Vandaag gaan wij op bezoek bij Wickie Power, een mooie New Holland Prostock die uitkomt in zowel de NTTO A als de B divisie. Deze tractor van berijder Aadri van der Veeken staat in Tilburg, bij een neef van Aadri, bij Loonbedrijf van Broekhoven. En wat hadden zij daar? Weer landbouwwerktuigen, dus Glenn en Dylan konden niet wachten om die wederom aan een nader onderzoek te onderwerpen....
Wij spreken vandaag met Aadri, ook de andere teamleden zijn aanwezig. Lees hieronder gauw verder!




van links naar rechts: Glenn en Aadri

Wat is je woonplaats?
Ik woon in Rijen, sinds 2 jaar, daarvoor heb ik altijd in Dongen gewoond.

Wat is je geboortedatum?
Ik ben geboren op 28 oktober 1966.

Wanneer maakte je kennis met tractorpulling?
Dat is al heel lang geleden, ik kan me eigenlijk niet herinneren hoe ik er gek van geworden ben. Ik rijd al tractor sinds ik jong ben. Dat het een virus is duidelijk, je moet er echt gek van zijn om er zoveel tijd in te stoppen.

Sinds wanneer rijd jij al trekkertrek?
Ik heb eerst paard gereden, in 1991 heb ik een Ford Major gekocht, daarmee ben ik superstandaard gaan rijden bij de ITTC. Daarvoor heb ik eerst standaard gereden. Zo rond 1985 zal ik ongeveer begonnen zijn. Die Major heb ik gekocht bij jullie in de buurt in Rucphen. Ik heb altijd met eigen trekkers gereden, altijd met Wickie Power. Het zijn alleen drie verschillende trekkers geweest. Ik ben begonnen met die Ford Major, daarna hebben we 6 seizoenen een Ford 9600 gereden. Daarna hebben we deze TM190 gebouwd, met zijn drien, in de winter van 2003-2004. Daar hebben we nu 3 seizoenen mee gereden. Dat is dan 2004 geweest.


De vorige Wickie Power, een Ford 9600.

Wat voor sporten heb je nog meer gedaan?
Ik heb paard gereden vroeger. Ploegwedstrijden en Nederlands kampioenschap ploegen heb ik ook gedaan. Hulten heb ik wel 5 keer gewonnnen. Met verhuizen hebben we maar afstand gedaan van al die strikken en bekers. Ik heb het paardrijden eerst nog gecombineerd met trekkertrek, maar later heb ik mij toch volledig op tractorpulling gestort.


Dylan heeft weer eens een heftruck gevonden...

Heb je nog andere hobby's?
Nee niet echt, geen tijd voor, bier drinken misschien, dat doe ik nog regelmatig hahaha .... Verder heb ik niet veel hobby's, daar heb ik weinig tijd voor.

Hebben jullie sponsors?
Ja zeker hebben wij die, zeker wel 12, er is ook weer een nieuwe bijgekomen, Ed Jansen Mechanisatie, van Broekhoven Loon- en Grondwerken, waar we hier zijn. Kemmeren Autoschade, Donkers reclame, Remijsen Truckservice, Autobedrijf Lion van Loon, Bouwbedrijf van Eijk, TNS Parts Expresse, De Leeuw Machinehandel, Q8 Vollenhoven Olietechnologie, Jansen Hydroliek, Ketelaars Mechanisatie en van Laarhoven Sloopwerken. Daarnaast hebben wij een club van 50. Bij de B-divisie wedstrijd in Alphen hebben wij altijd een speciale bijeenkomst voor de sponsors, dat is altijd erg leuk.

Wat voor werk doe je?
Ik ben assembly supervisor. Dat doe ik bij BOC Edwards in Dongen. Daar leid ik een groep van ongeveer 13 man. Ik doe dan planning en zorg dat zij voldoende materiaal hebben zodat zij door kunnen, wij doen ook het gebouwonderhoud enzovoort. Wij maken machines voor de farmaceutische industrie. In de avond maak ik koppelingen, cilinderkoppen, bellhousing, zuigers, eigenlijk puur om onze trekker te kunnen laten rijden. Afgelopen jaar reden er 60 trekkers met een koppeling van mij. Ik verkoop er zo'n 10 per jaar, er rijden er ook heel wat in het buitenland.




