Gisteren (16 december 2006) hielden we het eens dichterbij. Daniel Vriends woont halverwege Rucphen en Schijf en dat is voor ons lekker dichtbij. Daniel is met zijn companen bezig om een Prostock trekker te bouwen die komend seizoen gaat deelnemen in de NTTO A-divisie. Daniel heeft met zijn vorige trekker Intimidadeere meegedaan in de ITTC competitie. De nieuwe trekker is wederom een John Deere en heeft de passende naam Neighbours Nightmare meegekregen. Nadat de trekker de eerste keer zelf naar buiten is gereden, zijn ze toch weer verder gaan sleutelen. De motor is er weer uit en wordt verder gereviseerd. De achterwielen zijn eraf zodat ze nog aan een betere gewichtsverdeling kunnen werken. Lees gauw hieronder verder wat zij aan het doen zijn en hoe zij aan de naam voor de trekker gekomen zijn.



Glenn interviewt Daniel Vriends

Wat is je woonplaats?
Ik woon in Schijf, hier waar de trekker ook staat.

Wat is je geboortedatum?
5 december 1983, ik verjaar dus gelijk met Sinterklaas.


Terwijl Glenn interviewt bekijkt Dylan de werkplaats

Dit wil ik later ook!

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Oei, dat is lang geleden, Toen ik een jaar of 10 was, dat is nu 13 jaar geleden. Bij de trekkertrek in Halsteren. In Schijf was ik al wel eerder geweest. Halsteren was toendertijd NTTO, daar reden de Superstocks en dat maakte wel indruk. Ahoy maakte ook veel indruk. Je kunt wel stellen dat ik toen met het tractorpulling virus besmet ben.


Neighbours Nightmare zonder banden.

Hoe lang rijd jij al trekkertrek?
Sinds mijn 16 jaar. We zijn met een standaard trekker begonnen. Dat was een Lamborghini 503, voor de 2,5 ton. We gingen een vooras voor de John Deere kopen en kwamen met een vooras en een trekker terug. Die John Deere hadden we al maar degene waar wij de vooras van wilden kopen wou dat alleen doen als we die tractor kochten. Daar hebben we dus eerst een aantal wedstrijden mee gereden. Intussentijd gingen we verder aan de John Deere.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Ik heb ooit gemotorcrossed en gevoetbald in Schijf. Toen kwam tractorpulling om de hoek kijken en had ik al gauw geen tijd meer voor die sporten. Met mijn 15 kwam eigenlijk de eerste trekker al, een John Deere 4230, dat is ook de basis voor deze trekker. Intussentijd hebben we dus eerst met die Lamborghini gereden.

Heb je nog andere hobby's?
Nee, er gaat veel te veel tijd in de trekker zitten. Daarnaast moet ik natuurlijk ook nog werken. Er blijft daarnaast weinig tijd over, zelfs niet voor een vriendin. Die maken het uit voor of vanwege de trekker. Die is toch uiteindelijk mijn grote liefde.


Hebben jullie sponsors?
Ja, Struijs Gereedschap en Machinebouw. Daarnaast Darero Verpakkingsbedrijf, dat is van ons zelf. We hebben ook KPC montage uit Etten-Leur. We zijn op dit moment ook nog bezig met wat andere sponsors, maar dat is nog niet rond, dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Wat voor werk doe je?
Ik ben zelfstandig ondernemer. We, mijn ouders en ik, hebben een eigen bedrijf in verpakkingen en dat zit in Wernhout en heet Darero. Daar wonen mijn ouders ook. Ik woon nu in mijn ouderlijk huis. Daarnaast verhandel ik ook diverse tractorpulling materialen.


Het motorblok hangt in de bok waar men er gemakkelijker bij kan

Waaruit is de trekker opgebouwd?
De hele trekker is gebaseerd op een John Deere 4230. De achterbrug is van een John Deere 4230, er zit een 420 koppelingshuis tussen om er een droge plaat koppeling tussen te kunnen zetten, anders kan er niet de koppeling in die we willen. De motor is een John Deere motor met een motorinhoud van 7,6 liter die daarna is opgeboord naar 8,3 liter. Het plaatwerk is van een John Deere 8520. De motorkap komt van Veldhuizen en die hebben we zelf afgewerkt. De drijfstangen zijn origineel John Deere maar die zijn gehard. De stalen lagerkappen en gordelplaat is eigenbouw. De zuigers zijn door ons zelf aangepast. De nokkenas is eigen specificatie, de cilinderkop ook. Daar hebben we zelf grotere kleppen in gezet. De turbo wordt ook eigen specificatie, daar gaan we zelf het een en ander aan veranderen net zoals Columbus hem maakt. De intercooler is ook eigenbouw.


