Een van onze favorieten in de NTTO B-divisie is al enkele jaren Rocket Science. Al sinds zij in de ITTC uitkwamen hadden wij het idee dat dit wel een hele bijzondere machine is. Sinds in 2007 voor de wedstrijd in Kruisland de ontsteking vervangen werd, is deze machine aan een duidelijke opmars bezig die dit seizoen (2008) bekroond werd met het Nederlands kampioenschap in de 2,5 ton vrije klasse.
Toch is het mechaniek kwetsbaar en is er nog regelmatig schade. Dit is een zorg voor Jack Stijnen, die ons vanmiddag ontvangt bij zijn woning in Weert. Jack heeft zijn ouderlijk huis, wat ooit een cafe met feestzaal was, verbouwd tot een woning voor zijn zus, zijn eigen gezin en een seniorenwoning voor Jack zijn moeder. Achter het huis bevind zich een mooie werkplaats. Hij woont daar met Sandra en dochter Kira. In juni van het volgende jaar wordt er weer gezinsuitbreiding verwacht. Tijd om Jack aan het woord te laten.

 
De werkplaats van het Rocket Science team

 
van links naar rechts: Jack, dochter Kira, Glenn en Dylan

Wat is je woonplaats?
Waar je nu bent, in Weert. Ik ben hier geboren, in dit huis, de oude versie er van dan in elk geval. Ik heb mijn ouderlijk huis, wat ooit een cafe met feestzaal was, verbouwd tot een woning voor mijn zus, mijn eigen gezin en een seniorenwoning voor mijn moeder. Achter het huis hebben we de werkplaats.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 29 december 1970.

 

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Dat is al lang geleden, in de 6e klas van de lagere school, of groep 8 zoals ze tegenwoordig zeggen. De oom van een vriend van mij reed trekkertrek. Die reed met een Ford Major met een DAF ervoor, met die oom gingen wij naar wedstrijden. Veel mensen reden in die tijd met een Ford Major. Daar kon je gemakkelijk een andere motor inleggen. Die oom zag wel dat wij het leuk vonden, dus zijn wij samen een trekker gaan bouwen, de Red Devil, ook met een DAF 1160 motor er op. Dat is een motor die nu ook op de Black Danger ligt.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Sinds mijn 16e. Ik reed al wel vanaf mijn 12e tractor. De eerste keer reed ik op die Major. Toen zijn wij een tijdje met beide tractoren weggeweest om uiteindelijk alleen met de Red Devil op pad te zijn. Vroeger reden er veel met een Major, het was meer een bak oud ijzer, maar dat is tegenwoordig toch niet meer zo.

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Eigenlijk alleen maar de eigen teams, de Red Devil en nu deze.

 
De voorkant van de werkplaats met de reservemotor aan de rechterkant.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Sporten? Jack zijn vrouw roept "Van hier naar de werkplaats is de enige beweging die hij krijgt."

Heb je nog andere hobby's?
Ja, ik drum in een feestbandje. Dat is een dialectfeestband. Ik heb vroeger veel aan muziek gedaan, voornamelijk slagwerk. Bij de drumband en zo.

 

Heb je sponsors?
We hebben een aantal sponsors, gelukkig wel. We hebben PGB Dataservices, die hebben wij al heel lang. Patrick van Lierop heeft een eigen bedrijf, die nemen een groot stuk van het transport voor hun rekening. Dat is van Lierop Packaging. Wij hebben ook Biemans Metaal in Ospel, met CNC werk kunnen we daar terecht. Dan hebben we nog een autospuiter erbij. Dat is Schade service Midden Limburg. En een bedrijf met Hydroliek spullen, van Tetering Hydroliek. We hebben ook nog Profile Tyre Center Peter Stultiens uit Weert. Verder ben ik zelf de hoofd-sponsor, ik moet toch nog veel zelf bekostigen.

Wat voor werk doe je?
Ik ben productieplanner in een machinefabriek in Weert, CFS (Convenience Food systems). Wij maken verpakkingsmachines.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Het is eigenlijk een alky-burner, zoals je in de superstocks ziet, maar dan toegepast in de vrije klasse. We hebben in de achteras een Rockwell differentieel met naafreducties van een MAN vrachtwagen. Tegen de achteras zit een reverser, dus geen versnellingsbak. Het motortoerental gaat direct de achteras in. De basis van de motor is een DAF 1260, zoals die in een DAF 95 XF ligt. Daar is zo ongeveer alles in aangepast, daar is weinig origineels meer aan. Die is voorzien van stalen lagerkappen met een gordelplaat er onder. De cilinderkoppen zijn aangepast. De kleppentrein is helemaal aangepast. Er is een methanol injectiesysteem opgebouwd. Een MSD8 ontsteking er op. We hadden eerst een Jacobs ontsteking, die in de boeken meer onsteking en vermogen geeft, maar het werd alleen maar slechter. Daarna een MSD ontsteking geprobeerd en dat ging ineens een stuk beter. We hebben drie turbo's in twee trappen gemonteerd, 2 Holset HX80's en 1 HC5A.            

