Eager Beaver timmert al heel wat jaren aan de weg. Deze tractor is ook wel bekend via hoofdsponsor Beverol. Wij togen weer naar Putten waar de familie van Diest woont, niet zo ver van die andere tractorpulling familie, de familie Koopman. Beverol Eager Beaver is een vrije klasse tractor die deelneemt aan de NTTO A-divisie. De tractor staat nog in de vrachtwagen. De motors zijn er afgehaald. Twee reservemotoren zijn verkocht aan Denemarken en de overige motoren worden gereviseerd. Wij hadden een afspraak met Jaap van Diest, die ons heel wat kon vertellen over de tractor, eens kijken wat hij te melden heeft.....

 
 
van links naar rechts: Glenn interviewt Jaap van Diest

Wat is je woonplaats?
Mijn woonplaats is Putten. Ik noem het altijd Putten-buiten, het is toch het platteland he?

Wat is je geboortedatum?
24 augustus 1982.

 

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
In 1983, toen is mijn vader begonnen. Het is me echt met de paplepel ingegoten. In ben van jongs af aan meegegaan. Mijn broer vond tractorpulling maar niets maar ik vond het echt geen straf.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Sinds 1998, toen werd ik 16. Dat was een wedstrijd in Walibi Flevo, de Flevohof. Het was eerst de bedoeling dat ik eerder zou rijden, in Cadzand. Toen was de baan wat slechter. Er waren toen 2 klasses en ik moest lid worden van de NTTO. Toen had het geregend en was de NTTO tent ineens weg, dus kon ik geen lid worden. Dus toen zou het de wedstrijd in Eext worden. Toen heb ik voor het eerst de machine gestart en een keer voor en achteruit gereden. Ik zou de zware klasse rijden. Maar toen de 3,5 ton ging rijden brak de de hoofdas af. Dus kon ik weer niet rijden. Toen dus de 5,4 ton in Walibi Flevo, dat was op zaterdag, dus toen mocht ik. Mijn vader klopte nog eens op mijn been en rende naar het eind van de baan. Hij was nog niet aan het eind maar de beginvlagger vlagde nog maar eens, dus toen vertrok ik maar. Het was een run uit het boekje, ik hoefde maar een keer te remmen. Ik had een fullpull maar had het niet eens in de gaten. Ik had de oude helm van de Bandit op. Mijn eigen kon ik zo'n beetje draaien op mijn hoofd.Ik stond te juichen met mijn handen omhoog, meer omdat ik had gereden. Ik had niet in de gaten dat ik een fullpull had gereden.

 

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Ik heb alleen bij het Eager Beaver team gezeten. Ik help wel eens andere teams. In heb ook wel eens op de sleepwagen van de mini's gereden. Er was een demo in Hoeven. We gingen van Cadzand naar Hoeven. 'sAvonds kwam het gesprek op gang. Gert Dingerink zei: Laat Jaap van Diest maar rijden. De andere dag mocht ik de sleepwagen naar de baan rijden. Er waren 4 mini's en ik mocht op de sleepwagen. Je hebt dan in tegenstelling tot zelf op een trekker zitten geen controle over wat er gebeurd. Je hebt wel een knop (noodstop) maar dan moet je wel een goede reden hebben. Toch is het wel goed dat je eens op de sleepwagen hebt gezeten. Het is altijd makkelijk om commentaar te hebben, maar als je het zelf eens gedaan hebt, weet je pas wat er bij komt kijken.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Niet heel veel. Eigenlijk niets. Ik wou wel op voetbal maar dat was niet makkelijk, je moest steeds gebracht worden. Je kunt ook gaan fietsen zei mijn vader, maar dan kun je niet mee naar de wedstrijden. Dus toen moest ik kiezen. En je ziet wat ik heb gekozen.

Heb je nog andere hobby's?
Meisjes misschien? Dat kost ook aardig wat tijd. Ik heb een vriendin gehad en die ging ook altijd mee naar wedstrijden. Maar dat is nu niet meer. Ik heb wel genoeg aandacht hoor...

 

Hebben jullie sponsors?
Hoofdsponsor Beverol
Machinefabriek Ledder
Autoschade Pasman
Gebroeders Schipper. dat is ook mijn baas, maar ik kan er goed mee praten. Het was al een kennis en een sponsor en toen kwam hij vragen of ik er wou komen werken.
Schotsman
Landman Agri
Ultra-Lite
Hazeleger schoorsteenkappen
Integrated Sports bv
http://www.mol-coatings.com
Bandenservice Karel van Loo Zeewolde
Presswood pallets
Van Dijk Lunteren
Kroon hydroliek Nijkerk
Auto Elektra
Fulmen Accu's
Met dank aan:
Ruud van Oers (Team Cloud Nine TWD)
Roel Baars
Henry van Rooselaar
Fred Beumer (team Black Magic, car puller team)
Dennis den Otter (Tapijthandel 't Succes Ermelo)
Gerard van Dijk
Michel en Marieke
Lejon Willemse

Wat voor werk doe je?
Ik ben onderhoudsmonteur in de landbouwmechanisatie, ik sleutel ook aan trekkers. Ik werk dus bij gebroeders Schipper, hier in Putten.