Wie zijn de berijders?
Dat ben ik. Volgend jaar gaat dat nog wel eens iemand anders zijn. Wij hebben er voor gekozen om (voorlopig) 1 chauffeur te laten rijden. Anders valt er in het begin ook niets te vergelijken. Wij willen in het begin vooral veel leren en dan is het handig om steeds dezelfde chauffeur te hebben. Ook de rijstijl is van invloed op de prestaties. Daarnaast wil ook niet iedereen rijden.

Wie zitten er nog meer in het team?
Bart Konings, Marijn van Dijk, Jan de Jongh, Willy van Zundert, Mark Elst, Robbert Konings, Corne van Beek en Daniel Vriends (dat ben ik).

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Nee, ook nog niet met een andere. We hopen net zoals iedereen die meedoet het natuurlijk wel te worden met deze tractor, maar dat zal moeilijk worden. De concurrentie is zwaar.

Hoe lang bestaat de trekker al?
Deze trekker bestaat nog niet lang. Hij is eigelijk nooit klaar. In augustus van dit jaar was hij klaar, met de NTTO wedstrijd in Meerkerk. We hebben er een maand of 7 a 8 aan gewerkt. Daar lag nog de motor in van de Intimidadeere, de motor was bij de laatste wedstrijd van de ITTC in Tholen kapot gelopen, dus die moesten we nog wel repareren. In Bakel wilden we nog rijden maar toen we thuis de trekker warm lieten draaien hoorden wij een rammeltje dat wij niet vertrouwden, dus uiteindelijk zijn we dat seizoen niet aan de start verschenen.

Wie heeft de naam Neighbours Nightmare verzonnen?
Dat is een lang verhaal. Dat lag eigenlijk aan de buurvrouw, omdat zij het niet zo fijn vond dat wij de motor lieten warm draaien. Iedereen had het steeds over de nachtmerrie van de buurvrouw, dat werd in het engels vertaald, en dat werd Neighbours Nightmare. Ze vind het nog steeds niet fijn, maar ze went er aan, zolang de was maar niet te veel stinkt naar diesel.

Wat voor banden heeft de trekker?
Pullerbanden, 24,5x32.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Best veel, meestal niet op de wedstrijden maar vaak thuis. Bij het testen thuis ging het wel eens kapot. In Made natuurlijk ook. Daar kennen de meesten ons van. Het plaatwerk en de velgen waren krom, de vooras was ook gebroken. Doordat de vooras brak kwam de trekker scheef op de baan. De sleepwagen gaf ons daarna het laatste duwtje en daar lagen wij. De laatste wedstrijd bij de ITTC hebben wij een krukas en drijfstang verspeeld. Je kunt op de onderstaande foto's de brandplekken nog zien.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Ons eerste doel is heel houden en kijken hoever we komen, we hopen dat het goed en heel blijft. De eerste wedstrijden moeten we toch te weten komen of datgene dat we in ons hoofd hadden, ook werkt in de praktijk.

Wie zijn jullie concurrenten?
Alle prostocks uit de A-divisie. We moeten nog beginnen en weten niet hoe we gaan scoren, dus op dit moment is iedereen een concurrent.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Diesel en er wordt water bij in gespoten om de boel te koelen.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Rond de 30 a 35 uur gaat er wel in zitten, maar niet alleen aan deze trekker, maar we maken ook onderdelen voor andere trekkers. Dus al met al stoppen we er heel wat uren in.


Wat gaat jullie eerste wedstrijd worden?
We hopen in Stroe aan de start te staan. Wij willen ook nog geen indoor rijden. Met de afzuiging er op hoor je niets en dat is dan geen goede wedstrijd om mee te beginnen. We willen in het begin toch alles in de gaten houden. Eventuele geluiden in de motor willen we dan toch graag horen. Voor Ahoy moet je ook vorig seizoen al gereden hebben, dus daar komen we niet voor in aanmerking.

Het was weer een gezellige middag en zeker weer leerzaam!
Daniel en teamleden, bedankt voor de de gastvrijheid en je tijd! Wij wensen jullie veel succes bij de laatste loodjes en hopen jullie volgend seizoen op de baan te zien!