Deze week werden wij uitgenodigd door Bram Kools om een kijkje te komen nemen bij zijn nieuwe trekker, de Interaction. Deze tractor die in de Superstock klasse van de NTTO A-divisie onlangs zijn debuut maakte tijdens de Indoor in Zwolle, en daar een geweldige tweede plaats haalde, is bekend onder de naam die de vorige eigenaar Gert-Jan Pauly er aan gaf, namelijk d'n Aerdvruter.
Bram woont in Cadzand, vlak bij het wedstrijdterrein van de NTTO A-divisie wedstrijd. De tractoren van zijn bedrijf slepen tijdens die wedstrijd ook de wedstrijdtractoren van en naar de baan. Net zoals wij zijn waarschijnlijk meer mensen benieuwd naar deze man, kennen wij hem al ergens van en wat is het verhaal achter de man? Lees hier onder ons verslag van deze zonovergoten maar ijskoude zaterdagmiddag.
   
De werkplaats van Interaction, het loonwerkbedrijf van Bram Kools

 
van links naar rechts: Bram en Glenn

Wat is je woonplaats?
In Cadzand, maar dat was geen verrassing he? Ik woon hier met mijn vrouw en twee dochters.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 23 mei 1962.

Hoe bevalt je nieuwe tractor?
We waren eigenlijk vorig jaar al rond, maar we spraken af met Gert-Jan dat hij het seizoen uit zou rijden. Ik ben niet iemand die dan gelijk het roer overneemt en de volgende wedstrijd er wil staan. Tijdens de wedstrijd in Cadzand stelde Gert-Jan voor dat ik een run zou maken en dat heb ik toen gedaan. Dat was natuurlijk geweldig. Deze winter hadden we, toen de trekker eenmaal hier stond, alles gecontroleerd en in orde gemaakt voor Zwolle. En dan sta je daar aan de start tussen al die grote kannonnen. De run ging strak al merkte ik al wel dat de trekker wat moeilijker in de versnelling ging. Na de tweede run werden we tweede. Bij thuiskomst bleek dat we toch wat schade hadden. Nu waren we toch van plan de koppeling na de indoors te gaan vervangen, maar nu moest dat wat eerder. Nu de tractor eenmaal hier staat zijn we gelijk maar begonnen met de werkplaats gereed te maken. We hadden al wel een tractorwerkplaats voor ons loonbedrijf maar we hebben nu een aparte ruimte ingericht, je wilt toch zo stofvrij als mogelijk werken. Ik had nog een kraanbaan opgepikt ergens en een van de jongens hier zei dat we die maar gelijk moesten ophangen, dus zo langzamerhand raken we nu gesetteld.

 

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Dat was in Waterlandkerkje hier vlakbij, dat was toen een B-wedstrijdje. Ik was toen 16 jaar oud. Dat was in 1978, toen was tractorpulling hier in Nederland nog maar net begonnen. Vanaf dat moment deed ik al gelijk mee.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Vanaf 1978 dus, met een standaard trekker, met een Belarus, met drie banden per kant, toen zat er nog geen limiet op de bandbreedte, dus dachten we dat we daar maar zo volledig mogelijk gebruik van moesten maken.

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Met die Belarus deed ik mee in de Standaardklasse. Mijn neef deed mee met een Ford Majoor, en die pasten wij wat aan en dat werd de Waltzing Mathilda. Die naam pikten wij op na een reis naar Australie, Waltzing Mathilda is een echte Australische naam. Omdat wij het een en ander aangepast hadden, moesten wij meedoen bij de specials in de vrije klasse. Hij was wel vaak kapot maar als hij het deed dan wonnen we vaak. Daar hebben wij veel mee gereden. Zo leerden wij ook mensen als Willem Veldhuizen kennen. Met de Waltzing Mathilda heb ik meegedaan tot een jaar of twee voor hier de wedstrijd in Cadzand begon. Daarna heb ik een hele tijd niets gedaan, buiten hier naar de wedstrijd gaan, het is immers zowat in mijn achtertuin, want ik dacht dat als ik eenmaal weer begin, dan ben ik niet meer te houden. Dat dus tot het moment kwam dat ik vorig jaar deze trekker kocht.

 
De Waltzing Mathilda.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Poeh, ja voetbal heb ik gedaan en ook wel schaatsen.

