Onze woonplaats Rucphen kent vele sportieve toptalenten, maar ook tractorpulling kampioenen is Rucphen niet vreemd. Hadden we in 2005 in Jurian Dekkers de Nederlands kampioen 3,5 ton supersport, in 2006 werd Ronald Bartels bij de Hypropullers kampioen 2,5 ton megasport. Daar bovenop werd Ronald ook nog Hypropuller of the Year. Tijd voor ons dus om naar de Struikhei in Rucphen te gaan om bij Ronald in het bedrijf naar de tractoren te gaan kijken. Ja tractoren, Ronald, Gijs en Arnold zijn ook nog een nieuwe tractor aan het bouwen.




Ronald en Glenn

Wat is je woonplaats?
Ik woon in Rucphen.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 29 januari 1983.

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Dat was in Schijf, toen was het nog achter in de Pierrestraat, ik was een jaar of 10. Een wedstrijd van de KPJ Rucphen/Schijf. Toen reden er zelfs nog specials mee. Een vriendje van mij woonde daar vlakbij, dus konden wij door de weien heen naar de wedstrijd toe, dan hoefden wij geen entree te betalen,dat was wel spannend. Toen ik jong was had ik natuurlijk al een traptractor. Ons pa had ook nog een stalen kar met wielen gemaakt, dus iedereen in Rucphen hoorde mij rijden met die kar.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Toen ik 16 werd in 1998, mocht ik zelf ook rijden. De eerste wedstrijd was in Nispen met een Lamborghini. Daarna is deze al gekomen, deze is tussen 2002 en 2003 gebouwd. Toen ben ik daar halverwege het seizoen mee gaan rijden, in Merksplas. Alles trilde alles los. Het was ook kermis in Schijf, 'savonds hebben we nog stickers geplakt op de kap. Hij had alleen nog maar even gelopen, we reden hem naar buiten en gaven eens flink gas. Alles ging los. Nog geprobeerd alles vast te maken, toen naar de weegbrug, maar het was eigenlijk geen doen. Dat was het begin. Gelukkig is tie het later beter gaan doen.....

In welke teams heb jij allemaal gezeten of gereden?
Alleen voor mijzelf, niet voor een ander team, alleen het team met Gijs en Arnold (papa Nol) ben ik zo tussengekomen.


Onze sticker zit er al op!

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Voetbal, bij RSV, de F-jes, de c, D en E elftallen. Ik had alleen meer aandacht voor trekkers als die voorbij kwamen rijden, dus dat schoot niet zo op. Ik was keeper en er kwam op een gegeven moment zelfs een scout van RBC, maar toen ging het helemaal mis. Ik ging er toch niet helemaal voor. Zodra ik tractor kon rijden was het afgelopen met voetballen.

Heb je nog andere hobby's?
Ik zit bij de drumband, meer voor het bier dan voor wat anders maar ja. En tractorpulling natuurlijk.


Dylan heeft wr een heftruck gevonden

Hebben jullie sponsors?
Mijzelf dan, Bartels Montage uit Rucphen en cafetaria de Driesprong uit Rucphen en BNR-Agro accountantskantoor. En Martens Loonbedrijf uit Oudenbosch moeten we ook niet vergeten.

Wat voor werk doe je?
Ik ben zelfstandig ondernemer. Wij hebben voor zo'n 80% werk van de omliggende waterschappen met RVS en aluminium werkzaamheden. Wij zijn gespecialiseerd op alle Werktuigbouw- en Waterbouwkundige werkzaamheden op het gebied van onderhoud, revisie en montage. Daarnaast hebben wij alle benodigde kennis en apparatuur op het gebied van electriciteit, pneumatiek en hydrauliek. Wij maken bijvoorbeeld krooshekken en dergelijke constructies voor stuwen en gemalen. Ook voor de omliggende bedrijven hier op het bedrijventerrein doen we werk. Ik doe het nu al zo'n 3 of 4 jaar. Mijn vader werd ziek en toen heb ik heel snel het bedrijf over moeten nemen. Het was een sprong in het diepe. In het begin heb ik best wel eens slapeloze nachten gehad, maar we zijn er nog steeds en het gaat heel goed.


Ook Dylan heeft de tractor gevonden

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Alles is John Deere, en veel zelfbouw. De achterbrug van een John Deere 2130, het inwendige is weer zelfbouw. De koppeling is ook zelfbouw. De motor is een 4,5 liter John Deere motor, 4 kleppen per cilinder. Dat was vroeger een 6 cilinder kop, daar hebben we gewoon een stuk van afgezaagd, kopplaat er op en het paste zo. De intercooler hebben we ook zelf gebouwd. De brandstofpomp is ook zelfbouw. Het frame is ook zelfbouw. De turbo is een Holset HX50. Wat betreft de spruitstukken: het uitlaatspruitstuk is origineel, maar hier en daar wat aangepast aan de ruimte onder de motorkap. Het inlaatspruitstuk is ook zelfbouw.