De jongens mochten weer plaatsnemen in de tractor.

Waaruit is de trekker opgebouwd?
Eens even denken.... De achterbrug is van een Ford 9600, de versnellingsbak ook, dat is dan de buitenkant, de binnenkant van de versnellingsbak is zelfbouw. De motor is van een New Holland TM190, een Powerstar 7,5 liter, daar is ook het kapwerk van. De koppeling is natuurlijk zelfbouw, ik heb mij gespecialiseerd in koppelingen voor prostock tractoren, die zit natuurlijk ook op onze tractor. De nieuwe motor is de buitenkant ook een Powerstar, van binnen is hij helemaal aangepast. Er komt een dekplaat bovenop, een gordelplaat onder. Stalen drijfstangen, zelf gemaakt. Er komen ook zelfgemaakte zuigers in. Daarnaast komen er Darton sleeves in en Totalseal zuigerveren. Wij zijn nu bezig om de kop aan te passen. Er komen zelfgemaakte inlaatspruitstukken op. Er zit 1 turbo Holset HX82 op. Er zit een zelfgemaakte waterinjectie op. Er zitten aparte oliepompen onder om de motor en de turbo te smeren. De brandstof pomp is een Bosch p-pomp. Er komt het komende seizoen ook weer een intercooler op. Als laatste hebben we ook een nieuwe achterbrug.

















Wie zijn de berijders?
Dat ben ik zelf. Komend seizoen wil ik graag dat ook anderen uit het team gaan rijden. Zodra de trekker heel blijft. Wij hebben het afgelopen seizoen nogal wat stukken gehad. Er ging geen wedstrijd voorbij of de motorkap moest weer open. Dus wij hebben ook veel gesleuteld. Zodra de motor het goed gaat doen, is het de bedoeling dat de andere teamleden ook eens gaan rijden. Als ze willen dan. Binnen het team heeft iedereen eigenlijk zijn eigen rol, het moet niet zo zijn dat zij bang zijn om de tractor stuk te rijden. Daarnaast is het nu het handigst om maar n rijder te hebben, dan is het makkelijker te vergelijken. Iedereen heeft toch zijn eigen rijstijl.

Wie zitten er nog meer in het team?
Ed Jansen, Corne de Vet, Corne van Broekhoven en Irene van der Veeken, zij is onze fotograaf en filmen en ze doet ook nog de catering. En ik zelf dan natuurlijk.


Glenn en Dylan en het Wickie Power team.

Zijn jullie wel eens kampioen geweest?
Ja, Nederlands kampioen zijn we bij de B-divisie 5 keer geweest. Bij de ITTC zijn wij ook twee keer kampioen geweest.

Hoe lang bestaat het team al?
De naam Wickie Power bestaat vanaf 1991. Sindsdien hebben wij drie tractoren gehad.


De versnellingsbak van Wickie Power


Een aantal van der Veeken koppelingen die gereviseerd moeten worden.


Een stapeltje koppelingsplaten.

Wie heeft de naam Wickie Power verzonnen?
Dat hebben vrieden verzonnen, die noemden mij altijd Wickie. En daar is Wickie Power uit gegroeid. Ik deed nogal veel met auto's en brommers. En omdat ik van alles verzon, en Wickie ook kwam daar de naam vandaan. Er zijn er veel die de naam veranderen als zij Europees gaan rijden, maar wij niet. Wij hebben al overal gereden ook op de eurocup, dus waarom zouden we nu de naam nog veranderen?


Bovenop de verdieping liggen nog reservemotoren.

Wat voor banden heeft de trekker?
Sinds 1,5 jaar rijden wij met Puller banden, 24,5x32. Die hebben wij in Amerika gekocht, daar hebben wij achteraf veel mee afgezien. Ik kocht die banden zo'n 2,5 jaar voordat ik ze uiteindelijk kreeg. We hadden al betaald, want geen geld, geen banden, en de hoop eigenlijk uiteindelijk al opgegeven. Barend Huijbregts heeft ons toen veel geholpen. Ook hij had daar banden besteld en had daar een kennis in Amerika met een juridische achtergrond. Na een aantal telefoontjes kwam de zaak in beweging en hebben wij uiteindelijk onze banden ontvangen.

