Gezien het feit dat Jurian Dekkers onze buurman is, mag hij natuurlijk niet ontbreken in de rubriek "Glenn en Dylan op bezoek bij.........". Dus via de SMS was snel een afspraak gemaakt (terwijl je notabene naast elkaar woont........).

Op 7 januari 2006 maakten we dus de wereldreis (nog geen 10 km) naar Schijf, waar Jurian sleutelt in de loods bij zijn vader Jan Dekkers. Richard was op wintersport, dus die kon niet aanwezig zijn.

In deze loods staan nu de twee wedstrijd-tractoren van Dams, De Dams 4,5 Ton en de Dams Light die meerijdt in de 3,5 ton klasse, waarmee Jurian afgelopen seizoen eerste werd in de 3,5 Ton Super Sport bij de NTTO. Jurian legt echt alles uit aan Glenn. Regelmatig wordt verwezen naar Glenn zijn Technisch Lego. Hier onder vind je Glenn's interview met Jurian (Dylan had iets anders gevonden en was bezig met de krik Jurian op eenzame hoogte te brengen).

Hoe kom jij aan al die kennis van tractoren en motoren?
Door veel te doen kom je een boel te weten, zeker als het je interesseert. Vader Jan roept van achteren: "Jurian was al van jongsaf aan bezig met brommers, motoren en zo".
 

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
De eerste wedstrijd was in Prinsenbeek, in 1995. Ik reed met de Dams Light in originele uitvoering en haalde de 2e plaats. Ik was toen 16 jaar. Art Voermans en Richard (Dams) reden met de grote Volvo en reden de eerste plaats. Met de proeftrek was het precies andersom. Daar had ik de eerste plaats.
 

Hoe oud zijn de tractoren?
De Dams Light, een Volvo BM 810, werd nieuw aangeschaft in 1977. Al die tijd heeft die tractor zware arbeid gedaan. Toen we de trekker vorig jaar uit elkaar haalden, stonden we er van te kijken hoe goed alles er nog uit zag.
De Dams 4,5 Ton ('grote' genoemd) werd in 1978 aangeschaft en was toen een jaar of 3-4 oud. Met die tractor werd alleen hooi gereden, dus die heeft het niet zo zwaar gehad.

Ben je al wel eens kampioen geweest?
Afgelopen seizoen ben ik Nederlands kampioen geworden bij de NTTTO Super Sport 3,5 Ton divisie in Bakel. In de basrijs competitie zijn we 2e geworden, achter Appie Power. De grote Dams trekker is eerste geworden in de Hot Stock klasse.

Wie zijn je concurrenten ?
Eigenlijk is iedereen een concurrent, en eigenlijk ook weer niemand. Iedereen kan winnen. Als ik in de buurt van Appie Power kan komen, vind ik het al prima....

Wat is je doel voor het komende seizoen?
Zo hoog mogelijk te eindigen en zo dicht mogelijk bij Albert eindigen.



Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractoren ?
In de wintermaanden natuurlijk meer als in de zomer, als we de wedstrijden rijden. In de wintermaanden spendeer ik wel zo´n 30 tot 40 uur per week, en dat naast een werkweek van zo´n 50 uur. In het seizoen zelf, naast de wedstrijden, zo´n 6 uur per week, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de eventuele stukken die gereden worden. Je moet het volgende weekend toch weer klaar zijn om mee te doen!

Wie zijn de teamleden ?
De teamleden zijn naast Jurian en Richard, Petrik, Roy, Allard. Er wordt gekucht op de achtergrond, oh ja, Jan natuurlijk ook (bijna vergeten....). Ook Albert Oomen moet genoemd worden, hij zorgt voor de brandstofpompen en turbo´s, de vele technische adviezen en ook de velgen van de Dams Light heeft hij gemaakt.

 


Wat zijn de kenmerken van de motoren?
De motor van de Dams Light heeft 7 liter inhoud (de originele motor had 6,6 liter inhoud). De 'grote' Dams tractor heeft origineel 9,6 liter, maar dit is terug gebracht tot 9 liter, vanwege de toenmalige eisen van de 3,5 ton megasport klasse.

Dan de kleuren nog, waarom zijn de motoren groen?
De motoren zijn origineel Volvo-groen. De tractoren zijn wel Dams-rood, als van de vrachtwagens. De Volvo BM-s van Mariman (Red Rose, Red Fire) zijn wel origineel Volvo-rood.

Tot zover weer een zeer leuk en leerzaam bezoek, wie volgt??? Zeer binnenkort hebben we Willie Monden. Jurian en Jan, bedankt voor de gastvrijheid. We zien jullie graag weer in actie in het volgende seizoen!

 


8 januari 2006, Glenn en Dylan