Nog zo'n mooie Prostock bij ons in de buurt. Evert van Oers rijdt met zijn Mr. Bean mee in de NTTO A-divisie. Twee jaar geleden is deze tractor gebouwd in samenwerking met Barend Huybregts (Rocky). We reden naar Heerle, tussen Roosendaal en Bergen op Zoom, en kwamen net buiten Heerle uit bij het familiebedrijf van Oers, groot in sperziebonen. Vanmiddag spraken we met rijder Evert van Oers en webmaster Stijn Boeijen. Lees hieronder meer over ons bezoek.




Stijn, Evert en Glenn

Wat is je woonplaats?
Ik woon in Heerle.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 29 augustus 1980.

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Lang geleden, toen was ik een jaar of acht. Ik ging met iemand die hier werkte naar de wedstrijden in Ahoy. Dat werden er steeds meer. Ook de buitenwedstrijden, toen kreeg ik de smaak te pakken.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Ik ben met mijn 16 begonnen met een tractor van ons thuis. Met mijn 17e of 18e hebben we de eerste sportklasse tractor gemaakt. Dat was een John Deere 4430.

In welke teams heb jij allemaal gezeten of gereden?
We hebben de sportklasse tractor gehad en daarna deze tractor. Deze hebben we twee winters geleden gebouwd. De sportklasse was bij de Basrijs competitie. In de 3,5 ton en 4,5 ton sportklasse. In het begin hebben we ook nog 6 ton sportklasse gereden, dat was sjouwen met gewichten. Daarna hebben we twee jaar geleden deze trekker gebouwd. We hebben, en nog steeds, veel hulp gehad van Barend Huybregts. Hij heeft zoveel kennis en ervaring en dat is natuurlijk erg meegenomen.


De motorkap staat boven op het schap

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Toen ik jong was heb ik eerst paardesport gedaan. Ik vond de wedstrijden wel leuk, maar door de weeks zag ik het paard amper staan. Dus hebben mijn ouders maar gezegd dat ik er mee moest stoppen. Het was eigenlijk ook meer iets voor mijn zus.

Heb je nog andere hobby's?
Daar is te weinig tijd voor, zondags-smorgens gaat we mountain biken tegenwoordig. Ik heb wel een vriendin, dus daarmee is alle vrijetijd wel op.


Dylan heeft weer een heftruck gevonden

Hebben jullie sponsors?
De grootste sponsor is ons bedrijf, van Oers. Daarnaast verschillende 'sponsors' die meer materiaal sponsoren, zoals Coppens mechanisatie in Wouw en GeGe Machinebouw in Uden.

Wat voor werk doe je?
Ik werk hier thuis en ben verantwoordelijk voor de teelt van sperziebonen binnen het nederlandse seizoen, ik moet dat allemaal regelen en organiseren. En wintermaanden doe ik van alles, verschillende dingen regelen, investeringen en dergelijke. Het bedrijf heeft nu zo'n 62 medewerkers. We hebben 12 vrachtwagens rijden, zo'n 10 bonenplukkers en dan nog veel tractoren en zaai/plantmachines.


We hebben nu een nieuwe tractor met GPS, die zelf rijden kan als je aan het planten of zaaien bent. Je hoeft alleen nog maar te draaien aan het eind van het land.


Papa bekijkt met Evert de GPS installatie in de nieuwe John Deere

Ook Dylan heeft de tractor gevonden

Waaruit is de trekker opgebouwd?
We zijn begonnen met de onderdelen van de oude John Deere sport tractor. Het frame is zelf gemaakt. De motor is van een John Deere 7810, 8,1 liter en vergroot naar 8,3 liter.
De achterbrug is van een John Deere 4430 (nog steeds), alleen zijn het differentieel, de naaldlagers en dergelijke aangepast.
De versnellingsbak is een 3 versnellingen bak met rechte vertanding. De turbo is een Holset HX82, de brandstofpomp is een Sigmapomp.
Een intercooler moet er nog op komen. Die hebben we afgelopen seizoen geprobeerd maar die kregen we niet dicht. Ook zit er een 5 plaats Crower koppeling op.
De tanks en dergelijke zijn ook zelfbouw.






De brandstofpomp, de in aanbouw zijnde brandstoftank en de achterbrug

Wie zijn de berijders?
Dat ben ik zelf.

Wie zitten er nog meer in het team?
Dat zijn Kees Goossen, Piet van Doormaal, Stijn Boeijen en Pietje Bogers.


