Zaterdag 21 oktober zijn wij afgereisd naar Nieuwegein, alwaar we een bezoek brachten aan de ProStock van William de Vos, Extreme Temptation. Op een prachtige lokatie langs het kanaal staat Extreme Temptation, die uitkomt in de A-divisie van de NTTO, in de werkplaats bij William zijn baas, van Wijk, een civiele aannemer voor onder andere grondwerk. Ook William zijn compaan John Beverloo was aanwezig. Hieronder vind je een verslag van het interview dat William en John gaven aan Glenn en Dylan.


Glenn en William

Wat is je woonplaats?
Ik woon in Vianen.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 29 juni 1976.

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Toen ik 17 jaar was, via mijn oude baas. We gingen daar standaard mee rijden, een standaard tractor, dat was een International. Die hebben we bijna altijd gereden. We hebben ook nog even Fendt 515 gereden. Daar deden we ook loonwerk mee. Daar zijn we in 2003 ook nog mee naar het nederlands kampioenschap in Bakel geweest, we waren derde. Daarna zijn we het project 1455 (Inter) begonnen.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Officieel Vanaf mijn 16e. Trekkerrijbewijs gehaald en toen ben ik begonnen.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Autocross hebben we ook nog een tijdje gedaan, tussendoor. Mijn vader heeft een autogarage vandaar. Maar dat schoot niet zo op, dus hebben we maar gekozen voor tractorpulling.

Heb je nog andere hobby's?
Weinig, er blijft gewoon geen tijd meer voor over. We zitten hier maandag tot en met zondag. En dan op zondag ook nog tijd maken voor de vriendin. Toen we deze trekker bouwden zijn we hele nachten doorgegaan, dat was een vreselijke tijd. Toen het klaar was waren we heel blij. Maar van de andere kant, het bouwen van een trekker is wel heel erg leuk.

Hebben jullie sponsors?
Ja, dat is mijn baas, van Wijk uit Nieuwegein. Theo Pouw B.V. te Utrecht(zand en grindhandel). Ook hebben we nog Boval AssurantiŽn. Daarnaast Pavijen Autoschade in Culemborg, die repareert ook de kap als die stuk is. W.K.M. Cornelisse diesel spareparts. Ook Rotonde olie. En Hovo automobielen in Leerdam (dat is mij vader), de Vos Autodemontage (ook familie) en van Opijnen Expert in Leerdam.

Wat voor werk doe je?
Ik ben onderhoudsmonteur hier in de werkplaats bij Van Wijk. Dat is een aannemersbedrijf voor civiel- en cultuurtechnische werken en grondverzet. Ik zorg er voor dat de werkplaats draait en dat het materieel blijft werken. Soms doen we dat ook op de bouwplaats, als daar een machine het niet meer doet.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Er staat Case op de kap, het type MX270. Er zit een International IHC466 6 cilinder motor in met ca. 8,3 liter slagvolume. De aluminium drijfstangen en zuigers in de motor zijn gefabriceerd door van der Waal. De achterbrug is ook van een International, type 706. De versnellingsbak is zelfbouw. De Case beplating is van het nieuw type, Case MX serie. Beetje gedaan voor het oog, maar ook de ruimte die je voorin hebt. De brandstofpomp is afgelopen seizoen vervangen door een Sigma pomp, dat gaf toch bijna 2 keer zo veel druk. Er zit een Holset HX82 turbo op. De inlaatluchkoeling (intercooler) is zelfbouw. Geschat vermogen 1300 pk. We hebben dit nog nooit kunnen testen, dat moeten we nog wel een keer doen.

Wie zijn de berijders?
William de Vos en John Beverloo.

Wie zitten er nog meer in het team?
Jaap Beverloo, Annelies van Dijk, Ria en Hans de Vos.

Ben je wel eens kampioen geweest?
Met deze niet, vorige jaar zijn we derde geworden. Met de 1455 zijn we nederlands kampioen geweest in de competitie van de 3,5 ton supersport.

Hoe lang bestaat Extreme Temptation al?
Vanaf 2004 zijn we begonnen met bouwen. In 2005 zijn we begonnen met rijden.

Hoe oud is de tractor?
Doordat we hem zelf gebouwd hebben is het bouwjaar 2004.

Wie heeft de naam Extreme Temptation verzonnen?
Dat heb ik zelf gedaan.

Wat voor banden heeft de trekker?
Er liggen pullerbanden, 24,5/32 Firestone op.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
In Lochem afgelopen jaar is de intercooler gesprongen. De nieuwe brandstofpomp gaf zoveel druk dat de intercooler en de lassen in het bijzonder het niet meer aankonden.

Een keer is ook de turbo vastgelopen in Bernay. Het turbowiel werd te warm en zette uit waardoor de turbo vastliep. Daartoe sproeien we nu water in de turbo zodat deze nu extra gekoeld wordt.

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Alles van de A divisie en alles van de Eurocup. Dus ook in Herning, Lidkoping en zo voort.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Zoals elk seizoen, maar dit jaar willen we toch echt Nederlands kampioen worden. Dat is wel ons streven. Maar je ziet vaak dat degenen die hard roepen het niet waar kunnen maken.....

Wie zijn jullie concurrenten?
Rocky, Runaway Deere, eigenlijk iedereen in de prostock klasse. Je kunt niet echt zeggen wie een wedstrijd gaat winnen. Ook de nieuwe Valtra, Next Sensation heeft het in zich om een grote concurrent te worden.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Diesel, tractordieselolie.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Tijdens het seizoen en daarbuiten zo'n 25 a 30 uur per week.

Wat ga je van de winter allemaal doen?
Nieuwe motor bouwen, de versnellingsbak aanpassen en het differentieel, waarschijnlijk is die stuk, moeten we ook aanpakken.

Nieuwe motor?
Zelfde principe als nu, alluminium drijfstangen, nieuwe cilinderkop, maar die is nog niet klaar. Deze houden we dan als reserve. Als het nu kapot gaat hebben we geen reserve, dat is met een nieuwe motor het grote voordeel.

Wat wordt de eerste wedstrijd?
Ahoy hopen we, maar dat gaat via een kwalificatie. Daarna Gelredome. Anders wordt het stroe. We gaan ook weer alle Eurocups doen. Dat is een beetje ons uitje, daar doe je het toch een beetje voor.

Tot zover ons bezoekverslag met een kijkje achter de schermen bij Extreme Temptation. Het was weer een leerzame ochtend en we hebben lekker gekletst over van alles en nog wat.
William en John, bedankt voor de gastvrijheid en jullie tijd!