run heb ik daar gereden.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Ruud: Ik heb gezwommen, gevoetbald en gefietscrosst.
Ed: Dat doen we nu niet meer hoor, we hebben daar nu geen tijd voor... Ik heb wel gezwommen en fietscross gedaan.
Sander: Voor mij is dat waterskiŽn en tractorpulling, autocross, motorboot varen, alles, als het maar hard gaat..

Heb je nog andere hobby's?
Ed: Momenteel niet, alleen tractorpulling. Ik denk dat het vrouwtje gek wordt als ik er nog een hobby bij ga nemen. ... de rest is het daar volledig mee eens ...


De kop, zuigers en zuigerstangen zijn weer helemaal schoon gemaakt

Hebben jullie sponsors?
Allen: Gelukkig wel,
Gebroeders van der hoek mechanisatie, tractoren, bekend van de sleeptractors in Ahoy, de vader van Ed.
2 Rent verhuur van bouwbenodigdheden, eerst lasapparaten, aggregaten etc.
de Koning polyester, waar de body nu ook staat,
Hoewijk autobody styling (Ed zijn werkgever),
Spie electrotechnisch bedrijf (Ruud zijn werkgever),
en diverse kleine sponsoren, waaronder Rob van der Waal.
De Max (Maximum Risk) heeft hiernaast ook gestaan, dan gingen we zaterdag 's-morgens samen sleutelen, dan stonden de Max en Heart of the Eagle naast onze two wheel drive. En dan in kolonne naar de wedstrijden. Dat hebben we een jaar zo gedaan, tot Rob de Max verkocht en ging verhuizen met zijn bedrijf. De spullen van het bedrijf hebben in die periode hier ook gestaan.
We hebben ook de club van 50, voor 50 euro ben je dan sponsor. Ruud maakt elke 2 a drie maanden een nieuwsbrief.

Wat voor werk doe je?
Ruud: Ik werk als werkvoorbereider bij Spie. Ik moet er voor zorgen dat op de fabriek alle spullen op tijd aanwezig zijn.
Ed: Ik ben autospuiter bij Hoewijk. De laatste tijd ben ik ook tractorspuiter.
Sander: Ik was monteur voor elektrisch gereedschap, maar na een tijd ziek geweest te zijn werk ik momenteel niet.


Het motorblok hangt in de bok om schoon te maken en te reviseren

Waaruit is de trekker opgebouwd?
In principe is het een Chevrolet gebaseerde krachtbron, een Ford tractor achteras, de body is van polyester en afgeleid van een ford Aerostar. Het blok is een Merlin onderblok en Pro-file koppen. De blower is een Little Field 1471 retrofit blower. Het vermogen ligt rond de 1600 pk. Het afgelopen seizoen zijn we denk ik niet gekomen aan de 1600 pk, maar de motor zou dit wel moeten kunnen.


Wie zijn de berijders?
Ed is de rijder. Toen ik er net bij zat poetste ik eigenlijk alleen de beplating (vanwege mijn beroep), later ga je steeds meer meehelpen en krijg je ook de vaardigheid voor de andere dingen. Degene die destijds reed stopte er mee en toen werd gezegd: Ed ga jij maar rijden, dus vandaar....

Wie zitten er nog meer in het team?
Sander Dijkhuizen, Ruud van Oers, Wim van der Hoek, Hans van Strien (hij is de eigenaar), Ron Nieuwland. Reservelid(Inleenkracht) is Jan Willem van der Hoek, de broer van Ed. Op de wedstrijden is hij altijd aanwezig. Hij kijkt dan naar de baan en zegt waar wij hem neer moeten zetten.


v.l.n.r. Ruud, Ed, Sander

Vader Wim van der Hoek, die nog steeds mee naar de wedstrijden gaat en ook chaufeur is

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
In 1994 zijn we kampioen geweest met de two wheeldrive, het eerste jaar dat wij met die trekker meededen. In 1992 en 1993 zijn we kampioen geweest met de minipuller, die ook Cloud Nine heette. Met de Heartbreaker (daarvoor) weet ik het niet.