Hebben jullie wel eens grote stukken gehad?
Afgelopen jaar hebben wij elke wedstrijd wel de motor opgehad. We hebben een keer de drijfstangen krom gehad en een naar buiten. Turbo's hebben we ook heel wat versleten. Nokkenas gebroken, cilinderbussen opengescheurd, dat soort schades kwam vaak voor. We hadden een keer geen compressie, toen lagen alle zuigers los in de motor. Het zwakste punt op dit moment zijn toch wel de cilinderbussen en zuigers, die zijn er heel wat gesneuveld afgelopen seizoen.


De verbogen drijfstang met zwaar beschadigde zuiger.


De gebarsten motor die uiteindelijk in twee gesneden is, let ook op de zuigers in de kist.


Een afgebroken drijfstang.

Welke wedstrijden hebben jullie dit jaar gereden?
Bij de B-divisie hebben wij alle wedstrijden gereden die niet afgelast waren. Bij de A-divisie heb ik er maar 5 gereden, maar dat was meer omdat we stukken hadden. Ons streven is om elk jaar alle wedstrijden van de B-divisie te rijden. Het EK in Lubersac hebben wij ook gereden. Daar waren wij 10e. Bij het NK voor de B-divisie waren wij 3e.

Wat is jullie doel voor het volgende seizoen?
Het doel is eigenlijk om Nederlands Kampioen te worden bij de B-divisie. Maar het eerste doel is toch wel om de motor heel te houden, dat komt voor het kampioen worden, al willen wij dat toch ook graag. En om het EK dan weer goed te rijden.


De oude kap van Wickie Power(2)



Glenn vond de oude Wicky Power.....

Wie zijn jullie concurrenten?
Alles wat rijdt is concurrent, iedereen in de prostock klasse bij de A- en B-divsie eigenlijk. Eigenlijk kun je wel zeggen dat in het rennerskwartier wij collega's zijn, op de baan zijn wij concurrenten.

Op wat voor brandstof rijdt de tractor?
Diesel.

Hoeveel uur spendeer je gemiddeld per week aan de tractor?
Op dit moment werken wij alleen 'swoensdags aan de trekker. Andere avonden ben ik met koppelingen bezig. Soms lig ik 'snachts nog te denken aan zuigers en zo. Ik ben er eigenlijk altijd mee bezig. Vrijdagsavonds buiten het seizoen ben ik wel eens vrij. Binnen het seizoen werk ik eigenlijk alle avonden van 20.00 uur tot 1.00 uur of zo aan de trekker. In het seizoen is het natuurlijk afhankelijk van de eventuele schade die we rijden. Toen wij van Bakel, de wedstrijd op zondag, afkwamen bijvoorbeeld hebben wij de tractor 'savonds nog gelost, maandagavond begonnen, zuigers nagekeken, een vervangen, donderdag avond stond hij weer in elkaar en vrijdagsmorgens om 6 uur zijn wij vertrokken naar het EK. Dat is dan maar een voorbeeld. Wij besteden er eigenlijk wel heel veel tijd aan. 4 avonden van 4 uur en een zaterdag en als het kwaad wil zelfs wel 5 avonden.


Wickie Power wordt terug naar de vrachtwagen getrokken


Glenn mag de tractor de vrachtwagen in sturen



Wat vond jij jouw beste wedstrijd van afgelopen seizoen?
Mijn beste wedstrijd van afgelopen jaar is Alphen geweest, daar stonden alle sponsors en familie en vrienden, daar wilden wij goed presteren en dat was goed gelukt.

Daarna gingen Dylan en Glenn nog bij de machines kijken, kijk maar eens op de foto's hieronder. Ze wilden natuurlijk weer overal inzitten....



Tot zover ons bezoekverslag met een kijkje achter de schermen bij Wickie Power.

Het was weer een hele leuke middag waarin we weer eens een leerzaam kijkje achter de schermen hebben gekregen.
Aadri, bedankt voor de koffie (en de icetea en cola voor Glenn en Dylan) en de heerlijke cake. Wij hopen jullie weer veelvuldig in actie te zien, tot komend seizoen!!!