Ons bezoek aan Popeye heeft al wat voeten in aarde gehad. Vorig jaar hadden we een afspraak maar door het overlijden van teamlid Ad van Dongen kon onze afspraak, terecht, niet door gaan. Dit jaar op de bruiloft van Roland en Nicole van Dongen hebben we een nieuwe afspraak gemaakt en gisteren 28 november was het dan zo ver. In de stromende regen reisden wij naar Bladel, zowat aan de andere kant van ons mooie Brabant.
Popeye kennen we allemaal. Een van de eerste tractorpulling teams, aangevoerd door Jan van Alphen, die de basis heeft gevormd van het tractorpulling zoals we dat hedentendagen kennen. Vele malen Nederlands en Europees kampioen. Organisator van het toenmalige tractorpulling evenement in de Beekse Bergen. Tot dat in 2007 bruut een einde komt aan deze succes-story als Jan van Alphen overlijd in Great Ecclestone, Engeland. Als het team besloten heeft door te gaan keert Popeye terug in de pulling arena in Ahoy. Dit levert wat mij betreft een van de mooiste tractorpulling momenten ooit als John van Alphen voor het eerst in de zware klasse 4,5 ton vrije klasse aanhaakt en een prachtige full pull weg zet. Het publiek gaat uit zijn dak en beloont deze prestatie met een staande ovatie. Een moment van kippevel en respect wat geuit wordt door het publiek. "Daar doe je het allemaal voor" zegt John van Alphen hier op.
In 2009 slaat het noodlot wederom toe als Ad van Dongen overlijd. Toch blijft het team vastbesloten om door te gaan. Wel wordt in 2009 verminderd acte de presense gegeven en gaat de energie vooral uit naar het ombouwen van de trailer waar de trekker mee naar de wedstrijden moet vervoerd worden.
Al met al genoeg stof en inspiratie om naar Bladel af te reizen. John van Alphen en moeder Thea ontvingen ons tezamen met teamleden Harrie van Heeswijk en Roland van Dongen. Hier onder vind je onze impressie van ons bezoek aan dit sympathieke team.
 
 
 
De werkplaats van het popeye team

 
van links naar rechts: Glenn, Harrie en John

Wat is je woonplaats?
Ik woon in Bladel.

Wat is je geboortedatum?
1 mei 1976.

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Goeie vraag, in de kinderwagen al ongeveer. In 1979 is Jan er mee begonnen, toen was ik 3 jaar. Naast het bouwen organiseerde Jan van 1981 tot 87 ongeveer een wedstrijd in de Beekse Bergen. Toen hebben we nog 3 jaar de Brabanthallen in Den Bosch gedaan, maar dat haalden we er niet uit, daar moest na 3 jaar nog geld bij.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Met de Popeye vanaf 1997, daarvoor heb ik drie jaar met een standaard tractor gereden, toen heb ik nog een paar keer meegedaan met de standaard trekker met daarop de wielen van de Popeye gemonteerd, maar sinds ik op de Popeye rijd heb ik niet meer met de standaard trekker meegedaan. Ik reed toen de lichte klasse (3,4 ton) en Jan reed de zware klasse (4,4 ton). Dat is later 3,5 ton geworden omdat er een rolkooi op moest.

 
 
Glenn heeft het uitzicht vanaf de bestuurdersstoel gefotografeerd

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Ik heb alleen bij het Popeye team gezeten, en die standaard trekker dan. Daar stond ook Popeye op, dat was een Ford 7840 trouwens.

 
John toont een tandwiel zoals deze in de crossbox zitten

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Helemaal niks.

Heb je nog andere hobby's?
Momenteel weer wel, ik heb een vriendin. Voor de rest heb ik eigenlijk geen hobbys. Vroeger deed ik wel aan postzegelverzamelen, maar dat is al lang geleden.

 


De eindvertragingsbak die de jongens er tussen plaatsen als ze met twee motoren in de 3,5 ton vrije klasse rijden. Dan kunnen ze niet 'price-direct' rijden.

Heb je sponsors?
Gelukkig wel, dat zijn:
Reijrink Diessen
P van den Oever Eerssel
Stuer-egghe
Reny Duizel
True Gear Spline
Bakermans Hydrotechniek
www.true-gear.com
Techwinkel.nl
van Raak Recycling
www.techwinkel.nl

Abeelen APK
www.roosterschuif.nl
hlecoservices.nl
De Hoeve Multipower

Wat voor werk doe je?
Ik werk bij als algemeen medewerker bij Peter van den Oever in Eerssel, die doen machinebouw, prototype bouw, trailerbouw. Deze week ben ik met een rupsonderstel voor een kraan bezig geweest. Ik werk daar 3 dagen per week. Ik heb daarnaast ook nog mijn eigen bedrijf, van Alphen Techniek en Design (www.Roosterschuif.nl) waarmee ik ook roosterschuiven maak, toegepast in stallen waarmee het mest van de roosters geschoven kan worden. Ook bijvoorbeeld de accukar van ons heb ik zelf gemaakt, eigenlijk alles wat elektrisch aangedreven kan worden maak ik met mijn bedrijf.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Het zijn Allison motoren, vliegtuigmotoren uit een P38 Lightning of een P39 Bell of een Curtis P40, allemaal Amerikaanse vliegtuigen. Iedere motor heeft zijn eigen Crower koppeling. De aandrijfas naar de crossbox met tandwielen van Truegear and Spline, dat is een fabrikant. De bak zelf is van staal en bij Rob van der Waal gemaakt. Daar hebben we een paar jaar geleden een paar aanpassingen aangemaakt om hem sterker te maken. Vanuit de crossbox gaat het door de reverser van SCS naar de achteras. De achteras is eigenlijk niets meer standaard aan. Het heeft een eigenbouw binnenwerk met een Rockwell kroon- en pionwiel. Daar zitten Franklin planetairen aan voor de eindvertraging. De ontstekingen zijn Malory Mag4 buitenkant, de binnenkant zijn ze wat veranderd, die hebben we anders laten wikkelen, nu geven ze wat meer amperage. De alcohol injectie bestaat uit een Waterman pomp met Hillborn componenten voor de injectie.

