Soms gaan wij wel eens buiten de grenzen van ons mooie Brabant. Ook in Limburg zitten fanatieke tractorpulling teams. Denk aan Rocket Science uit Weert en daar vlak bij, het team Little Giant en Alligator uit Ospel. Naar deze laatste jongens ging onze reis. Zij rijden in de NTTO B-divisie en werden met Little Giant vorige week in Zwolle 3e in de 2,5 ton vrije klasse.
We werden hartelijk onthaald en onmiddelijk viel onze blik op de nieuwe, in aanbouw zijnde tractor, de Alligator, een twin-Grifffon. Deze jongens droomden ooit om met Rolls Royce Griffon vliegtuig motoren te kunnen rijden en doen dit nu al jaren met succes. Het jaar 2006 kende vele tegenslagen, zowel technische tegenslagen als het ontvallen van teamlid Albert Bijlmakers. Het team is echter vastberaden dit jaar sterker dan ooit terug te komen, zowel met Little Giant als met de nieuwe tractor, de Alligator.
Wij spreken vandaag Tonie van Heugten en Wil Bijlmakers. Ook teamleden John Hoeben en Roy van Heugten en Tonie's partner Sacha waren aanwezig. Lees hieronder gauw verder!




van links naar rechts: Glenn, Wil en Tonie

Wat is je woonplaats?
Zowel Wil als Tonie wonen in Ospel.

Wat is je geboortedatum?
Tonie: Ik ben geboren op 20 december 1977
Wil: En ik op 11 september 1973

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Wil: Het team was eerst van mijn broer Albert. In 1996 ben ik naar Australie gegaan en had in Tonie gevraagd of hij in mijn plaats mee ging met het team, alleen is dat namelijk niet te doen.
Tonie: Toen ik bij het team ging, was dat ook mijn echte kennismaking met tractorpulling. Daarvoor was ik al wel eens met mijn vader naar de wedstrijd in de Flevohof geweest.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Tonie: In 1999 ben ik gaan rijden met de Brutus,
Wil: Ik een jaar eerder met de Alligator, in 1998 dus.


Het frame van de Alligator met de nieuwe linker motor, een Rolls Royce Griffon

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Tonie: vroeger heb ik aan voetbal proberen te doen, maar dat was geen succes. Verder heb ik niets aan sport gedaan.
Wil: ik doe tractorpulling sinds mijn 15e, ik heb nooit wat anders gedaan. Als we op de kleuterschool voetballen kregen, was ik ziek, daar vond ik niks aan.

Heb je nog andere hobby's?
Beiden zeggen geen andere hobby's te hebben, al hun vrije tijd gaat in de tractors zitten.

Hebben jullie sponsors?
Ja, wij hebben sponsors. Hekers & Koppen Varkenshandel, Reny (van Rene Geerts van Reny's Mission Impossible) Schadeservice Middden Limburg, Bijlmakers Stalinrichting, Slaats Fijnmechanische techniek, Harry Hoeben sleepdoektechniek, Olm bierbrouwerij, en onze nieuwe sponsor, BMO metaalbewerking, die heeft onder andere de trekhaak gemaakt. Ook hebben wij de club van 100 nog.

Wat voor werk doe je?
Tonie: ik ben vrachtwagenchauffeur, internationaal en nu vaak de hele week onderweg,
Wil: ik ben vrachtwagenmonteur.




Vanmorgen hebben de jongens het probleem gevonden in de versnellingsbak waar zij al tijden last van hadden

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Little Giant:
Little Giant heeft en vliegtuigmotor, een Rolls Royce Griffon MK57A, origineel. Een 11 inch van der Waal koppeling. Een zelfbouw versnellingsbak. Een Rockwell achteras van een Kenworth vrachtwagen, de naafreducties of eindplanetairen zijn van Rockwell van een havenheftruck. Het frame is eigenbouw. De tractor heeft 2490 pk.

Alligator
In de Alligator zit eigenlijk niets meer in wat standaard is, dat maakt ook dat het zo lang duurt om te bouwen, het kost gewoon veel tijd om alles zelf te makken. Een stuk van de achteras, het differentieel, is van een Kenworth vragenwagen, de rest is vooral zelfbouw, een eigenbouw crossbox en eigenbouw frame. Voor het frame hadden we een complete tekening van de Green Fighter gehad. Daar hebben wij zelf nog wat modificaties gedaan. Hier komen twee motoren op, een RR Griffon MK58 en een MK57A. Hier zit ook een SCS reverser in. Het vermogen is als de Little Giant, maar dan maal 2. De ene Griffon motor heeft nog maar een paar honderd draaiuren en die hebben wij gekocht compleet met logboek.








