Wij waren er al vaak over de vloer geweest, maar nog niet om er een bezoekverslag van te maken. Dus maar met Rob van der Waal een afspraak gemaakt. Rob heeft zijn eigen bedrijf in Etten-Leur, van der Waal Machinery, waar dagelijks met 7 medewerkers hard gewerkt wordt aan machinale bewerkingen. Rob kennen wij natuurlijk van de tractoren Maximum Risk en Heart of the Eagle en nu tegenwoordig de Terminator. Zou Rob al bezig zijn aan de nieuwe Maximum Risk? Deze zaterdagmiddag is het volop bedrijvigheid, aan de Terminator wordt gewerkt, Bram de Pijper is aan zijn European Maid aan het werk, her en der liggen de nieuwe onderdelen klaar alsmede de bestellingen van vele tractorpullers die met van der Waal onderdelen rijden. We spreken deze middag met Jan-Willem van der Hoek en Rob van der Waal. Jan-Willem is al jarenlang de rechterhand van Rob, werkt in het bedrijf en komt uit een heuse tractorpulling familie. Zijn vader Wim van der Hoek verzorgt al jaren de sleeptractoren voor de wedstrijd in Ahoy en broer Ed kennen we van de Cloud Nine, de twowheel drive uit de NTTO A-divisie. Jan-Willem neemt ons mee door de werkplaats. Rob schuift later aan voor het interview.

 
Het bedrijf van Rob van der Waal in Etten-Leur

 
van links naar rechts: Rob en Glenn

Wat is je woonplaats?
Krimpen aan de Lek. Nog steeds, maar het zal waarschijnlijk hier in de omgeving worden, Hoeven of Etten-Leur of zo. Het is dichter bij het bedrijf.

Wat is je geboortedatum?
Dat is een gemene vraag, hahaha. Het is 19 februari 1971.

 

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
De eerste keer dat ik in aanraking kwam was in Ahoy, toen die Fords uit Amerika er waren. Die gingen toen kapot, dat weet ik nog goed. Bram de Pijper reed toen ook al, dat was ook een voorbeeld voor mij. Toen die wedstrijd was, was ik een jaar of 13 of 14. Er reed toen ook een zwarte vrije klasse tractor mee, een beetje net de Bandit, zo met drie motoren achter elkaar.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Sinds 1996. In dat jaar reden wij in Fuchtorff, we reden met de Hot Stuff die wij toen gekocht hebben en dat werd later de Heart of the Eagle. Dat was een International. In 1998 reden wij met een nieuwe en toen werden wij gelijk Europees kampioen.

In welke teams heb je gezeten of met welke tractoren heb je gereden?
Bij Bram heb ik nooit in het team gezeten maar alleen geholpen, dus eigenlijk heb ik alleen in ons eigen team, de Heart of the Eagle, gezeten. We reden ook met de Maximum Risk en nu recentelijk de Terminator. Ik reed eerst een beetje stiekum mee, mijn vader was er niet echt heel blij mee. Toen ik die nieuwe tractor, dat was dan de Hot Stuff, kocht zei mijn vader dat die niet binnen mocht staan thuis. Toen we 'm eenmaal gingen halen in Denemarken bij Kim Anderson en mijn vader hem zag, mocht hij toch wel binnen staan. Daar is het allemaal mee begonnen.

 
Een mooi glas-in-lood prijkt in de werkplaats.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Ik heb aan waterpolo gedaan. En wedstrijdzwemmen maar dat heeft niet lang geduurd, maar een jaartje of zo. We gingen op een gegeven moment meer voor het keten dan voor het zwemmen. Toen ben ik er maar mee gestopt.

Heb je nog andere hobby's?
Mijn grootste hobby is techniek, dat vind ik machtig mooi, voor andere dingen dan werken en tractorpulling blijft er geen tijd over. Vroeger was mijn hobby Technisch Lego.

 

Heb je sponsors?
Op het ogenblik hebben we niet zo veel sponsors, de sponsors zijn: A. Van Tilburg, technische groothandel en truck- & trailerservice, Kendall, Mechanisatiecentrum Flakkee, Hoewijk autoschade en wijzelf natuurlijk.

Wat voor werk doe je?
Ik ben zelfstandig ondernemer, we hebben een machinefabriek, van der Waal Machinery. We doen onder andere cnc draaien en frezen, kotteren, eigenlijk alle machinale bewerkingen. We maken onder andere onderdelen voor tractorpulling en we maken ook veel onderdelen (pomponderdelen, cilinderonderdelen, betonboormachines, assen, frames) voor andere opdrachtgevers. We hebben diverse machines staan waar we met een man of zeven dagelijks mee bezig zijn. Naast Jan-Willem werkt er bijvoorbeeld ook Geert Arnouts (bekend van Code Red) en nog een teamlid van 't Smidje.

 
Een mooi overzicht van de fabriek.
                 
Foto's van diverse machines en van producten die in de fabriek worden gemaakt.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
We rijden nu met de Terminator. Deze heeft een eigengemaakt frame, een originele achterbrug die we erg licht uitgefreesd hebben. Daarnaast hebben we een eigengemaakte motorkap die er natuurlijk origineel uit moet zien. De motor, een IHC 466 6-cilinder-lijn motor, inhoud ca. 10 liter, maken we ook helemaal zelf met bijbehorende zuigers, cilinderkop en dergelijke. De versnellingsbak is ook eigenbouw. We hebben een Hilborn dual-pomp methanol injectiesysteem, MSD Dual Coil ontsteking, Holset turbosysteem: 3 turbos in 2 trappen, firestone puller 2000 banden, een Autometer Eliminator 2 Data Acquisition Systeem, we gebruiken Kendall (GT-1)motor olie en smeermiddelen. De tractor is gebaseerd op een International 1066.