 
Een afbeelding van een P38
         
Een aantal ruwe zuigers die nog bewerkt moeten worden

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Dat is zo'n 2300 pk per motor, 2 motoren in de 3,5 ton en 3 motoren in de 4,5 ton vrije klasse.

Wie zijn de berijders?
Dat ben ik, John. Dat is zo geworden natuurlijk, eerst reed ik samen met mijn vader.

Wie zijn de berijders?
Harry van Heeswijk, hij is vrachtwagen chauffeur in het team, Laurens van Woerd, die is er niet omdat zijn collega in zijn hand heeft gezaagd. Hij komt uit Kockengen, bij Breukelen Utrecht, hij komt normaal zaterdags, dat is een eind rijden dus we verwachten ook niet dat hij door de week 'savonds hier heen komt. Harry komt een paar avonden in de week. Dan hebben we nog Roland van Dongen, die zit nog in de proeftijd hahaha... voor het draai- en freeswerk, dat heeft hij mooi overgenomen van zijn vader. Sinds 2 weken zit Arjan Geerts ook bij het team. Arjan werkt bij Bakermans Hydrauliek.

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Heel vaak, 19 keer Nederlands kampioen, 6 keer Europees en 1 keer Eurocup kampioen.

         
De vele bokalen en prijzen zijn uitgestald

Hoe lang bestaat Popeye al?
In 1979, zijn wij begonnen met 2 DAF 575 motoren, het jaar daarna reden we met 2 Detroit V6 motoren (dat zijn 2tak diesels).In het weekblad "Boerderij" lazen we een artikel over Frank Verheijen, een tractorpuller in Canada. Hij was daar met zijn trekker tweede geworden op de kampioenschappen "tractor pulling". Via kennissen in het dorp zijn we met hem in contact gekomen. We kochten van hem toen een set echte pullerbanden en vertelden hem dat we op zoek waren naar een vliegtuigmotor voor onze eigen trekker. Zelf reed hij met een Rolls Royce, maar wij kochten op zijn advies een Allison V12 van zijn vriend Art Helm uit Canada. Met die motor zijn wij daarna gaan rijden, eerst op benzine, daarna hebben wij een alcohol systeem er op gebouwd. Daarna hebben we een tractor gebouwd met 2 motoren, daarna een gemaakt met 3 motoren in een stair step configuratie. Toen sponsor Q8 om de hoek kwam is de trekker pas blauw gespoten, in de kleuren van de sponsor. In 2004 hebben we een nieuw chassis gemaakt en die wordt nog steeds verbouwd.

     
Een overzicht van de verschillende Popeye configuraties

Wie heeft de naam van de tractor verzonnen?
Dat was een buurman in Berkel Enschot, hij kwam kijken toen Jan reed en Jan zei je moet maar eens een naam verzinnen en hij kwam aan met de naam Popeye.

Wat voor soort banden liggen op de tractor?
Firestone Puller 2000 banden. De voorbanden zijn afkomstig van een aanhanger en komen uit China, de velgen zijn zelf gemaakt.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Ja, bijvoorbeeld in Wierden in 2003, een gat in de motor en de krukas gebroken. Die motor zat er al zo´n 20 jaar op. Dat was de grootste schade, de rest waren meer normale schades. Hij is eens van de vrachtwagen gevallen in Belgie en in Engeland hadden wij natuurlijk ook flinke schade...

   
 
Een onderdeel van de originele Allison met het deel waaraan de propellor werd bevestigd.

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Zwolle, Ahoy, Made, Cadzand en Meerkerk. Dit seizoen hopen we weer meer te gaan rijden.

Wat is jullie doel voor het komende seizoen?
De oplegger zo ver gereed hebben dat de tractor er in vervoerd kan worden. Verder willen we aan de Eurocup gaan deelnemen. We gaan proberen met turbo´s maar dat ligt aan Roland in zijn proeftijd hahaha.

     

Wie zijn jullie concurrenten?
Iedereen is een concurrent, ze zijn allemaal even goed, het zijn allemaal conculega´s. Van de een verliezen we wel liever als van de ander.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Methanol.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Zo veel als nodig is. We zijn nu meer met de oplegger bezig. Door het seizoen heb je natuurlijk je reguliere onderhoud.

       

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd het afgelopen seizoen?
Dat waren Zwolle en Ahoy.

John en Thea, bedankt voor de gastvrijheid. Wij wensen jullie veel succes toe het komende seizoen! Tot gauw!