Vandaag, 10 februari 2008, reizen we af naar Duizel, een plaatsje in de buurt van Bladel, onder de rook van Eindhoven in Noord Brabant. We hebben een afspraak met Rene Geerts, die we kennen van Reny's Mission Impossible. Rene heeft in Duizel zijn eigen bedrijf, hij maakt kachels maar daarnaast is hij inmiddels gespecialiseerd in lasersnijden, zijn robots lassen, snijden en maken verschillende toepassingen, zoals onder andere frames en leveren diverse onderdelen aan andere bedrijven.
De Mission Impossible werd Europees kampioen in 2006 in Lubersac, Frankrijk.
Rene's woonplaats Duizel ligt vlak bij Bladel, waar ook de bekende tractorpulling familie van Alphen woont. Jan van Alphen mag toch wel Rene's grote voorbeeld genoemd worden. Hij zorgde er voor dat Rene geinspireerd werd en ook in de tractorpulling ging. Het mag geen verassing zijn dat Rene ook met Allison's in de slag ging. Niels ging onder andere met Jan naar Amerika om naar een handelaar in Allisons te gaan. Jan stond met Popeye aan de kerk met Rene zijn bruiloft (zo ook Gertjan Paulie met de Aerdvruter) en tijdens de uitvaart van Jan stond Rene's Mission Impossible bij de kerk.
Vanmiddag ons bezoek aan deze jongens. Rene Geerts, Niels Castelijns en Han van Nieuwenhuijzen ontvangen ons....


De werkplaats van Mission Impossible is in het bedrijf van Rene, Reny

 
van links naar rechts: Dylan, Rene en Glenn doet het interview

Wat is je woonplaats?
In woon hier in Duizel. Daar woont Niels ook. Han woont in Eersel.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 6 november 1971.

 

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
In 1991 ben ik voor de eerste keer naar de A divisie gaan kijken. Hier in de buurt was ik al wat vaker wezen kijken. In 1991 was dat in de Flevohof. Toen reed Jan van Alphen al mee.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Dit wordt het vijfde jaar. In 2004 in Made was de eerste wedstrijd. Toen was de trekker nog te zwaar, maar goed, we stonden voor de sleepwagen. Daarvoor hebben we aan autotrek gedaan. Maar we hadden wel van begin af aan de intentie om tractorpulling te gaan doen en ook in de A divisie. De autotrek moest er voor zorgen dat we ervaring kregen, want dat heb je toch wel nodig.

 
De vloerplaat van de Mission Impossible.

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Eigenlijk alleen ons eigen team. Wij zijn zoals ik al zei begonnen met autotrek. Toen was ik 17, in 1989.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Motorcross, dan heb ik nog wel lang vol gehouden. Toen wij begonnen met autocross ben ik met motorcross gestopt. Oh ja, Judo heb ik ook gedaan vroeger.

Heb je nog andere hobby's?
Nee, eigenlijk niet veel meer. Werken misschien, dat doe ik wel graag, maar dat is dan niet een hobby he? Diegenen die buiten tractorpulling nog tijd hebben voor hobby's hebben het beter geregeld dan wij.

 

Hebben jullie sponsors?
Ja, de grootste zijn wij zelf. Dat is mijn bedrijf Reny. Castelijns en Kuijers doen het draai en freeswerk. Als er iets gespoten moet worden, doet Jacobs coatings dat. AO Metaal doet laswerk voor ons. Nolde doet ook nog draai- en freeswerk. De remmen hebben wij gekregen van Motormaster.

Wat voor werk doe je?
Ik werk hier. Ik moet proberen hier de zaak draaiend te houden. Wij maken kachels en toeloeveringswerk, dan hoofdzakelijk lasersnijden. Die toeleveringen waren in het begin om de onproductieve tijd van de machines te vullen. Nu is het eigenlijk andersom en besteden wij de meeste tijd aan de toeleveringen. We hebben hier robots die lassen en ook die met behulp van laser allerlei vormen uit metaal snijden. Wij werken de vormen uit in de computer en sturen de informatie naar de robot die met grote precisie de vormen uit snijd. Ook de lassen die die robot maakt zijn erg precies, daar kun je als mens niet tegen op. Er rijden ook heel veel tractors rond met onderdelen van hier. Zoals bijvoorbeeld Green Spirit, Little Rascal, Popeye, hun frames komen hier vandaan. Maar ook voor Baby Duck leveren wij, en voor Aadri van der Veeken en Rob van der Waal leveren wij onderdelen voor hun koppelingen.

 
Foto's van enkele machines uit de werkplaats, rechts is een van de lasersnijders.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Wij hebben een Allison motor, type V1710, een V12 motor. Iveco achteras, van een vrachtwagen. Een aluminium exemplaar. Het differentieel is eigenbouw, een van der Veeken koppeling, de aandrijfas en frame hebben wij zelf gemaakt. De rest hebben wij eigenlijk ook zelf gemaakt. De motor zelf is origineel, wij hebben er alleen een methanolsysteem van gemaakt. We hebben daarnaast ook een Mallory promag IV ontsteking.

         

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Dat weten wij niet precies. Wij denken tussen de 2000 en 2500 kg. In elk geval hebben wij nu voldoende PK's. Als wij dit op de baan kunnen houden, moeten we weer verder zoeken naar PK's.