Hoe lang bestaat Cloud Nine al?
In 1988 is de minipuller Cloud Nine gekomen. Daarvoor bestond de Heartbreaker al, vanaf begin jaren 80. De two wheel drive is van 1994, we hebben hem in 1993 gebouwd, in 1994 op de baan en gelijk kampioen.


De Heartbreaker

De Cloud Nine minipuller.

De eerste Cloud Nine

Het bord van de Heartbreaker hangt nog in de werkplaats

Wie heeft de naam Cloud Nine verzonnen?
Hans van Strien, de eigenaar... de naam betekent "in de zevende hemel". Ruurd van de NTTO zegt altijd "in de zevende hemel en dan 1 wolk verder..."

Wat voor banden heeft de trekker?
Dat zijn Dick Cepek banden. Het zijn echte puller banden speciaal voor de two wheel drive. Omtrek 3,55 m.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Oehh, veel. De zuigers die je gezien hebt. Na Meerkerk in 2005 klapte de blower er vanaf, de nokkenas kapot. In 2003 in Wierden braken de kleppen. Afgelopen seizoen bij het EK in Lubersac omdat we niet in volle run waren viel de schade eigenlijk mee. We hadden 13 kromme kleppen, 2 kromme stoter-stangen en 2 gescheurde roler lifters. De body was goed kapot gegaan daar, dat vonden we vervelender.

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Alle A divisie wedstrijden, Bernay in Frankrijk, Alphen (demo in de B-divisie), Bakel (demo in de B-divisie) en het EK in Lubersac. Silly en Bettborn hebben we af moeten zeggen.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Aangezien er weer een nieuwe Hemy bijkomt (Screaming Bobcat) zullen we waarschijnlijk voor een 6e plaats moeten gaan. In elk geval willen we Best of the Chevy's zijn.

Wat gaan jullie deze winter allemaal doen?
Er komt nieuwe electra op, de tractor moet 60 kg lichter worden, de aandrijflijn wordt opnieuw uitgelijnd, de body wordt vernieuwd en krijgt een nieuwe look (met andere kleuren en al) en dan alles weer opbouwen. Dat is wel een winter werk. Volgende winter komt een nieuw frame. Zodra de trekker klaar is, gaan we verder aan de trailer. Deze trailer hebben we via een sponsor gekregen maar het is wel een low budget project, dus we doen het rustig aan. Er komt een speciaal compartiment voor de trekker en de rest wordt 'living', dus dat is wel een flink project.

Wie zijn jullie concurrenten?
Alle Hemy's. Of eigenlijk de Chevy gedreven 2-wheel drives. Dat zijn onze concurrenten. De Hemy's kunnen we toch niet aan.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Cloud Nine rijdt op methanol.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
De vaste avonden zijn maandagavond en donderdagavond en zaterdag de hele dag en dat dan het hele jaar door. In het seizoen spenderen wel zo veel tijd als nodig.... Ed: In mijn vakantie hadden we wat schade aan de achteras, dus dat kwam mooi uit. Ruud: Nou in mijn vakantie gebeurde er mooi niets, de wedstrijd was zelfs afgelast. Ik was op huwelijksreis naar Mexico, dus dat kwam mooi uit.


Dylan kroop snel op de Quad

Wie wordt er volgend jaar kampioen Two Wheel drive in de A-divisie?
Allen volmondig: wij houden het op Sledge Hammer.

Wat vond jij de leukste wedstrijd van het afgelopen seizoen?
Ed: De beste wedstrijd? Putten denk ik. Daar hadden we alles goed. We werden tweede met een Chevy, dat is toch geweldig!

Tot zover ons bezoekverslag met een kijkje achter de schermen bij Cloud Nine.

Het was weer een super gezellige middag en zo leren we steeds weer wat bij!
Ed, Ruud en Sander, bedankt voor de drankjes, de T-shirts, de gastvrijheid en je tijd! Tot volgend seizoen!