In Dongen doen 2 broers al jaren aan tractorpulling mee, nog wel in dezelfde klasse, de Prostock klasse van de NTTO B-divisie. We hebben het hier over de broers Adrie en Jan van der Veeken. Waren we 2 winters geleden bij Adrie met zijn Wickie Power, dit weekend zijn wij op bezoek geweest bij Jan van der Veeken, die met zijn Moving Mountains al jaren een vaste waarde is in de eerder genoemde prostock klasse. Daarnaast zijn zij al enkele jaren actief met een compact diesel variant van die prostock, ook Moving Mountains genaamd. Op die prostock vinden we Antwan Biemans die via Hyves aan Dylan vroeg of wij op bezoek wilden komen.
Een bezoek is dan zo geregeld. De grote tractor staat, zonder motor, bij Jan zijn werkgever Brant B.V. in de showroom elders in Dongen zodat er meer ruimte is om te sleutelen en omdat het binnenkort open dag is bij Brant in Dongen.
Hier onder vind je onze impressie van ons bezoek op 5 december, met de spanning van Sinterklaasavond bij Glenn en vooral Dylan in het achterhoofd...


 
 
De werkplaats van het Moving Mountains team

 
van links naar rechts: Glenn, Bram, Jan, Wilbert en Antwan

Wat is je woonplaats?
Jan van der Veeken: Dongen.
Antwan Biemans: Dongen, ik woon hier twee straten verder.
Bram Brosens: ik woon tegenwoordig in Ulicoten.
Wilbert van Eerssel: en ik in 's-Gravenmoer.

Wat is je geboortedatum?
Jan: 15-5-1969
Antwan: 10-2-1978
Bram: 16-6-1988
Wilbert: 9-8-1982

Ben je getrouwd en heb je kinderen?
Alleen Jan is getrouwd, zijn vrouw heet Judith en zij hebben samen 3 schatten van dochters, Jenny, Jasmine en Jessica. De twee jongsten zijn een tweeling. Antwan is samenwonend met Sylvia. Bram woont samen met Kim en zij hebben nog geen kinderen, "voorlopig alleen nog maar oefenen" aldus Bram.
Wilbert is nog vrijgezel, dus dames....

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Jan: Ik was 16 jaar en dat was een wedstrijd in Alphen, toen reed ik zelf gelijk mee, dat was met een Ford 3000. Antwan: Eigenlijk al zo lang als ik weet. Ik weet niet beter. Bram: Phoe, toen was ik een jaar of tien, via de MTTC of zo, toen ging ik ook met Mark en Twan de Jong mee. Wilbert: Dat was in Made, toen Jan nog met die Ford 6500 reed. Dat is nu zo'n 11 jaar geleden, toen liep ik stage bij het bedrijf waar Jan werkt.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Jan: Ik vanaf mijn 16e. Antwan: Ik ben in 1996 begonnen met een micropuller, dat heb ik ongeveer 4 jaar gedaan. Toen ben ik in 1999-2000 begonnen met de compact diesel. Dat was toen met de Bad Mood, die reed ik samen met Roland van Dongen. Daar hebben we 2 jaar mee gereden, daarna ben ik hier weer opnieuw begonnen. Bram: ik was volgens mij 11 of 12 toen ik mijn eerste tractor bouwde. Ik heb er eerst 2 voor mezelf gebouwd, daarna heb ik met Mark 't Saske gebouwd en nu hier een beetje. Wilbert: Ik heb vorig seizoen op de compact diesel gereden omdat Antwan te zwaar was. En dit jaar in Made omdat Jan van de quad gevallen was. Hij zegt dat hij volledig hersteld is..., en volgend jaar hopenlijk met een eigen compact diesel.