Wie zijn de berijders?
Ik ben de vaste rijder. Niels heeft een paar weken in Zwolle gereden. Niels voegt daar aan toe "een poging gedaan". Maar Rene zegt "Hij heeft het heel verdienstelijk gedaan, zeker omdat het voor de eerste keer was".

Wie zitten er nog meer in het team?
Niels hebben we al genoemd, dan hebben we Han van Nieuwenhuijzen, Frank van der Sanden, Joep Lemmens, Ralph van Leeuwen, John van Heeswijk, Marc Kruiyssen.


Van links naar rechts: Han, Niels, Dylan, Rene en Glenn

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Ja, Europees kampioen in 2006. De meeste beginnen met Nederlands kampioen, en dan Eurocup en dan Europees, maar wij doen het andersom hahaha. Dat was onze mooiste run ooit ook. We gingen met gemak naar de finish. In de pulloff kwamen we bijna 10 meter verder dan Lambada. En dan die sfeer met alle Hollanders onder elkaar in het buitenland, dat was erg bijzonder.

Hoe lang bestaat het team al?
4 jaar, dat wordt nu 5 jaar. Deze tractor wordt nu 3 jaar, daarvoor hadden wij een ander frame. De motor hebben wij gewoon overgezet, dat is nu dezelfde motor als toen en ook de aandrijfas hebben wij toen overgezet. Dat oude frame staat hier nog achter. Daar voor hebben wij 5 autotrekkers gehad, een DAF, een Fiat en nog een BMW van Niels. We hadden er op een gegeven moment 3 tegelijk, allemaal vrienden en dan samen rijden.

 
 
Het oude frame staat buiten

Wie heeft de naam van de tractoren verzonnen?
Het eerste jaar heette hij Empty Wallet, die had Johnny van Alphen verzonnen of in elk geval iemand van de familie van Alphen, dat was ook een toepasselijke naam. Toen wij de echte gebouwd hebben werd het Mission Impossible. Die reed eerst ook in Amerika, en die naam werd niet gebruikt. Die leek ons wel toepasselijk, niemand reed nog met een Allison op een mini. Het leek ook een onmogelijke opdracht, maar het is ons gelukt.

Wat voor banden heeft de trekker?
Wij rijden met Firestone banden en wij rijden met Dick Cepek banden. Hoofdzakelijk rijden wij met Cepeks. Vorig jaar hebben wij op 1 na gereden met de Cepeks gereden. Maar wij hebben geconcludeerd dat niet alle banen geschikt zijn voor de Cepeks banden. Dus dit jaar zullen wij indien nodig toch gaan afwisselen. Die Firestones noemen wij pumps, damesschoenen, de Cepeks noemen wij de werkschoenen.

 

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
De tweede keer dat wij reden, in Oudenhoorn, zat de motor vast, was de achteras kapot en was de koppeling kapot. Wij hadden de speling van de lagers niet goed, wij hadden de boeken aangehouden, maar met methanol moet je toch wat ruimer zitten. En de koppeling was gewoon niet sterk genoeg.
In Made dit jaar ging 'ie op zijn kant, daar hadden wij kromme velgen en een kromme uitlaat. Ze zeiden tegen mij dat ik maar eens volle gas moest gaan, dan loopt hij veel beter. Dus ik dacht dat ga ik dan maar eens doen. Het wegrijden ging goed, maar halverwege de baan kreeg ik ineens veel grip, ging ik vervolgens op 1 steigerbegrenzer en ging 'ie op zijn kant. De wedstrijden daarna had ik nog wel schrik en moet je het vertrouwen weer opbouwen. De wedstrijd in Engeland ging Little Rascal vlak voor ons (wij moesten daarna) op zijn kant. Dat was weer even schrikken, je denkt dan toch terug aan die keer in Made.

   

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar niet gereden?
Dit jaar hebben wij niets gemist.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Wij willen eigenlijk een nieuw frame bouwen, een nieuwe koppeling en nieuw kroon- en pioenwiel, van de Challenger. De achteras moet wat sterker worden. Op de baan proberen wij een keer Nederlands kampioen te worden, maar dat valt niet mee. Ook met de Eurocup proberen wij het goed te doen. Ik elk geval kwalificeren voor het EK.

 

Wie zijn jullie concurrenten?
Lambada, Little Rascal, Challenger, eigenlijk zijn ze allemaal concurrenten. Ze kunnen allemaal winnen, dat is ook het mooie.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Methanol.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Als je alles optelt, in het seizoen, 20 a 25 uur. Dat is wat verdeeld, maar bij elkaar toch wel.

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd?
Made, hahaha... dat was in elk geval de wedstrijd. De beste wedstrijd was het EK, daar waren we tweede. In Engeland waren we ook tweede.

Dylan was met Niels al weggeslopen, het bleek dat ze aan het rijden waren met een 'scootmobiel' die Rene had gekocht om een trekkertje voor zijn dochter te maken. Daarna moest Glenn natuurlijk ook rijden. Daarna nog beiden in de Mission Impossible!

               

Dat was weer eens een gezellige middag, ook weer leuk om eens de mens en het bedrijf achter de trekker te zien. Rene, wij vonden het erg gezellig en wij wensen jullie veel succes toe het komende seizoen!