Dylan is al een hele tijd fan van Code Red. Code Red is die vette Inter Prostock uit Belgie die voor NTTO B/BKTV uit komt. Code Red komt uit Loenhout in Belgie en is eigendom van Geert Aernouts. Met Code Red werd Geert Europees kampioen. In 2006 en 2007 kwam Code Red niet op de baan, maar was Geert onder andere bezig met het verbouwen van een door hem aangeschafte bus. Deze bus werd voorzien van een keuken en de nodige slaapplaatsen. Geert reed eerst met een vrachtwagen van Kathy van Dongen maar als je eenmaal gewend bent aan de luxe van een eigen bus wil je nooit meer wat anders, aldus Geert. In de loop van het seizoen 2008 keerde Code Red terug op de baan en haalde mooie resultaten. Ondanks het halve seizoen werd toch een vijde plaats in het overall-klassement behaald. Vanmiddag 1 februari 2009 hebben wij afgesproken bij de familie Aernouts, alwaar Geert, zus Mieke en vader en moeder Aernouts ons hartelijk ontvingen met koffie, cola, taart en chips in Loenhout. Dat is nog eens een welkom! Tijd om Geert eens aan het woord te laten.

 
De werkplaats van het Code Red team

 
van links naar rechts: Glenn en Geert Aernouts

Wat is je woonplaats?
Loenhout, Belgie.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 28 augustus 1976.

 

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Dat is al lang geleden, toen was ik 8 jaar. Dat was hier in Belgie, bij Luijks in Brecht, dat was een BKTV wedstrijd. De periode daarna, tot mijn 18 jaar ongeveer, heb ik bij het Power Horse team geholpen. Die reden vroeger met een continental, een vrije klasse trekker.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Sinds 1996, toen ben ik begonnen met een vrije klasse, de Wild Pony, een trekker met een Continental motor. Die hebben we gekocht in Nederland,dat was de Tarantulla, in 1995. Daar zijn we in 1996 voor het eerst mee op de baan gekomen. Daar hebben we volgens mij 4 of 5 jaar mee rond gereden. Tussendoor een nieuw chassis voor gebouwd, en elke keer weer wat aangepast, nieuwe spatborden en zo. Daarna hebben in 2000 we de oude Power Horse overgenomen en daar hebben we in 2001 voor het eerst mee gereden. Die heette ook Wild Pony. Dat was een 2,5 tons trekker met een Ox Allison, een Allison met 2 superchargers. Daar hebben we in totaal 4 wedstrijden mee gereden, de eerste wedstrijd hadden we de krukas kapot. Na vier wedstrijden begon hij goed te lopen maar hadden we de zuigers en de cilinderkop weer kapot. Toen zijn we maar gestopt met die trekker. De motoren gingen naar Ad Boot en het frame ging naar het Black Horse team. Toen eind seizoen 2001 ben ik begonnen met een nieuwe trekker, de Code Red. In 2004 heb ik voor het eerst gereden in Kruisland. Die wonnen we mooi ook gelijk. De eerste vier wedstrijden eigenlijk wonnen we, dat was een mooi begin.

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Ik heb dus eerst bij het Power Horse team gezetten, die kwamen uit Westmalle in Belgie. Daarna heb ik zelf een trekker gehad en altijd mee gereden zelf, de Wild Pony. Daarna de Code Red. Vanaf 2000 help ik ook bij het Rocky team. Verder heb ik altijd mijn eigen trekker gehad.

 
Een foto van de Wild Pony waar Geert mee reed.
     
de Wild Pony II met de Allisons, ook mooi verwerkt in het logo.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Niks. Daar heb ik nooit geen interesse in gehad, alleen wat gefietst in de buurt met een kameraad. Ook nog 1,5 jaar een crossmotor gehad, maar daar ging ik gelijk mee over de kop, dat was ook niks.

Heb je nog andere hobby's?
Nee, alleen maar tractorpulling. Eigenlijk is het alleen maar slapen, werken en aan de trekker sleutelen.

 
Code Red ligt volledig uit elkaar. Hier zichtbaar het motorblok en het frame.

Heb je sponsors?
Ja, twee stuks. Aernouts Nivelleringswerken uit Wernhout, geen familie trouwens. Dat is een nieuwe sponsor sinds dit jaar. En dan Machinery Van der Waal. En dan het Rocky team, die kan ik ook gerust als sponsor noemen en dat is vice versa.