Heb je nog andere hobby's?
Crossen dan, dat was niet echt als sport maar een hobby. Voor de rest is het druk met werken geweest. Als je een eigen bedrijf hebt houd je niet veel tijd over voor andere dingen.

 

Hebben jullie sponsors?
Ja, die hebben we, maar daar zijn we nog mee bezig. We hebben al een sponsor of 4 of 5. Riemens in IJzendijke, dat is een mechanisatiebedrijf. Deschatec in Oostburg, dat is een schadebedrijf in Oostburg. Signtex belettering uit Oostburg.

Wat voor werk doe je?
Wij hebben een akkerbouwbedrijf, wij doen agrarisch loonwerk en grondverzet.

         
Foto's van enkele loonwerkmachines van Bram zijn bedrijf.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Hmmm, maar vooraan beginnen dan he? De trekker heeft Firestone banden 30.5x32 24 kams dubbelcut. De versnellingsbak heeft 1 vooruit en 1 achteruit met een van der Waal drukgroep. Die kan 'ie wel goed hebben. Er zit een 4 plaats koppeling in. Het blok is methanol gestookt met 3 turbo's van Holset. De achterbrug is origineel (het huis dan, verder is er wel het een en ander aangepast). Het blok is een International 1066 blok met een aluminium cilinderkop met bovenliggende nokkenas. Het chassis is door het Aerdvruter team samen met Reny kachels (Reny's Mission Impossible) gemaakt.

         

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Dat is schatten, er wordt verteld rond de 3000 pk. Als we zouden willen, halen we er misschien wel meer uit, maar het moet er de volgende wedstrijd weer wel staan, he?

Wie zijn de berijders?
Ik ben de berijder. Het is de bedoeling dat als ik zelf niet kan, dat Gert-Jan Pauly dan rijdt.

Wie zitten er nog meer in het team?
Joost Tevel en Dennis Temmerman (van micropulling). Joost is monteur en Dennis werkt bij een aardappelhandel.


De overige teamleden waren aan het werk of met de vriendin op vakantie in Italie, hier een foto van Bram's dochter Naomi

Wie heeft de naam van de tractoren verzonnen?
Dat heb ik zelf gedaan, dat schoot me ineens te binnen. Het is een Inter en het is tegelijk actie en interactie, dus dat is wel toepasselijk.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Het klinkt alsof ik heel veel ervaring heb, maar in Zwolle is het vliegwiel voor de koppeling losgekomen. De koppelingsplaten waren krom. Dat hadden we niet verwacht, het afgelopen seizoen was het goed gegaan en we hadden het ook nog aangetrokken voor de wedstrijd. De trekker wordt binnenkort nog gespoten, het was nog de originele kleur. We hadden stickers er afgehaald en gepoetst en iedereen dacht dat het een andere kleur was, maar dat was niet zo. Maar als het licht er nu op valt zie je toch waar de stickers hadden gezeten. Toen ik navroeg of dat er nog afgehaald kon worden, werd gelijk aangeboden om de trekker geheel opnieuw te spuiten, tja, daar zeg ik dan toch geen nee tegen.

   

Wat is jullie doel voor het komende seizoen?
"Hank is allus". Niet op scherp maar heel houden is ook belangrijk. "Hank is allus" staat ook op onze trekker. Dat is hier een gezegde. In Zeeland wordt de "G" nogal eens verwisseld voor een "H", het betekent dan ook "Gang is alles" en heeft dus alles met snelheid te maken. Gert-Jan had er "Opbokke" staan en het leek mij leuk om deze kreet op te trekker te hebben.

 

Wie zijn jullie concurrenten?
Ik denk allemaal wel. Als je in Zwolle ziet, Red Alert en Red Fever zijn normaal vr ons en krijg je een klap voor je oren, maar wij werden tweede. Tja, en alle anderen zijn ook kanjers en hebben allemaal kans om te winnen, kortom, een mooie klasse.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Methanol.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Als het goed is niet te veel, dat moet eigenlijk allemaal nog blijken.

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd?
Zwolle natuurlijk. En Cadzand is natuurlijk ook een leuke wedstrijd.

Na dit interview wilden Glenn en Dylan natuurlijk nog naar al het materieel in de loodsen gaan kijken. Hieronder enkele foto's.

       

Dat was weer eens een gezellige middag in het Zeeuws-Vlaamse Cadzand. Bram en familie, bedankt voor de gastvrijheid, de koffie en de koeken .Wij vonden het erg gezellig en wij wensen jullie veel succes toe het komende seizoen!