Glenn staat bij de nieuwe rechtermotor van de Alligator

Wie zijn de berijders?
Little Giant: Tonie in de 2,5 ton en Leon in de 3,5 ton (B divisie). Op de Alligator gaat Wil rijden.

Wie zitten er nog meer in het team?
Tonie van Heugten en Wil Bijlmakers natuurlijk. Daarnaast John Hoeben, Roy van Heugten, Leon Korsten, Ivo Smolenaers. Ook de aanhang moeten we niet vergeten.


Van links naar rechts: John, Wil, Roy, Tonie

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Voor de NTTO wedstrijden: De Alligator is in de 3,5 ton kampioen geweest in 2004. De Little Giant in 2005 in de 2,5 ton. Toen haalden wij ook een 2e plaats in het Europees kampioenschap. Afgelopen jaar werden wij 4e, we hadden wel meer gehoopt maar door veel technische problemen zat er meer in. Voor de NTTO wedstrijden waren wij ook jarenlang kampioen in de regionale trekkertrek wedstrijden.

Hoe lang bestaat het team al?
Rond 1987/1988 is het team begonnen door Albert Bijlmakers, die is helaas op 28 april 2006 verongelukt. De trekker heette eerst Bertus, op de trekker lag een DAF motor. Toen is de Brutus gekomen, daar lag tankmotor, een Continental motor op. In het begin wilden wij hem ook al Brutus noemen, maar die naam bestond toen al. Bertus was de naam van mijn opa, dus toen hebben we hem Bertus genoemd. In 1998 kwam de Alligator, die hebben wij op 2 januari van Paul Timmer gekocht. Van Paul hebben wij heel veel geleerd. Met de Little Giant zijn wij in 2000 begonnen met bouwen. In 2002 zijn wij daar NTTO mee gaan rijden. De Little Giant is eerst 2 seizoenen blauw geweest. Dit wordt nu het 4e seizoen met deze kleuren.


De eerste wedstrijd van de Little Giant met Albert op de bok

Wie heeft de naam van de tractoren verzonnen?
Wil: De naam Little Giant heeft Albert verzonnen. De naam Alligator bestond al, die heeft Paul Timmer verzonnen.

Wat voor banden heeft de trekker?
Little Giant heeft Firestone 10 ply banden, de Alligator heeft Puller 2000 banden.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Ja heel veel. De grootste schade voor Little Giant was de brand met de supercharger, die explodeerde en dat kwam niet door een backfire, zoals wel vaker wordt beweerd. In Montfoort vorig jaar braken de tanden van het tandwiel af, de trekker kon het vermogen niet kwijt. De Alligator heeft ook een supercharger verloren. Verder heeft die eigenlijk 6 jaar probleemloos gereden, dat was gewoon 'savonds na de wedstrijd inladen en bij de volgende weer uitladen.

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Wij hebben nog nooit een wedstrijd gemist bij de NTTO. Dit jaar gaan wij ook de Eurocup rijden.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Ons doel voor dit seizoen is de Alligator op de baan krijgen. En weer kampioen worden met de Little Giant.


De crossbox van de Little Giant



De fraaie nieuwe trekhaak van de Alligator

Wie zijn jullie concurrenten?
Voor de Little Giant, bij de NTTO wedstrijden, is dat Herbie en Viper nu. In Europees verband proberen wij de Green Monster bij te blijven, dat is op zich een prestatie als dat lukt. Voor de Alligator weten we dat nog niet, dat zal nog moeten blijken.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
AV-gas.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Tonie: Dat is heel verschillend, elk vrij uurtje ben ik eigenlijk wel hier, ik ga alleen naar huis om te eten en te slapen.
Wil: In het verleden was dat 3 tot 4 avonden en 'szaterdags, maar sinds ik een andere functie heb gekregen op het werk is dat ook elk vrij uur geworden.



Wat is de eerste wedstrijd die jullie gaan rijden?
De indoor in Zwolle was de eerste, de eerste buitenwedstrijd wordt Herning in Denemarken, wellicht komt Fuchtorff daar nog voor. De jongens van Green Monster/Green Fighter hebben ons namelijk in Zwolle gevraagd. De Alligator zo snel mogelijk, dat hangt er vanaf wanneer die klaar is....

Tot zover ons bezoekverslag met een kijkje achter de schermen bij Little Giant en Alligator.

Het was weer een hele leuke middag waarin we weer eens een leerzaam kijkje achter de schermen hebben gekregen.
Tonie, Sacha, Wil en de rest, bedankt voor de koffie en de heerlijke vlaai, de gastvrijheid en jullie tijd! De beker heeft al een plekje gekregen bij Dylan, over een week komt 'ie in Glenn zijn kamer.