 
Glenn heeft het uitzicht vanaf de bestuurdersstoel gefotografeerd

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Jan: ik begonnen met een Ford 3000, dat was nog naamloos, want dat was vroeger zo, toen hadden tractoren nog geen naam. Daarna heb ik een Ford Major opgeknapt, die had ook geen naam. Toen ben ik lid geworden van de ITTC, en reed ik mee met een Ford Major met een 6 cilinder er in, die heette Pino Power. Toen ben ik een nieuwe machine gaan bouwen, die Ford 6500, dat was Moving Mountains. Die machine heb ik verkocht aan Mark van Leijssen. Toen ben ik een Ford 8210 gaan bouwen, die heb ik een jaar of 5 geleden verkocht en toen hebben we de New Holland TM165 gebouwd en daar rijden we nu nog mee.

     
De verschillende tractoren van Jan van der Veeken, met als eerste de Pino Power, de rest zijn allen Moving Mountains

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Jan: (zegt niets) Geen... Antwan: ook niks. Bram: waar zal ik beginnen, ik heb op badminton gezeten, gevoetbald, hardlopen, daar ben ik mee gestopt omdat ik niet met de trainer overweg kan, toen ik ben gaan werken ben ik met alles gestopt. Oh ja, ik heb ook nog autocross gedaan. Wilbert: Ik heb vroeger op turnen gezeten, tegenwoordig doe ik nog een beetje aan volleybal.

Heb je nog andere hobby's?
Jan: Voetbalvrouwen en darten.... Antwan: Ik heb geen tijd voor hobby's. Bram: werken en vriendinneke zeker.... Wilbert: Op maandagavond volleyballen.

 


De nieuwe compactdiesel die de jongens aan het bouwen zijn.

Heb je sponsors?
Ja, anders gaat het niet he? Dat zijn:
Brant B.V. Landbouwmechanisatie uit Dongen
De Cabanier Spuiterij uit Rijen
H. Van Strien Transport uit Oosteind
John van Strien Grondwerken uit Raamsdonk
M. van Soest Machinekeuringen uit Tiel
DSP Diesel Spare Parts uit Oosterhout
HEBU Raamsdonksveer
en Jan van der Veeken natuurlijk.

 

Wat voor werk doe je?
Jan: Ik ben servicemonteur bij Brant B.V. in Dongen en ik werk hoofdzakelijk aan minigravers van het merk Hitachi.
Antwan: Ik ben draaier/freezer/werkplaatschef bij Embee en Schoenmakers Industrieel Technisch Onderhoud te Oosterhout.
Bram: Ik lasser/monteur bij P&M Montage in Alphen, werkzaam in de witvlees kalveren sector.
Wilbert: Ik ben chef werkplaats bij Koninklijke Saan in Tilburg, reparatie van hijskranen en vrachtwagens.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Jan: De grote (de prostock) heeft een achterbrug van een Ford 5000 en het huis van de versnellingsbak is van een Ford 7700. De versnellingsbak is een Fuller met 3 versnellingen vooruit en 1 achteruit. Aan die achterbrug hebben wij 2 trompetten hangen van een 8340. De motor is van een 8970 en het plaatwerk is van een TM 165. De brandstofpomp is een Sigma pomp. De turbo is een Holset Hx82 met een 4,25 inlaathuis.

             
De prostock staat momenteel in de showroom bij Brant, de motor is wel in de werkplaats. Ook de brandstofpomp en de koppeling zijn in de werkplaats aanwezig.

Antwan: de kleine heeft een Lada achteras, planetairen van een MF, de versnellingsbak is zelfbouw, op het Fuller principe, 10% en 20% overdrive. De koppeling is een twee plaats zelfbouw 9 inch Crower principe. De motor is een Volkswagen motor 1.9 TDi blok. De brandstofpomp is een Bosch met 9,5 mm plunjers. De turbo is een Holset HX35. Dan hebben we nog een zelfbouw intercooler. De motor hebben we onlangs verkocht aan het Luctor et Emergo team uit Aagtekerke, dus zijn we weer een nieuwe motor aan het opbouwen.

     

Antwan: de nieuwe tractor krijgt nog iets nieuws, namelijk een sigma pomp.

 

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Jan: Nooit genoeg. Antwan: De compact diesel heeft meer dan 200 pk in elk geval. Ongeveer 300 pk denk ik.

