Zaterdag 28 oktober zijn we afgereisd naar de familie Braspenning in Zundert. Vader Kees Braspenning is al sinds jaar en dag een begrip in de trekkertrek-wereld. Kees is de voorzitter van de trekkertrek organisatie ITTC. Daarvoor zelf actief als rijder op onder andere de Keep Smiling.
Zoon Arjan heeft de kneepjes geleerd in het team van de Keep Smiling en is nu zijn eigen trekker aan het bouwen, genaamd Intimidator. Klik hier voor hun website.


Deze International in wording moet volgend jaar op de baan te zien zijn, dus togen wij naar Zundert om eens een kijkje bij Arjan in de werkplaats te nemen. Glenn was nog wat moe van het voetballen, maar Dylan bleek prima interview kwaliteiten te bezitten. Hij vroeg aan Arjan waar de cilinders zaten en liet zich alles goed uitleggen. Wisten jullie dat Arjan ook een Legopuller heeft?
Ook Iska, de webmaster van Intimidator was aanwezig. Het werd een supergezellige middag, kijk hier onder maar naar het resultaat!


Glenn, Dylan en Arjan

Wat is je woonplaats?
Ik woon in Zundert.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 18 april 1978.


Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Volgens mij in 1978, in de kinderwagen. Ik moest mee met ons pa en ons ma. In 1982 is hij begonnen met een wedstrijd, het jaar er op met drie wedstrijden. Dat hebben ze gedaan tot 2001. Later ben ik zelf gaan meehelpen in het team bij ons pa. Dus ik ben letterlijk groot gebracht met trekkertrek.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Vanaf het tweede weekend dat ik 16 was. Het eerste weekend mocht ik nog niet meedoen, in Schijf. Toen had ik nog geen rijbewijs. De wedstrijd er op was het zover.


Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Ik heb er niet veel tijd voor. Voor mijn vorige werkgever was ik veel van huis. Misschien heb ik nu wat meer tijd. Vroeger heb ik nog gevoetbald bij de Vestingboys in breda en bij de Moerse boys. Tot mijn 12e ongeveer.

Heb je nog andere hobby's?
Naast trekkertrek vind in het ook leuk om carnavalswagens te bouwen. Dat doe ik niet in in Zundert, daar is het meer bloemencorso. Dus dat bouwen doen we in Boemeldonk, Prinsenbeek.


Hebben jullie sponsors?
Ja, onze sponsors zijn:
Jef De Meijer uit Wernhout, die doet constructie, kraanverhuur, hoogwerkerverhuur en zo. Daarnaast hebben we Autoschade en garage Braspenning in Breda, een neef van ons pa. Die verzorgen ook het spuitwerk. Ook Rietdonk vof en Frenk Knopper voor het laswerk. Daarnaast verzorgt Iska de website.

Wat voor werk doe je?
Ik ga per 1 november bij van Tilburg werken in Roosendaal, bij Jurian. Ik word daar hydroliek- en servicemonteur. Als het goed is ga ik op de servicebus. Ik heb daarvoor bij Mammoet gewerkt, wereldwijd. Ik ben daar onder meer betrokken geweest bij het lichten van de Koersk in de Barentz-zee. Dat was wel leuk maar ik was meer dan de helft van het jaar in het buitenland. Het bouwen van de trekker ging dus ook niet zo vlot. Nu ik bij van Tilburg ga werken hoop ik meer tijd voor de trekker te hebben.


Waaruit is de trekker opgebouwd?
De motor is van een inter DT466, de versnellingsbak is van een International 1066 en de achterbrug ook. Het kapwerk is ook van een International 1066, maar dat hebben we zelf nagebouwd. De intercooler, inlaat- en uitlaatspruitstuk zijn eigenbouw. De turbo is een Holset HX82. De versnellingsbak is nabouw van Barend Huijbregts, Code Red en Extreme Tempation rijden er ook mee. Het differentieel staat ook op naaldlagers. We hebben er schijfremmen opgebouwd in plaats van de originelen. De cilinderkop is uitgefreesd en geflowd en heeft grotere kleppen. De drijfstangen en zuigers zijn van aluminium. De cilinderbussen zijn van van der Waal. De nokkenas en koppakking van Hypermax.

Wie zijn de berijders?
Voorlopig ben ik dat. En daarna weten we nog niet. Waarschijnlijk zullen de overige teamleden ook wel gaan rijden.


Wie zitten er nog meer in het team?
Dat is Corne Floren, Jack van den Kieboom, DirkJan Frijters en Iska Rennen. Iska doet de website.

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Wij nog niet, onze trekker is nog in aanbouw, maar ons pa is 5 jaar achtereenvolgens kampioen geweest. We hebben een keer op een dag twee prijzen gewonnen. Ook hebben we in Elshout gereden, in verschillende klassen waren er trekkers niet komen opdagen. Wij konden daar in mee rijden, maar ze waren er niet blij mee, we namen iets te veel bekers mee naar huis. We hadden twee tractoren, De Eicher en de Ford heette Keep Smiling.


Hoe lang ben je al bezig met deze tractor?
In 2001 toen ik terug kwam van de Koersk zijn we begonnen en zijn toen aan de chassisbalk begonnen. Veel weg voor Mammoet, dus veel tijd om te bouwen was er niet. Maar volgend jaar moet hij toch op de baan gaan komen.

Hoe oud is de tractor?
De tractor is in aanbouw. De motor is gebruikt gekocht maar aangepast. Dat geldt ook voor de achterbrug en de versnellingsbak. Deze komen uit de jaren 70.


Wie heeft de naam verzonnen?
Dat heb ik zelf gedaan. Die naam hebben we al zeker drie jaar. Daniel Vriends had een sterk gelijkende naam, Intimidadeere, maar die heeft nu een nieuwe naam, Neighbours Nightmare.

Wat voor soort banden heeft de tractor?
Pirelli 650/65/38, die moeten er onder gaan komen. Er liggen nu Michelins onder.


Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Bij deze nog niet, bij de vorige wel (de Ford van ons pa). Bij die Ford sneuvelden in het eerste jaar 4 motors. Ook turbo's sneuvelden, de achterbrug is een keer opengeklapt in Rijsbergen. Daardoor ging de motor weer kapot. In die tijd was het allemaal wat makkelijker dan tegenwoordig zegt Kees. In die week hadden we een andere achterbrug en een andere motor opgescharreld en het volgende weekend reden we weer.

Wat is jullie doel voor het komende seizoen?
Het is de bedoeling dat wij gaan rijden het komende seizoen, heel houden en veel leren. We moeten nog de motor opbouwen en de versnellingsbak. De electra moet nog gedaan worden en het kapwerk afgewerkt. Daarna kan ķe gespoten worden. In Schijf proberen we hem op de baan te krijgen. Op eigen gelegenheid of een demo.


Wie zijn jullie concurrenten?
Willie Monden, Albert Oomen met Appy Power, Mud Patrol, eigenlijk al de Super Standard tractoren van de ITTC.

Op wat voor brandstof rijd de trekker?
Op pure diesel.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tactor?
De ene week meer als de andere week, een uur of 15 a 20 per week. Deze week wel 60 uur, maar toen had ik vakantie.


Daarna zijn we naar binnen gegaan, hebben lekker wat koffie gedronken en over van alles en nog wat gekletst. Wederom een leerzame en vermakelijke middag. Kees, Arjan en Iska, bedankt! We zien jullie hopelijk gauw op de baan.


De vrachtwagen, geschonken door de sponsor die als motorhome dienst gaat doen