De nieuwe tractor die wij aan het bouwen zijn wordt ook helemaal John Deere, de versnellingsbak is ook zelfbouw. De motorkap is nu een John Deere 6620 kap, daar willen we een John Deere 6630 kap van maken, dat is een nieuwe serie en die moet er op komen als het allemaal lukt... De koppeling is een van der Waal, de rest moet allemaal nog komen.






De nieuwe in aanbouw zijnde tractor.

Wie zijn de berijders?
Dat ben ik zelf. En als ik op vakantie ben rijd Gijs Lauwerijssen of Arnold Martens. Soms wisselen wij ook wel eens, dan rijden Gijs of Arnold op mijn tractor en ik op die van hun. Arnold en Gijs rijden op de 3650.

Wie zitten er nog meer in het team?
Gijs en Arnold. We hebben ook nog Benny Lauwerijssen (geen familie), ook Mark Lauwerijssen helpt veel mee. Sander van de Corput rijd met de vrachtwagen. En natuurlijk mogen wij ook niet het jongste (toekomstige) teamlid vergeten, en dat is Jens Martens, de pas geboren zoon van Arnold Martens.


Glenn zit als een van de eersten in de nieuwe tractor van het Turtle team

Ben je wel eens kampioen geweest?
Ja, ik zelf in 2006 bij de 2,5 ton mega-sport. Daarnaast nog Hypropuller of the Year 2006, dit is toch een geweldig jaar geweest. Ik heb zelfs een brief van de burgemeester van Rucphen gehad.



Met de 3650 zijn we ook kampioen geworden in 2004 in het Gelredome. Dat was geweldig, het jaar erop mochten we met een wildcard naar het Gelredome omdat we het jaar daarvoor gewonnen hadden. Het seizoen was niet zo lekker gegaan, maar daar ging hij weer geweldig!



Hoe lang bestaat je tractor al?
In 2003 ben ik er mee begonnen, ik ga nu het 4e seizoen in.

Heeft de tractor ook een naam?
Nee maar het aankomende seizoen gaan we rijden als Turtle-team. We hebben al een logo en al.... Voor de nieuwe tractor moeten we ook een naam hebben, we gaan die opgeven voor de NTTO S-divisie en daar moet de tractor een naam hebben.

Wat voor banden heeft de trekker?
Er liggen Michelin banden, maat 18.4-R38.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Ja, de krukas krom, toen was de hoofdlagerkap gebroken, in Made was dat. De turbo af en toe wel eens. Ook de versnellingsbak is al kapot gegaan, alle tanden van de tandwielen af. Dat was in Achtmaal dit jaar. Twee weken geleden in de Brabanthallen, tijdens de demonstratie, de 4e run, ging het distributietandwiel los. Daardoor viel de oliedruk weg. Er kwam een dreun in de motor, maar dat was slecht te horen door de afzuiginstallatie. De schade viel achteraf wel mee, we dachten eerst een drijfstanglager maar dat bleek het tandwiel te zijn (voor de 3e keer).

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Wij hebben de hele hypro-competitie gereden. Voor de S-divisie hebben wij geen wedstrijden gereden dit jaar. Wij hebben ook een wedstrijd gereden in het noorden van het land, in Tonde. Dat was voor de trekkerslep, om zo de concurrentie daar eens te bekijken.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Ik hoop weer kampioen te worden, maar de strijd is hoog, iedereen is goed bezig, dus het zal heviger zijn als afgelopen jaar. We hopen ook weinig stukken te hebben natuurlijk. De doelstelling is ook om met de nieuwe tractor op de baan te komen, al zullen we waarschijnlijk de eerste wedstrijd niet halen.


De aanpassingen staan per wedstrijd op het motorblok geschreven

Wie zijn jullie concurrenten?
Iedereen die bij mij in de klasse rijd.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Dat is pure diesel.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Dat zal een uur of 15 a 20 zijn denk ik. Het is maar net hoe druk het bij ons op de zaak is.


Glenn en Dylan in de heftruck.

Wat vond jij de leukste wedstrijd van het afgelopen seizoen?
Ik vond Rijsbergen zelf erg mooi, omdat ik daar ook in de 3,5 ton meereed.

Tot zover ons bezoek aan het Turtle Team van Ronald, Gijs en Arnold en de andere jongens. Het was weer gezellig en we hadden zeker geen gebrek aan gesprekstof. Onderstaand nog wat foto's van de prijzen die Ronald zoal bij elkaar heeft gereden.

Het was weer een hele leuke middag. Ronald, bedankt voor de versnaperingen, de gastvrijheid, de dvd en je tijd!