Wat voor werk doe je?
Ik sta achter de frees- en kotterbank bij Machinery van der Waal. Daar maken we onderdelen voor de scheepsbouw en voor tractorpulling.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
De trekker is gebouwd op basis van een International 1066. De kleur hebben we gekozen omdat de 5 miljoenste trekker bij International ook wit was en daarom hebben wij dat ook gedaan. De achterbrug is een standaard 1066, die we inwendig wat verbouwd hebben, wat lichter gemaakt en hier en daar waar nodig wat verzwaard. De versnellingsbak is zelfbouw met Fuller tandwielen. De motor is een origineel motorblok waar stalen lagerkappen onderzitten met een gordelplaat eronder. We hebben Hypermax cilinderbussen en de zuigers en drijfstangen komen van Machinery van der Waal. De cilinderkop is origineel en die hebben wij helemaal vermaakt. Een turbo van Rocky Turbo Parts, een Holset met een eigenbouw inlaatwiel. De intercooler is afkomstig van Pekka Herlevi die wij ondertussen ook wel zelf verbouwd hebben. De Sigma pomp is geleverd door Mark Martens Dieseltechniek.

         

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Rond de 1800 pk, als alles optima forma is.

Wie zijn de berijders?
Ik, er heeft nog niemand anders met een van mijn trekkers gereden. Er zit hier nog wel iemand aan tafel die dat zou willen, maar dat moet je wel durven.

Wie zitten er nog meer in het team?
Mijn zusje Mieke Aernouts, Jan Boll (haar vriendje), Thierry de Jonge, Stef van den Bulk en Joris Meesen. Ons moeke zorgt voor de catering.


Mieke en Geert.

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Ja, wel enkele keren, Belgisch kampioen al 3 maal (2004, 2005 en 2008). En Europees kampioen in 2004 in het Duitse Fuchtorff. Dat was een mooie ervaring. Het eerste jaar dat je mee doet, dan ben je al blij dat je naar het EK mag. De eerste run was niets, toen stonden we bij 60 meter stil. Wat anders afgesteld en toen hadden we een full pull. In de finale moesten alleen Johanna Herlevi en ik nog. Ik rijd de vlag voor bij en dacht, wat is dat nou, Pekka is toch al geweest. Johanna had al problemen met de gashendel en nu weer. Ze stond 10 cm achter mij stil, dus werd ik kampioen.

Hoe lang bestaat Code Red al?
5 jaar, vanaf 2004 rijden wij al. In 2002 hebben we hem gekocht.

Wie heeft de naam van de tractor verzonnen?
Ik zelf denk ik. Er bestaat een film van, Code Red. In Amerika heb je verschillende alarmfases, code Red is daar de hoogste alarmfase. En daar komt de naam van. Omdat het een rode trekker is.

Wat voor soort banden liggen op de tractor?
De oude prostock banden nog, 24,5 x 32. De banden zijn gesneden door Steendam of zo in Denemarken, een Deense bandensnijder in elk geval.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Ja, in Bettborn. Dat was het zwarte gat, letterlijk en figuurlijk. Dat was in 2005. Toen is er bij de 40 meter een drijfstang naar buiten gekomen. Dat was eigenlijk het einde van het motorblok. Dat was de reden waarom we 2 seizoenen niet meegedaan hebben. In die periode hebben we de bus ook gemaakt.

 

Welke wedstrijden hebben jullie niet gereden?
We zijn pas in Made begonnen. Daarna hebben we alle wedstrijden gereden.

Wat is jullie doel voor het komende seizoen?
Er op de eerste wedstrijd terug bij zijn en een leuk seizoen te rijden. Ik hoop dat het een leuke strijd wordt tussen de top 5. We gaan veel nieuwe dingen proberen maar we weten nog niet hoe het allemaal gaat lopen. Een nieuw frame, dat zal afwachten zijn of het op tijd klaar is en of het zijn werk gaat doen. En de rest van de vernieuwingen zien we wel als het seizoen daar is.

 

Wie zijn jullie concurrenten?
Het Passion4Diesel team zal heus wel een grote concurrent zijn. En dan Wicky Power en Easy Rider. En Appy Power. Die gaat ook zeker mee doen volgend seizoen.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Diesel.


Glenn en Dylan rijden weg met de bus :-) .....

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractoren?
Per avond ongeveer een uur of 2 a 3. En dan nog de weekenden er bij. Per weekend gemiddeld een uur of 20. Als we niet slapen of werken, dan zijn we wel aan de trekker bezig, of aan de bus.

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd?
De beste wedstrijd was Alphen, de leukste.... Eigenlijk ook Alphen. Toen waren we er met het team de avond van tevoren er al. Lekker gebarbequed. Veel volk, gezellig en tussen de buien door was het lekker weer.

     

Geert en familie, bedankt voor de goede zorgen, wij vonden het erg gezellig en wij wensen jullie veel succes toe het komende seizoen! Tot gauw!