 

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Er zitten 4 motoren op en 3 soorten motormerken, maar allemaal gebaseerd op Chevrolet(Chevy), dat zijn Chevrolet Merlin, Chevrolet Dart en nu Centry, dat was vroeger Arias. Dat is een onderstel van een Hemi maar dan gebaseerd op Chevy. De achteras is een huis van een DAF en daar hebben wij zelf een Rockwell in gemaakt. De eindvertraging is van FWD en daar proberen we nu samen met Green Spirit andere tandwielen voor te maken, dat we een andere eindvertraging krijgen. Je ziet dat iedereen binnen de tractorpulling voor elkaar klaar staat. Dat vind ik erg mooi. Het frame hebben we zelf gemaakt. Er zit geen versnellingsbak meer in maar een reverser. De crossbox heeft mijn vader zelf gemaakt, die hebben we al lang, maar steeds verbeterd. De motoren bouwen we zelf op. Die kopen we los en bouwen ze daarna op. De motoren worden gemaakt voor de racerij.

     

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Wij schatten voor afgelopen jaar zo'n 5300 pk. Wij hopen nu naar zo'n 5,5 tot 6000 pk te gaan, door nog beter af te stellen.

Wie zijn de berijders?
Dat ben ik, Jaap van Diest. We hebben nog een reserverijder Cees van den Pol, die reed vorig jaar in Eext en ook mijn vader kan natuurlijk rijden.

Wie zitten er nog meer in het team?
Mijn vader Wieniek van Diest en mijn oom Jan van Diest. Dat zijn de eigenaren. Ik als gezinslid dan, Cees van de Pol, Evert van de Top (die werkt bij Integrated Sports), Jan Hazeleger, Sjoert de Boer (die werkt bij Schotsman), Arjan Klop, dat is de webdesigner. Daarnaast hebben we nog wat zwevende leden, die komen als je ze belt. En Ruud van Oers helpt ook nog al eens, het electrische van de trekker heeft hij gemaakt. De tekening van het nieuwe kleppendeksel maakt hij ook.

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
In 1990 zijn wij kampioen geweest, en de jaren daar steeds wel in de top 3. In het jaar dat ik ging rijden was ik derde in het klassement. Toen kwamen de simply irresistible en de lambada en daar konden wij niet tegenop.

Hoe lang bestaat het team al?
Dit is de vierde trekker al. We begonnen in 1983. Dat was de Grasshopper. In 1984-85 is die verkocht en begonnen we met een nieuwe, weer een Grasshopper maar dan met 3 motoren, trapsgewijs. Die hebben we tot 1988 gehad. In 1988 hebben wij de 5 motorige gebouwd. In 1990 werd de naam veranderd. Toen kregen wij Beverol als hoofdsponsor en zij wilden dat wij de naam veranderden. Dat werd Eager Beaver. De eerste keus voor Beverol was Seaside Affair maar die wilden de naam niet veranderen. Toen kwamen wij en wij wilden wel de naam veranderen. In 1996-97 moesten de motoren dusdanig verplaatst worden dat het frame opnieuw gemaakt moest worden. Het oude frame was ook doorgezakt. De klappen van het stuiteren worden toch opgevangen in het frame. En daar rijden wij nu nog steeds mee. Deze winter gaan wij hem weer verbouwen.


De Eager Beaver heette eerst Grasshopper

Wie heeft de naam van de tractoren verzonnen?
De sponsor Beverol heeft Eager Beaver aangedragen. Zij hadden eerst Seaside Affair op het oog maar die hielden liever hun eigen naam. Toen kwamen ze bij ons. Dat seizoen werden wij gelijk kampioen. Dat was natuurlijk geweldig. Een meisje uit de buurt had destijds de naam Grasshopper verzonnen.

Wat voor banden heeft de trekker?
Sinds kort (Bettborn) Puller2000 banden, 1 wedstrijd jong zijn de banden dus. Wat een grip hadden ze daar. Ik hoop dat het dit seizoen goed uit pakt.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Drijfstangen door het blok heen. Een paar keer het voorwiel er af. De velg door het achterwiel heen gedraaid. De koppakking er uit geblazen. We hebben ook nog Russische banden gehad, Dneprozina. We zouden ook nog Indonesische banden krijgen maar dat is niet doorgegaan.

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Welke wedstrijden? Volgens mij allemaal, behalve Eext en Stroe. Wij proberen normaal gesproken alle wedstrijden te rijden, maar het kan soms niet anders.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
We gaan de trekker dusdanig verbouwen dat wij meer gewicht naar de voorkant krijgen, dat 'ie niet meer zo hoog komt. En dan proberen een hogere klassering halen dan de 8e plaats van afgelopen seizoen, dat we weer mee gaan tellen. Doordat we nu motoren hebben verkocht gaan we proberen onderdelen te vervangen en meer hetzelfde te krijgen.

Wie zijn jullie concurrenten?
We hebben eigenlijk geen concurrenten, maar conculega's. Buiten de wedstrijd helpt iedereen elkaar. Op de baan is eigenlijk iedereen een concurrent.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Methanol. Bij ons gaat er 1 liter olie op de 200 liter methanol in. Deze mengt met methanol.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
In de winter 12 of 14, in de zomer zowat elke avond. Dat is heel verschillend, als het goed gaat wat minder natuurlijk. Gemiddeld zo'n 15-20 uur per week.

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd?
Beste wedstrijd? Voor het puntenklassement was het in Made, toen was ik 3e. De leukste(zonder aarzeling): Luxemburg. Dat is toch een hele mooie wedstrijd.

Na dit interview gingen wij naar de vrachtwagen waar de tractor staat en mochten Glenn en Dylan nog even plaatsnemen.

     
Dylan heeft ook nog foto's gemaakt. Deze vind je hier onder:

Nou, dit was weer een geslaagde middag.
Jaap, bedankt voor de hartelijke ontvangst. Arjan bedankt voor het regelen van de afspraak. Wij hopen jullie volgend seizoen weer in actie te zien en wensen jullie veel succes!