Op voordracht van Willie gingen we op zaterdag 18 maart 2006 naar Jan Buiks. Jan en zijn zwager zijn bezig met het bouwen van een Case MX135 met daarin een heuse Cummins 8,3 liter motor, welke gestookt wordt op diesel. Onderstaand vind je het verslag van dit bezoek.



Jan heeft met zijn familie en 10 werknemers de firma Buiks, een hoveniersbedrijf. In de loods van dat bedrijf vinden we Jan Buiks. De firma Buiks heeft ook een website, klik hier om deze op te starten.



Wat is je woonplaats?
Etten Leur. 

Wat is je geboortedatum?
19 september 1977.

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Even denken hoor. Rond 1986 ben ik met ons pa naar de trekkertrek in Hoeven geweest. Daar is de vlam over gesprongen. 

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
In 2001 ben ik begonnen. Eerst zijn we begonnen in de landbouwklasse met een International 1055. Daarna zijn we verder gegaan met de hobbysport klasse, waar we de trekker voor omgebouwd hebben. Daar hebben we 2 jaar meegereden tot mijn zwager met het idee kwam om in de megasport mee te gaan rijden met een andere motor. Toen is het begonnen. We zijn gestart met een 5,9 liter Cummins motor. De Cummins motor is een hele populaire motor in Amerika. Er is veel informatie van te vinden op internet. Deze motors vind je veel in de scheepsbouw. Binnen de tractorwereld zie je de motors veel bij Case en New Holland trekkers en enkele maishakselaars.



Daar hebben we twee jaar mee gereden, toen de versnellingsbak kapot. We kwamen er achter dat we zoveel moeten aanpassen en kosten moesten maken dat we een nieuwe, deze tractor, zijn gaan bouwen.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Ik fitness met Willie Monden en voetbal ook nog op zondag bij de KPJ Etten.

Heb je nog meer hobby's?
SkieŽn in Oostenrijk. Dat mag ik erg graag doen. We hebben natuurlijk eerst geoefend bij de Skidome in Rucphen. Maar als je daar aan komt dat blijkt toch dat je er nog niet veel van kunt. Op de piste leer je het pas echt.



Heb je sponsors?
Ja, ons thuis (de firma Buiks) en de firma Olaer uit Prinsenbeek. Zij sponsoren de radiateur, de intercooler en de slangen. Meer info: http://www.olaer.nl

Wat voor werk doe je?
Wij hebben een hoveniersbedrijf met 10 man personeel. Dit houdt in: aanleggen van tuinen, vijvers,bestrating, eigenlijk van alles wat met tuinen te maken heeft.

Waar is de trekker uit opgebouwd en wat zijn de kenmerken van de motoren?
De hele trekker is gebaseerd op een Case MX 135. Hier en daar maken we de onderdelen zelf. De motor is een Cummins 8,3 liter motor die in hele grote Case trekkers ligt. Deze motor gaan we op diesel laten rijden. Er zijn nog maar weinig teams die met zo'n motor rijden, en zeker die op diesel. Het ZAPO-team rijdt wel met zo'n motor, maar dan rijdt die op alcohol (methanol).

Wie zitten er in het team?
Mijn zwager Paul van Haperen en ik zelf. Wel worden we geholpen door vrienden, zoals Arjan van de Riet, Cornť Rombouts, Albert Oomen, Jurian Dekkers en zo.

Ben je wel eens kampioen geweest?
Nee, we hebben eigenlijk nog maar weinig wedstrijden gereden, met de vorige trekker hebben we zo'n 15 wedstrijden gereden. We hebben wel eens in Hoeven gewonnen in de 3,5 ton Megasport klasse.

Heb je een naam voor de tractor en wie heeft die verzonnen?
Ik zelf. De naam is "The Undertaker". Mijn zwager is het er eigenlijk nog niet mee eens. De naam heeft te maken met het feit dat wij als hoveniersbedrijf veel begrafenissen doen. Met de minigraver maken we de graven en dichten ze na de begrafenis. We hebben het er als bedrijf redelijk druk mee, niet iedereen wil dit soort werk doen. Zelfs van onze werknemers zijn er maar een man of 4 die het doen.

Wat voor soort banden gebruiken jullie?
We hebben er Michelin banden op liggen, maat 650/65/R42xm108. Ze moeten nog bijgesneden worden en opgepoetst. Door het bijsnijden worden de banden soepeler. Het is wel een vervelend klusje, alles stinkt dan naar verbrand rubber.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Ja met de eerste motor. Bij de proefrit achter op de akker ging hij al kapot. Foutje van de onderdelenleverancier die verschillende lagerschalen had geleverd. We hadden wel de kleurverschillen gezien, maar hadden de boel toch maar gemonteerd. De krukas en de motor waren toen kapot.

Wanneer willen jullie gaan rijden?
We streven er naar om in mei klaar te zijn en wel in Zundert. We moeten nu beginnen om de motor op te bouwen. We hebben eigenlijk wel alle onderdelen dus als het allemaal goed gaat kunnen we vrij voortvarend doorgaan met het opbouwen van de motor.

Wat is je doel voor het komende seizoen?
Dit jaar wordt een leerjaar. We willen er eerst mee gaan rijden en gaan meten wat de trekker allemaal doet. Het is toch allemaal nieuw en we weten wel in theorie wat de motor kan, maar dat moeten we allemaal nog gaan meemaken. Volgend seizoen zouden we dan de motor verder kunnen opvoeren.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractoren ?
Dat zijn er heel wat. Zo'n 25 uur per week, alleen avonden en zaterdagen.

Wie zijn jullie concurrenten?
Eigenlijk iedereen die in onze klasse rijdt, Jurian, Willie, Albert etc.

Dan de kleuren nog, wat voor kleur krijgt de trekker als hij klaar is?
We zijn bijna klaar met het plaatwerk, dan kan 'ie naar de spuiter. Het wordt Farmall-rood, dus geen Case-rood. Elders in de loods staat de tractor van ons vader, een oude Farmall die we ook aan het opknappen zijn, vandaar....

Tot zover weer een zeer leuk en leerzaam bezoek, wie volgt???

Zeer binnenkort hebben we Appie Power van Albert Oomen, maar dat moeten we nog even afspreken. Jan, bedankt voor de gastvrijheid. We zien jullie graag weer in actie in het komende seizoen!

 


18 maart 2006, Glenn en Dylan