           

De brandstofpomp met filters met daarvoor in het rood de nieuwe brandstofpomp die evenveel moeten gaan leveren

Hoeveel pk's heeft de trekker?
Dat is verschillend. Het hangt er vanaf hoeveel zin de trekker heeft, maar normaal gesproken rond de 3000 pk.

Wie zijn de berijders?
Dat zijn Jan-Willem van der Hoek, Jurian Dekkers en Rob(ikzelf).

Wie zitten er nog meer in het team?
Buiten de bovengenoemde 3 zijn dat Ton Jansen (die doet de website, houd de bus bij en is ook chauffeur), Allard Raats, Frank Markus en Jeffrey van der Waal, mijn zoon.


Van links naar rechts: Jeffrey, Frank, Jurian, Jan-Willem, Rob

Wie heeft de naam van de tractoren verzonnen?
De naam Heart of the Eagle hebben we zelf verzonnen toen we (Corina en ik) op vakantie waren. Maximum Risk hebben we samen met Henry de Graaf bedacht, omdat we op het randje gingen rijden, de naam moest dat weergeven. Uiteindelijk dan de Terminator is bedacht omdat die verkocht zou worden naar Ierland en de koper wou dat hij zwart was met een leeuw op de kap en Terminator ging heten. We hebben toen voor het eerst in Zwolle gereden en waarschijnlijk omdat die toen in Zwolle kapot ging, hebben we van die man nooit meer iets gehoord.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Nee, nooit .... (hahaha). Wat ik goed kan herinneren, de eerste keer dat hij kapot ging, toen vloog gelijk de drijfstangen eruit, in Eext, met de Heart of the Eagle. Zo is er met de Max en de Heart of the Eagle wel regelmatig iets gebeurd. Als je wilt ontdekken hoe ver je kunt gaan, dan sneuvelt er wel eens wat. Zo is nu de laatste twee jaar de vliegwielbevestiging erg lastig. In Zwolle hebben we dit jaar toch weer wat schade gehad.

   

Wat is jullie doel voor het komende seizoen?
Ons doel is om de Terminator goed mee te laten doen in de competitie en om een nieuwe tractor op de baan te krijgen, dat wordt dan weer de Maximum Risk. Daar hebben wij ons handen aan vol. Dat hangt wel van het Gelredome af, hoe de Terminator zich houdt. We hebben weer aardig wat dingen veranderd en alles moet natuurlijk goed vast blijven zitten. En daarnaast is het met het werk erg druk. Intussentijd worden wel onderdelen voor de nieuwe trekker vervaardigd. De motorkap en grill is er ook al, maar die zit nog in een kist. Die komt er pas uit als het zo ver is, tot die tijd ligt die daar veilig. Het wordt weer een Case MX285. Ook de banden zijn er al. De versnellingsbak hebben we gekocht in Amerika. De vorige keer hebben we hem zelf gebouwd maar dat is veel werk, dat hebben we nu eens gedaan, maar de prijs is zodanig en het zelf maken is zodanig bewerkelijk dat we deze beter konden kopen.

                 
Onderdelen van de nieuwe Maximum Risk, de zelfgemaakte achterbrug, met deel van het frame, de nokkenas, drijfstangen, motorblokken, velgen en versnellingsbak. Ook wordt er, door Bert Wuytak (Baby Duck) gewerkt aan een nieuwe aanhanger waar de nieuwe trekker straks op moet.

Wie zijn jullie concurrenten?
Ik denk dat alle alcoholtrekkers wel concurrenten zijn. Ik vind altijd op de baan ben je concurrenten en naast de baan ben je collega's. Ik denk dat alle alcoholtrekkers wel aan elkaar gewaagd zijn.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Methanol.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractoren?
Dat is de ene week heel veel, de andere wat minder. Als we het doen zoals we willen, 2 avonden van 7 tot 11, zaterdag erbij, zeker zo'n 20 uur per week, en dan met meerdere mensen. En als het nodig is meer.

Wat vond je de beste of leukste wedstrijd?
De EK in Duitsland, 4 jaar geleden. Dat was onze beste wedstrijd, toen werden we met de Heart of the Eagle Europees kampioen en met de Maximum Risk werden we tweede.

Hoevaak ben je kampioen geweest?
Europees Kampioen 1998 en 2004 en Nederlands Kampioen in 1999 en 2000 met de Heart of the Eagle. Eurocup winnaar 2004 met de Maximum Risk.

Glenn en Dylan waren al snel aan het spelen met Jeffrey van der Waal. Ook voor de kleineren is hier voldoende te beleven. Step, skelter, quad, kart, ze wilden niet meer mee naar huis. Hieronder enkele foto's.

     

Dat was weer een boeiende middag. Rob en Jan-Willem, bedankt voor de gastvrijheid, de koffie en de cake. Wij vonden het erg gezellig en wij wensen jullie veel succes toe het komende seizoen!