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Ja, een grove schatting dat we ergens boven de 3000 pk zitten. Dat is dan vergeleken met de rest. We hebben niks gemeten. Het is eigenlijk ook niet interessant, het gaat om hoeveel meters je maakt en niet hoeveel pk's je hebt.

Wie zijn de berijders?
Tot nu toe ben ik dat nog alleen geweest. Zowieso wil ik eerst de zaak onder controle krijgen, dat het nog een beetje heel blijft. Misschien dat Patrick er ooit mee gaat rijden.

Wie zitten er nog meer in het team?
Dat zijn Wim Vaes, mijn schoonvader Gerard Beelen, Stijn Kruijssen en zoals al eerder genoemd Patrick van Lierop.


Van links naar rechts: Wim, Jack, Gerard, Patrick en Stijn (Foto Olaf Pels, afkomstig van www.rocket-science.nl)

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Ja, afgelopen jaar zijn wij kampioen geworden in de B-divisie, 2,5 ton vrije klasse.

Hoe lang bestaat Rocket Science al?
De tractor is gebouwd in 2004/2005. In Eerde was de baan zo zacht dat we niet weg kwamen. Dat was maar goed ook want bij controle thuis lagen alle krukaslagers eruit. Als we wel waren weggekomen was meteen de hele motor kapot gelopen. In 2006 hebben we een seizoen bij de ITTC gereden. Daarna zijn we naar de B/divisie gegaan.

Wie heeft de naam van de tractor verzonnen?
Die heb ik zelf verzonnen. Het is een amerikaanse uitdrukking voor "iets moeilijks". Dat vond ik wel toepasselijk.

Wat voor soort banden liggen op de tractor?
We hebben nu Firestone All Traction Puller 8 ply en we hebben een set Firestone All Traction Puller 10 ply op de kop weten te tikken in de USA. Beide worden niet meer gemaakt en er is zeer lastig aan te komen. Nu is er de Puller 2000, die naar mijn mening minder geschikt is voor de 2,5 ton: te zwaar en te stug.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Totdat we de ontsteking hebben vervangen hebben we zeker vaak stukken gehad. Afgelopen jaar het zwakke punt waren de zuigers. Het probleem voor ons zijn banen waar geen grip is. Daar kunnen wij niet mee omgaan. Dan is het wachten op schade. Die zuigers zijn zeker zwak. Daar gaan wij binnenkort nieuwe voor maken. De laatste wedstrijd in Bettborn kwamen we nogal hard neer en is het fram aan de voorzijde geknikt. Dat moeten we nog repareren.

       

Welke wedstrijden hebben jullie niet gereden?
We hadden ingeschreven in de Eurocup. In Made ging ķe kapot. De zaterdag er op was in Bernay de Eurocup. Dat hebben we niet gehaald. In Aagtekerke ging hij ook kaport (dat was op donderdag). De volgende wedstrijd was Herning, Denemarken. Die hebben we ook over moeten slaan. In Montfoort hebben we ook stuk gereden. In Montfoort is de krukas vast gelopen. Hierdoor moesten we de reserve motor inzetten en de krukas opnieuw laten slijpen. De tijd was te kort om dit voor Zele klaar te hebben.

Wat is jullie doel voor het komende seizoen?
De zaak heel houden. We willen wel vooraan mee doen. Als het enigzins kan aansluiting vinden bij de Europese top. Maar het belangste is toch het heel houden.

 

Wie zijn jullie concurrenten?
De hele top 5 van de B-divisie is erg aan elkaar gewaagt en kunnen allemaal winnen, dat maakt het wel erg leuk. Little Giant, Herbie, Asterix, de Jong Special, Green Spirit.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Methanol.


Jack en dochter Kira

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractoren?
Zoveel als het nodig is. Normaal is dat onderhoud, controleren en dergelijke. Dan spenderen we wel zo'n 15 a 20 uur per week. Als het kapot is wordt dat van zelf meer. We doen er alles aan om alle wedstrijden aanwezig te zijn, maar soms is dat niet anders.

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd?
De beste was Zwolle afgelopen jaar. Dat was de eerste wedstrijd dat alles op zijn plaats viel. Daar doe je het toch voor. Het dieptepunt was dan wel alle wedstrijden die we hebben moeten missen door schade.

Jack vertelde dat hij ook een quad had. Glenn en Dylan wilden daar natuurlijk wel mee rijden. Hieronder enkele foto's.

           

Jack en Sandra, wij vonden het erg gezellig en wij wensen jullie veel succes toe het komende seizoen! Tot gauw!