Wie zijn de berijders?
Jan: Ik zowieso, sleutelen is mijn hobby niet, dat rijden, daar gaat het om. Antwan: Ik zelf als het gewicht het toelaat. hahaha... Wilbert: ik heb afgelopen seizoen op de kleine en de grote gereden. Komend seizoen wil ik met mijn eigen compactdiesel gaan rijden.

Wie zijn de teamleden?
Ons team bestaat uit de aanwezigen, Mike Pijnenburg, dan hebben we nog een webmaster Rob van Eerssel, een neefje van Wilbert, dan nog mijn vrouw en de kinderen.
 

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Jan: niet dat ik mij kan herinneren. Niet met de prostock en niet met de compact diesel.

 
Een nieuwe versnellingsbak voor de nieuwe compactdiesel

Hoe lang bestaat Moving Mountains al?
Deze hebben wij gebouwd in 2002. We rijden nu 6 seizoenen met deze. Moving Mountains werd het toen ik de dieselklasse ben gaan rijden bij de NTTO. In elk geval meer dan 10 jaar geleden.

Wie heeft de naam van de tractor verzonnen?
Jan: Ikke. Toen werkte ik bij Hitachi. Zij hadden een reclame slogan "We are moving mountains". Toen heb ik de 'we are' weggehaald.

En die kleuren?
Dat komt uit die zelfde tijd. Ik zag die slogan en die naam wilde ik gebruiken. We hadden toen een kraan staan met de kleuren, geel, wit, grijs en zwart. Die kleuren vond ik erg mooi, dus ik heb die kleurnummers gepakt en mijn eigen trekker in die kleur gespoten.

Wat voor soort banden liggen op de tractor?
Jan: De grote heeft Firestone Pullers 24,5x32 10 ply.
Antwan: De kleine heeft Dick Cepek banden.31x15,5x15. De voorbanden 6 inch kartvelgen met banden van een oogstmachine.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Jan: ik denk dat wij al wel alles kapot hebben gehad wat er kapot kan gaan in zo'n trekker denk ik.
Antwan: steekassen zijn een keer kapot geweest, een drijfstanglager uitgelopen, de krukas was toen ook krom. De turbo kapot. De zuigers zijn er ook wel een keer uitgeweest. De vooras er onder uit en zo voort. Willie heeft ook al een keer een paal uitgereden in Denemarken, tijdens het EK twee jaar geleden.

   

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Jan: Alle wedstrijden van de B-divisie, dat is bij ons belangrijkste. Ook hebben wij een demo gereden in Tholen. Antwan: Alle B-divisie wedstrijden. Bij het Ek waren wij niet bij, tijdgebrek.

Wat is jullie doel voor het komende seizoen?
Jan: De hoofdprijs he? Dat is het streven.
Antwan: winnen, gewoon winnen.
Wilbert: Kijken hoe het gaat, kijken of het gaat lukken om de nieuwe op de baan te krijgen, we hebben nog geen naam maar ik zit te denken aan Moving Hills...

Wie zijn jullie concurrenten?
Jan: Iedereen die mee rijdt zijn concurrenten. Op de baan dan, buiten de baan zijn het allemaal collega's.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Het enige juiste antwoord is Diesel.

 

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractoren?
Gemiddeld per avond ongeveer 3 a 4 uur, ongeveer 4 dagen in de week. En dat een heel jaar door.

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd het afgelopen seizoen?
Jan: Dan ga ik de eer aan Wilbert geven en dan zeg ik Made. Dat was ook de duurste wedstrijd. Antwan: In Hoeven hadden we gewonnen, de mooiste wedstrijd dit seizoen qua klasse vond ik toch wel Aagtekerke.

Na dit bezoek zijn wij nog met Jan naar de showroom van Brant B.V. gereden om naar de prostock Moving Mountains te kijken. Daar Brant een landbouwmechanisatiebedrijf is, stonden er vele New Holland tractoren opgesteld, waar Glenn en Dylan graag een keer in kropen...

                 

Daarna zijn we snel naar huis gereden om te kijken of Sinterklaas al geweest was. Jan en de rest, bedankt voor de gastvrijheid en we zien jullie gauw weer bij een wedstrijd!