Ben je wel eens kampioen geweest?
Met de sportklasse in de Basrijs competitie wel, ik denk 2002. Met Mr. Bean zijn wij het eerste seizoen geŽindigd op de 8e plaats. Afgelopen seizoen hadden we echt een pech seizoen. De eerste wedstrijd in Bernay was gelijk de motor kapot. Voordat je dan de goede afstelling gevonden hebt ben je wedstrijden verder. Achteraf bleken de verstuivers de oorzaak te zijn van de problemen die we hadden. Zodra de motor moest gaan werken zakte hij in. Toen we dat eenmaal onder controle hadden ging het beter. Alleen in Bakel ging het weer goed mis door de oliepomp.

Hoe lang bestaat Mr. Bean al?
Deze tractor wordt nu twee jaar in het voorjaar.

Wie heeft de naam Mr. Bean verzonnen?
Dat is mijn vader en mijn zus geweest. Het is eigenlijk een link met het thuisbedrijf, een link met de sperziebonen. Het betekent dus eigenlijk de Bonenman. De sportklasse tractor had nog geen naam en mijn zus zei, je moet hem gewoon mr. Bean noemen. Ze had zelf ook een naambord laten maken, dat hangt nu in de werkplaats.

Wat voor banden heeft de trekker?
Er liggen pullerbanden, 24,5/32 Firestone op.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Ja, in het begin van het seizoen kwam een drijfstang naar buiten waardoor het motorblok onherstelbaar beschadigde. Dat was in Bernay, Frankrijk. Het jaar daarvoor was al eens een turbo uit elkaar geklapt. Dat was ook in Frankrijk, wij hebben wat met Frankrijk. In Bakel dit jaar brak een tandwiel in de oliepomp, de gevolgschade was enorm. Zonder oliepomp geen oliedruk en geen smering van de vitale onderdelen van de motor. Hierdoor is de krukas vastgelopen en zodoende ook de motor flink beschadigd. De krukas, turbo, zuigers waren beschadigd of stuk. Dit gebeurde min of meer ongemerkt, waardoor de trekker aan het eind van de trek niet meer te starten was. In de sportklasse sneuvelden ook veel zuigers. De drijfstang die hierboven genoemd is, zie je op de onderstaande foto's.

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Made en Emmeloord hebben we gemist, Wierden was afgelast. De rest van de competitiewedstrijden hebben we wel gereden. Voor de Eurocup hebben we Bernay en Putten gereden. We zouden ook naar Bettborn gaan, maar de motor ging stuk in Bakel. Denemarken zouden we ook naar toe gaan, maar toen was het te druk thuis.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Je gaat voor het uiterste en wil het best presteren, maar een positie binnen de top 5 zou leuk zijn. Daar willen we het volgende seizoen wel voor gaan.

Wie zijn jullie concurrenten?
De concurrentie is groot, je hebt een hele grote top in de prostock, je weet van te voren niet wie er gaat winnen. Ze zijn dus eigenlijk allemaal concurrenten, als je het zo wil zien.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Diesel. We spuiten wel water in zodat de zuigers niet verbranden.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Verschillend, we zijn altijd wel bezig, zo'n uur of 4 a 5 per avond, 20 tot 25 uur per week. Op zaterdag natuurlijk ook, de ene week wat meer dan de andere, maar dat is logisch.


Glenn en Dylan zijn in de bonenplukkers gekropen.

Wie wordt er volgend jaar kampioen prostock in de A-divisie?
Dat is moeilijk te zeggen, Runaway Deere, Rocky, Next Sensation, eigenlijk iedereen maakt een kans, het zit allemaal dicht bij elkaar, heel veel potentiŽle kampioenen.

Wie wordt er volgend jaar kampioen prostock in de B-divisie?
We volgen het wel een beetje, we rijden soms ook demo in de B-divisie, zoals dit jaar in Alphen. Daar reed de tractor voor het eerst weer als het seizoen daarvoor, alleen ging 'ie daar zijn eigen gang en kwamen we door een zetje van de sleepwagen dwars op de baan te staan.


Mr. Bean staat dwars op de baan in Alphen.

Wat vond jij de leukste wedstrijd van het afgelopen seizoen?
Dat is dan Putten, vrijdags ging de trekker wel een stuk beter, het jaar daarvoor toch wel Cadzand, dat was de tweede wedstrijd voor ons en we werden daar eerste. Dat was wel een kick kan ik je zeggen.

Tot zover ons bezoekverslag met een kijkje achter de schermen bij Mr. Bean. Hieronder vind je nog wat extra foto's die we deze middag hebben gemaakt, waaronder foto's van het interieur van de trailer waarin Mr. Bean wordt vervoerd.

Het was weer een hele leuke middag waarin we weer eens een leerzaam kijkje achter de schermen hebben gekregen.
Evert en Stijn, bedankt voor de koffie, de gastvrijheid en jullie tijd!